A CD korszak óta nem látott növekedés a tengerentúli zeneiparban

2018. április 13. - Pléh Dániel

Az elmúlt napok  abszolút érthető okokból a Spotify tőzsdére lépéséről szóltak. Persze a digitális zeneiparban más események is történtek,  ráadásul fontosak.

A Spotify jelenlegi és jövőbeni befektetői bizonyosan örülni fognak annak, hogy minden jel szerint maga a piac kiváló állapotban van. Olyan állapotban, amilyenben 25 éve nem volt példa a zeneiparban.

us-map-states-2018.jpg

A 2017-es év hivatalos adatai alapján, az első fél éves adatok és előrejelzéseknek megfelelően,  ugyanis az Egyesült Államok zeneipare ismét nőni tudott, méghozzá  brutális 16,5% -os mértékben, 8.72 milliárd dollárra!

Ami a meredek emelkedésen felül talán még optimistábbá teheti az elemzőket és az iparági szereplőket az az a tény, hogy maga nem csak, hogy növekedett az USA zeneipara, hanem maga a növekedés mértéke is meghaladta a 2016-ban mértet. (16,5 % vs 11,5%) A 16.5%-os növekedés   minden idők második legjelentősebb iparági növekedés a tengerentúlon, alig marad el a CD  arany-korszakban, 1994-ben mért 20.5%-is rekordtól.

Volumenben az elmúlt 2 év meredek növekedése ( melynek során összesen 2 milliárd dollárral nőttek a zeneipari bevételek) révén mostanra küzdött vissza magát a tengerentúli zeneipar a válság előtti, 2008-as szintekre.

usa_riaa_2017.jpg

A növekedés motorját, természetesen a streaming szolgáltatások jelentik, melyek átlagosan 43%-al növekedtek 2017-ben az előző évhez képest és a belőlük származó bevételek pedig  meghaladták a 5.6  milliárd dollárt, azaz  a streaming szolgáltatások teszik ki a tengerentúli  zenei bevételek két harmadát!

Magán a streaming szegmensen belül a prémium, azaz a fizetős streaming szolgáltatások nőttek  a legjelentősebb mértékben 65%-al növelve bevételeiket. A Spotify ingyenesen elérhető tartalmai, a Youtube ingyenes része és a többi, hirdetés alapú streaming szolgáltatás is szépen,  35%-al növekedtek, míg az interaktív rádiókhoz kapcsolód bevételek, elsősorban a Pandora kiadói szerződésmódosításai miatt elég jelentősen 26%-al csökkentek.

subscibers_usa_2017.jpg

Az előfizetéses streaming szolgáltatások bevételei természetesen nem vagy nehezen tudtak volna növekedni abban az esetben, hogyha az előfizetők száma nem növekszik. természetesen növekedett, méghozzá meredeken, közel 50%-al, ami azt jelenti, hogy több, mint 13 millió új streaming szolgáltatás előfizetőt köszönhetünk a tavalyi év során az Egyesült Államokban.

Abban se nagyon érzéklehető változás, hogy a digitális szegmensen belül folytatódott a letöltések vesszőfutása. Mind az album, mind a dal letöltések meredeken 22 illetve 26%*-al csökkentek. Volumenét tekintve és egyre inkább érezhető az immáron 2 éve folyamatosan csökkenő trend, hiszen 2017-ben mindössze 1.3 milliárd dollárt tettek ki az album illetve dal letöltésekből származó bevételek.

Fonák módon, ma már (inkább) azt lehet  kijelenteni, hogy az á la carte letöltések  jelentik a tengerentúli legrosszabbul teljesítő szegmensét, ugyanis a hosszú éveken át  ezt a pozíciót  őrző  fizikai eladások elérték  a mélypontjukat és tulajdonképpen alig csökkentek .( -4%)

usa_share_2017.jpgA streaming előretörése természetesen magát az egyes zeneipari szegmensek részesedését és markánsan átalakította. 2017 végére ugyanis oda jutott az amerikai zeneipa, hogy a teljes zeneipari bevételek 65%-a ( azaz lényegében a két harmada)  streamingből származik, és a fennmaradó egy harmadon osztozik, nagyjából egyenlő mértékben  a fizikai eladásokból származó illetve az a lá carte letöltésekből származó bevétel.  A digitális  bevételek pedig a teljes zeneipari bevételek 80%-át teszik ki.

Röviden tehát a tengerenúlon, a nagy zenei piacok közül talán elsőként  kijelenthető, hogy befejeződött a digitális átállás a zeneiparban. Mivel a streaming jelen pillanatban  úgy és olyan  tempóban növekszik az Egyesült Államokban, mintha nem lenne más és zeneelérési lehetőség.  Amíg ez valóban így lesz, addig mindenki boldog. A közgazdaságtan  csúnya törvényei szerint azonban elérkezik majd az a pont, amikor a növekedés előbb csökkenni kezd, majd pedig akár le is áll. Addig kellene újból felpörgetni a zeneipari innovációt annak érdekében, hogy akkor ne legyen majd olyan sokk, mint amilyen a 2000-es évek elején – közepén érte a zeneipari szereplőket.  

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr2113781468

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.