Tőzsdére megy a világ legnagyobb zenei kiadója

2018. május 17. - Pléh Dániel

Összeszámolni is nehéz, annyi alkalommal írtunk már mi maguk is itt a blog hasábjain arról, hogy a streaming szolgáltatások mennyire fundamentálisan alakítják át  azt, ahogyan zenei tartalmakat fogyasztunk.

Rengeteget változott a világ zeneipara az elmúlt 10 évben, szolgáltatások jöttek-mentek, de az igazán  brutális az, ahogyan a kiadói terült átalakult.  Alig 10 évvel ezelőtt még 4 major kiadóról beszélhettünk, az EMI-ról, a Sony- BMG-ről, a Universal-ról valamint a Warner  Music-ról. Mára ez a kép alapjaiban változott meg.

universal-music-group-logo.png

Az EMI a Universal tulajdonába került, a Warner Music egy orosz milliárdosé, aki a Deezert is magának tudhatja, a SONY BMG külön vált és új tulajdonosai vannak.  Kimondható tehát, hogy  a zeneipar digitalizálódása alapjaiban változtatta meg a kiadók szerepét, tulajdonosi struktúráját .

A kilátások pedig a streamingnek köszönhetően derűsebbek, mint valaha! Egy ennyire optimista környezetben pedig adja magát a kérdés, hogy mihez kezd a tulajdonos ( jelen esetben a francia telekommunikációs óriás a Vivendi) a kezében levő gyémánttal?  

Az egyik, teljesen logikus opció a tőzsdére lépés lehet, amelyet erősít az, hogy a tulajdonos Vuvendi vezérigazgatója, Arnaud de Puyfontaine egy befektetői tájékoztatón ezt a lehetőséget emelte ki. A távközlési cég vezetése olyannyira komolyan gondolja a tőzsdére menetel lehetőségének megfontolását, hogy a jövő héten a tervek szerint már a befektetők elé is tárják a lehetséges opciókat.

Opciók alatt alapvetően ez esetben  azt érthetjük, hogy a  lemezkiadó mekkora részét vigyék tőzsdére. A piaci helyzet ugyanis nem nagyon lehetne ideálisabb annál ,mint ami most van, több okból is:

 1.Maga a Universal helyzete

A kiadó, sokak szerint extravagáns vezetőjének, Lucian Grange—nak köszönhetően sorozatban szállítja a jobbnál- jobb, sikeresebbnél sikeresebb pénzügyi jelentéseket. A 2017-es,. lezárt évben is 10%-al emelkedtek a bevételek ( hol van már a2000-es évek elejének kiadói pánikja, a csökkenő bevételektől..) és meghaladták a 6 milliárd dollárt, miközben a nyereség is  növekedni tudott, 20%-ot meghaladó mértékben 860 millió dollárra.

universal_revenues_2017.jpg

Amit pedig talán soha, egyetlen kiadóban sem  képzeltek ( vagy mertek hangosan kimondani) a Universal sikerének oka, a streaming piac növekedésében és ezáltal a kiadói  streaming jogdíjak meredek növekedésében van!Mindez   plasztikusan látszik a kiadó bevételi struktúráján is!

A különböző szegmensek ) CD, a lá carte letöltés, streaming, licenszelés közül egyedül a streaming növekszik, az viszont rakétaszerűen, az elmúlt 2 évben lényegében megduplázta bevételeit.  

2.A kilátások

A GoldMan Sachs, általunk is idézett elemzése alapján 2030-ra  a világ zeneiparának értéke elérheti majd a 41  milliárd dollárt, aminek közel ¾-e 31 milliárd dollár  a streaming szolgáltatásokból  folyhat majd be.

 

A csodálatos, streaming által uralt jövő

Azt, hogy a streaming mennyire és milyen mértékben formálja napjaink zeneiparát talán legjobban az az adat fejezi ki, hogy a 2012-ben még a tengerentúli piacokon vezetőnek számító egyedi letöltések, mára a CD eladásoknál is kisebb részét teszi ki a zenei bevételeknek,...

A befektetési bank szerint a streaming bevételek esetében  minden lejátszott oldalon monetizált bevétel 50-60% a kiadókhoz kerül majd, melynek következtében  jelentősen megemelték a Universal Musicra  vonatkozó értékbecslésüket ( is)  23-25 milliárd dollárra.

3.A tőzsdei környezet

Abban, hogy a  Vivendi ennyire látványosan és nem titkoltan fontolgatja a Universal tőzsdére vitelét a gazdasági fundamentumokon felül egészen biztosan közrejátszik a tőzsdei környezet is.

Azok a befektetők ugyanis, akik szeretnék kivenni a részüket a streaming piac várható brutális és még hosszú éveken át tartó növekedéséből, jelenleg nem sok mindenből választhatnak. A Pandora egyre kevésbé opció, a borús kilátások miatt, így csupán a Vivendi (a Universal Music tulajdonosa) és a Spotify marad, ahová befektethetnek.

 

Közel 30 milliárd dollárra értékelte a piac a Spotify-t

Alig telt el 24 óra azóta, hogy a Spotify a valaha legjobban várt zeneipari tőzsdére lépéseként ( ami talán csak a Facebook parkettre lépésével volt várakozást tekintve összevethető) megjelent a New Yorki börzén.A piacra lépést nagyon sok tekintetben kétségek, kételyek övezték , révén úgy,...

Ennek a helyzetnek a Spotify jelenleg élvezi is az előnyeit, hiszen egy meglehetősen közepesre vagy inkább gyengére sikerült első negyedéves jelentés után is az árfolyama még bőven a tőzsdei induló árfolyama felett van.  

A Vivendi lépése tehát nehezen értékelhető másként, mint egy a piaci helyzetet kihasználni tervező  lépés.  De ha őszinték akarunk lenni, ez maximálisan érthető is! Egy nagyon jó  helyzetben levő, növekvő és pozitív hosszú távú kilátásokkal bíró cégnek vétek lenne  hagyni, hogy az általa egyébként dominált és sok tekintetben kézben tartott iparág felemelkedéséből egy független cég  húzzon csak hasznot.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr7413852678

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.