Az Instagram lehet a következő zeneipari állócsillag?

2018. augusztus 15. - Pléh Dániel

Júniusban jelentette be az Instagram, hogy IG TV néven új alkalmazást indít, amelynek segítségével innentől kezdve már nem csak rövid, hanem hosszabb videókat is publikálhatunk a népszerű platformon.

A lépéssel a Facebook tulajdonában levő, de ( papíron) attól függetlenül működő közösségi oldal direkt versenybe száll a Youtube-al illetve örök vetélytársával a Snapchat-el!

igtv-content-2018.jpg

A dolog önmagában is érdekes lehet a zeneipar számára, hiszen a közösségi szolgáltatások illetve az üzenetküldő szolgáltatások (Instagram, Snapchat, Musical.ly) egyre inkább szerepet játszanak abban, ahogyan zenei tartalmakat  ismerünk meg és fogyasztunk.

Akkor azonban azonnal forró témává vált, amikor Jaden Smith új albumát exkluzívan, csak az Instagramon, az IGTV-n jelentette meg és tette  meghallgathatóvá, minden egyes dalt külön posztként feltöltve.  Egyelőre az Instagram esetében  még az alapvetően monetizációs eszközök is hiányoznak,de az irányvonal egyértelműnek tűnik: Amíg a Youtube és a Spotify elsősorban  háttérben történő zenehallgatásra szeretne majd egyre inkább megoldást nyújtani, addig az Instagram arra akar majd megoldást nyújtani, amikor aktívan szeretnénk tartalmat publikálni!

igtv_premier.jpg

Mindez azt is jelenti, jelentheti ugyanakkor, hogy hosszabb távon ( de akár hamarabb is) az Instagram is igen meghatározó digitális zenei szereplő lehet majd! Rossz példa és jó példa is van a közelmúltból. A rossz kiemelhető, hiszen az Instagram tulajdonosa, a Facebook az! A Facebook, mint a közösségi média domináns cége, mégis, zeneipari kapcsolatai  minimálisnak minősülnek, minősülhettek korábban.  Mark Zuckerberg cégének  aktív zeneipari szereplőként való belépéséről fonák módon pont Mark Zuckerberg egy korábbi mondata alapján  spekuláltak sokan, sokáig, történni aztán nem nagyon történt semmi.

 

Zenei videókkal tör be a zeneiparba a Facebook

A Facebook esetleges zeneiparba való belépésről lassan összeszámolni nem tudjuk annyi alkalommal, annyi lehetséges opciót felvonultatva írtunk. Mindennek ellenére a Facebook eleddig maximum, mint forgalomterelő jelent meg a zeneiparban.

A Facebook nem vásárolta meg a Pandora-t, se a Spotify-t, de még csak a prémium videómegosztót, a Vevo-t sem  és a jelek szerint  inkább egyfajta prémium forgalomterelő szerepet töltött és töltene be. Pedig a világ zeneipara, az élükön a kiadókkal hosszú évek óta vár arra a pillanatra, hogy a Facebook, mint eleinte a social media, ma már talán az egész internet legmeghatározóbb szereplője  igazán komolyan és érdemben belép a  zeneipari szereplők közé.

A Facebook Messenger lehet a legnagyobb zenei megosztó alkalmazás

Alig 1 héttel ezelőtt írtunk arról, hogy a Spotify folyamatos útkeresése részeként és persze növekedése érdekében újabb területre, ezúttal a zeneipar következő brutális növekedési területének tűnő zenés üzenetküldési piacra tervez belépni. Arra a piacra, ahol már eddig is komoly szereplők vetélkedtek és amely piacot az a Facebook dominálta, amely viszont eleddig nagyon óvatosan bánt a zenei tartalmakkal és az integrációra helyezte inkább a hangsúlyt.

A hosszú évekig távolságtartó magatartást ugyanakkor felülírni látszik a videó és az instant messaging piac vezető pozíciójáért indítandó küzdelem, de ettől még tény, a Facebook nem lesz streaming zenei szolgáltaó, ez most már szinte biztos!

Az Instagram ugyanakkor nem is kell, hogy az legyen ahhoz, hogy meghatározó szerepe legyen a digitális zenében! Az utóbbi időben ugyanis  maga a Facebook szerepe is csökkenni kezdett az előadók és a rajongók  kapcsolttartásában. Ennek az oka pedig nem más volt, mint maga az Instagram.

A Facebook szerepe ugyanis ha lassan is de egyre inkább csökkenni kezdett a zenei marketingben, ugyanis maguk a rajongók kezdték el egyre inkább az Instagramot használni a kedvenc előadóik követésére.

Az IGTV-vel illetve azzal a lehetőséggel- amit amúgy a Facebook és a kiadók közötti megállapodás tesz lehetővé- hogy az Instagramozók által feltöltött videók zenei alapot is kapjanak – az Instagram egy olyan területen- amit tulajdonosa a Facebook sem erőltet, illetve a Youtube is kezd magára hagyni-  lehet meghatározó szereplő, amelyet igazából egyetlen szereplő sem feltétlenül szeretne a jövőben magáénak tudni..Mindez pedig nem kevesebbet jelent, minthogy a jövő zeneipaárban az elsődleges közösségi kapcsolatteremtési terület már nem a Facebook, hanem az Instagram lesz majd az előadók és rajongók között,  fénykép,videó publikálási lehetőségekkel,dal premierekkel .

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr9114124707

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.