A UPC tulajdonosánál landolhat a világ legnagyobb zenei kiadója

2018. december 21. - Pléh Dániel

Az elmúlt szűk 10 évben a  streaming fundamentálisan változtatta meg a zenefogyasztási szokásainkat és ezen keresztül a zeneipart is , és ezzel egy időben azt is, amilyen szerepet a zenei kiadók betöltenek.

A megváltozott szerepek magát a kiadói piacot is alapjaiban formálták át. Alig 10 évvel ezelőtt még 4 major kiadóról beszélhettünk, az EMI-ról, a Sony- BMG-ről, a Universal-ról valamint a Warner  Music-ról. Mára ez a kép alapjaiban változott meg.

vivendi.jpg

A kilátások azonban a streamingnek köszönhetően derűsebbek mint valaha! Azaz a 201-es évtized végén bizony jó dolog lemezkiadónak és lemezkiadó tulajdonosnak lenni! Pláne a piacvezetőnek számító kiadó, a Universal Music esetében.

A tulajdonos Vivendi pedig- abszolút érthető okokból- szeretné ezt a helyzetet kihasználni.  Éppen ezért született meg még a nyáron az a döntés, hogy a Universal Music nem megy tőzsdére, ellenben a cég 50%-át egy,esetleg több,  stratégiai partner számára értékesítenék.

Eldőlt:eladja a világ legnagyobb zenei kiadóját a tulajdonosa

Mi magunk, itt a Muzzak hasábjain is sok-sok alkalommal írtuk és elemeztük, hogy a streaming milyen fundamentálisan is változtatja meg a zenefogyasztási szokásainkat és ezen keresztül a zeneipart is. Az elmúlt 10 évben, szolgáltatások jöttek-mentek, de az igazán brutális az, ahogyan a kiadói...

 

Arról, hogy kik is lehetnek, lehetnének az esetleges vásárlók  nyári posztunkban részletesen írtunk. A befektetők valóban potenciális körét ugyanakkor jelentősen szűkítette a tulajdonos Vivendi vezetőjének  Arnaud de Puyfontaine szavai.

A lehetséges befektetők listáján halványan szerepeltek a telco cégek, de mindez jelentősen megváltozhat, márha mindaz, amit George Maffei a UPC tulajdonos Liberty media vezetője elmondott a befektetőknek.

Az, hogy a Liberty Medianak lehetnek tervei a zeneiparban a legjobban a vezető amerikai online rádió, a Pandora akvizíciója  már  jelezhette. A Pandora akvizíció ugyanis egy sokkal jelentősebb , a Sirius XM-en is messze túlmutató terv része lehet! Ez pedig nem más, mint egy 360 fokos  portfoliót nyújtó zenei vállalat létrehozása.

Komoly globális zenei birodalom építésbe fogott a UPC tulajdonosa

Nagyon hektikus, hullámhegyekkel és sok-sok hullámvölggyel tarkított éven van túl a tengerentúli streaming és rádiós piac vezetője, a Pandora. Az aktív használók csökkenése miatti befektetői nyomás tavaly év végén egyre erősödött, olyannyira, hogy tavaly év végén a Pandora részvényárfolyama komoly...

 

A cél nem kevesebb lehet, mint egy olyan szereplő létrehozása, amely a zenemegismeréstől kezdve, az on-demand illetve autóban történő zenefogyasztáson át egészen a koncertjegyértékesítésig minden területet lefed majd.

Ebben a 360 fokos modellben nem szerepel a zenei kiadó, de szerepelhetne…Maffei ugyanis- persze szigorúan hipotetikus alapon-  kijelentette, „ A Liberty csoport nagyobb erőkként van jelen, mint bárki a zeneiparban. Mindent lehetőséget meg fogunk nézni. Hogy érdekes lehet-e számunkra az UMG-t, ha megkeresnek minket? Teljesen.

"Elvileg - és legyünk ez optimisták az esetleges tranzakció kapcsán  - vajon  [az UMG felvásárlása ] a tartalmi infrastruktúra egy részének  birtoklása révén csökkenthetőek lennének-e a  tartalomszolgáltatás költségei ? Teljesen."

Egyértelmű szavak, most már csak az a kérdés, hogyan dönt majd a Universal tulajdonosa a Vivendi? amennyiben ugyanis valóban a  által megfogalmazott elvek mentén keresnek, úgy szakmai befektető mindezek után nem sok maradt, marad, ami azt jelentheti hogy a Vivendi által felkínált 50%-os részesedést egy vagy esetleg több, tisztán pénzügyi befektető  ( mint a Mubadala vagy a Softbank )vásárolná meg.

Számukra ugyanakkor a kisebbségi tulajdon nem feltétlenül lehet vonzó és lényegében egyelten céljuk lenne: befektetésük minél hamarabbi megtérülése, ez pedig - amennyiben a Vivendi nem vásárolná vissza a már értékesített tulajdoni hányadát- ismételten a tőzsde felé tolná a Universal jövőjét.

Rekord év az eladás előtt

Márpedig az  időpont jobb nem is lehetne az értékesítésre! A Universal Music ugyanis fantasztikus  első három negyedévet zárt! Amint az a Vivendi  negyedéves jelentéséből kiderül, a cég  bevételei, a valutaárfolyamoktól megtisztítva 9.5 %-al emelkedtek.  ( Fun fact of the day: A cég  3 negyedév alatt több bevételt termelt, mint a streaming piac vezetője a Spotify…)

universal_revenues_2018q3.jpg

Ez elsőre nem is olyan őrületesen ,magas érték, de azért nem ért tudni, hogy a lemezkiadók számára ( is) a karácsonyi időszakot magában foglaló negyedik negyedév a csúszidőszak, azaz éves szinten bőven meglehet majd a kétszámjegyű növekedés.

universal_revenshare_2018q3.jpgA 9.5%-os növekedés persze különböző szegmensek átlagából tevődött össze. A streaming masszívan, közel 30%-os mértékben növekedett, miközben  az alá carte letöltések és a CD eladások meredeken közel 30, illetve közel 20%-al csökkentek. Mindez pedig azt idézte elő, hogy a Universal Music bevételeinek közel fele ma már streaming szolgáltatásokban elhelyezett tartalmakból  származik.  

 

A Universal  most valóban remek helyzetben van és a kilátások is alapvetően pozitívak, de nem biztos, hogy ez mindig így lesz. Az átalakuló zenei ökoszisztéma ugyanis akár még a jelenlegi kiadói modellt is maga alá temetheti, ez pedig nyilván a Universal szerepét, bevételeit és értékét is alapjaiban rombolná. Addig kell tehát értékesíteni ezt a részesedést, amíg lehet. 20129 egy8k slágersztorija lehet majd tehát az, hogy kinek és végül mennyiért adja el a Vivendi a Universal felét…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr8514430942

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.