Lehet-e a Spotify a digitális zene Netflixe?

2018. június 29. - Pléh Dániel

A Spotifyt a befektetők nem is olyan rég  meglepően magas, 30 milliárd dolláros értékre taksálták  a tőzsdei kibocsátás során. Abban, hogy a befektetők ennyire optimisták voltak egy veszteséges és olyan céggel kapcsolatban, amely az Apple-el, a Youtube-al és az Amazon-al versenyez elsődlegesen az volt az oka, hogy a a Spotifyban egy a nagy lemez kiadók  kiváltó, a rajongókat és a zenekarokat közvetlenül összekötő  platformot látnak.

 spotify_nokia.jpg

Egy olyan platformot, ahol nem csupán a nagy zenei kiadók  előadói és tartalmai érhetőek el, hanem  zene videók, feltörekvő zenekarok és exkluzív tartalmak is.   Az exkluzív tartalmakra külön érdemes figyelni, hiszen a digitális tartalomipar egyik  legforróbb témájáról beszélünk!

Az exkluzív tartalom az ugyanis ami unikálissá tud tenni egy szolgáltatást. Azt, hogy  ez mennyire így van  legjobban talán a TIDAL léte, története mutatja meg. De ebbe az irányba tereli a streaming szolgáltatókat az is, hogy egyre inkább elmosódni létszik a határ az audio és a videó tartalmak között.

A „Content is King”  állítás ugyanis 2017-ben is igaz, sőt minden eddiginél  igazabb.  A Netflix  példája egyre inkább ragadós és jellemző lesz a zeneiparban is: Aki tehát nem rendelkezik saját, exkluzív tartalommal az lemarad.

 

Működik az exkluzív tartalom TIDAL számára?

Megalakulásakor a TIDAL egyik legtöbbet és leghangosabban kommunikált célja az volt, hogy a szolgáltatást támogató felettébb neves előadói gárda tartalmai előbb vagy utóbb exkluzívan jelenjenek meg a szolgáltatásban, ezzel is elősegítve annak a népszerűsítését.

A kérdés tehát úgy is feltehető: lehet-e a a Spotify a digitális zeneipar Netflixe? Alapvetően a válasz erre   igen is, meg nem is. A Spotify és a kiadók kapcsolata  sok tekintetben se veled,se nélküled viszony volt, ( bár sokkal kevésbé heves, mint az Apple vagy a Youtube viszonya a kiadókkal)  amely alapvetően nélkülözte a hangos veszekedéseket, a minél eredményesebb tőzsdei piacra menetel érdekében.

A Spotify azonban megjelent a tőzsdén, minden különösebb probléma nélkül, ettől kezdve pedig  egyensúlyoznia kell a kiadókkal való jó viszony és a stratégiai-befektetői érdekek között. A kiadókkal ugyanis nem veszhet össze  Daniel Ek ( addig) amíg a Spotify-on elérhető tartalmak 99%-a tőlük származik. A stratégia és befektetői érdeke azonban ezzel homlokegyenest ellenkező, mivel a svéd cég még jelenleg is bevételinek közel 70%-át fizeti ki a tartalomtulajdonoknak, azaz a kiadóknak!

Befektetői oldalról tehát sokkal inkább preferált lenne az, hogyha a Spotify platformján gyarapodnának az olyan jellegű tartalmak, amelyek vagy saját gyártásúak vagy független forrásból származnak, a lényeg, hogy jóval alacsonyabb legyen a bekerülési költségük.

netflix_s_domestic_streaming_business_n.jpg

Ismerősen hangzó történet? Nem véletlenül. Kacskaringós pályafutásának során a  Netflix is hasonló fejlődésen ment keresztül. 2010 előtt, már az előfizetéses DVD kölcsönző szolgáltatás elhagyása után, a Netflix alapvetően  a nagy stúdiók tartalmaira építő on-demand szolgáltatás volt, a Spotify-éhoz teljesen hasonló gondokkal. A Netflix ekkor döntött úgy, hogy saját tartalmakat kezd el gyártani és ez a stratégia látványosan működött és működik. A margin javult, miközben a szolgáltatás népszerűbb, mint valaha.  Amihez persze kellett az is, hogy a saját gyártású tartalmak olyanok legyenek, amilyenek.

A Spotifynak tehát nem elég, hogy úgy kellene növelnie a saját tartalmak mértékét a szolgáltatásában, hogy azok jó minőségűek le én népszerűek legyenek, de közben fent kell tartania a jó viszonyt vagy annak legalább a látszatát a major zenei kiadókkal is. Klasszikus kötéltánc és nem egyszerű feladat vár Daniel Ekre!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr7113727650

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.