Megvenné az Apple a legjelentősebb amerikai rádióhálózatot?

2019. január 05. - Pléh Dániel

Az Apple számára az Apple Music messze nem csupán egy kísérlet.  A  néha Steve Jobs vezette cég az iTunes révén hosszú-hosszú éveken át  dominálta a világ zeneipari bevételeit. A streaming szolgáltatások növekedés és tárhódítása azonban fokozatosan, lépéskényszerbe hozta, sodorta az Apple-t is, hiszen a piacok legtöbbjében, az a lá carte szolgáltatások ( mint például az iTunes) terhére növekedtek.

iheartradio-allaccess-napster.png

Az Apple első válasz lépése erre az iTunes Radio volt, lett volna, amely azonban hatalmas kudarc volt, a iTunes Radio egyértelmű sikertelensége bevallottan pánikot okozott a Cupertino-i cégnél. Így és ez után döntöttek a Beats Music felvásárlása  és a Beats  Music alapjain az Apple Music elindítása mellett.

2015-ös indulása óta az Apple Music alapvetően sikeresnek mondható, hiszen többé évnyi lemaradást ledolgozva igen hamar felküzdött magát a piacvezető svéd Spotify mögé, és bizonyos  földrajzi területeken már az sem elképzelhetetlen, hogy az Apple Music válljon a piacvezetővé.

Ugyanakkor az is tény, hogy az Apple számára talán legfontosabb piacon, az Egyesült Államokban  a streaming és streaming jellegű szolgáltatások piacát továbbra is egy online rádió szolgáltatás, a Pandora vezeti.

 

Miért nem lesz meghatározó szereplő a Beats1?

A múlt hét kedden elindult Apple Music egyik legkülönlegesebb része a Beats 1 rádió. Az Apple ugyanis lényegében egy broadcast rádiót tuszakolt bele egy alkalmazásba, ami most, amikor a zenemegismerés egyik legfontosabb eszközének a broadcast rádiókat egyre jobban kiszorító interaktív rádiók jelentik, sok mindennek mondható, csak nem előremutatót megoldásnak,legalábbis papíron.

Mindez több okból is kellemetlen az Apple számára. Egyrészt mert a Spotify és az Amazon mellett egy újabb, most már komoly háttérrel (is) rendelkező céget kapott  vetélytársnak  másrészt pedig pont azon a területen, ahol az Apple a Beats Radio révén szeretne nagyobb és nagyobb  területet kiszakítani magának.

Az Apple számára egyre fontosabbá és meghatározóbbá váló Apple Music  tengerentúli szerepének megerősítésében pedig okmoly szerepe lehet a legnagyobb amerikai rádióhálózatnak, az iHeart Media-nak.

Arról, hogy az iHeart Media hogyan is jutott oda, hogy felvásárlási célpont lehet  keretes irásunkban olvashattok bővebben, de most talán nem is ez a fontos, hanem az hogy az Apple-nek milyen tervei vannak, lehetnek.  

A tárgyalásokhoz  és az Apple-höz is közel álló személyek szent a Cuperinoi cég fő célja egy esetleges megállapodással  a Beats 1 Radio terjesztésének és elérhetőségének drasztikus növelése lenne.

Jelenleg a Beats 1 radio csak az Apple Music előfizetők számára érhető el, ami annak ellenére is komoly korlát, hogy a tengerentúlon jóval magasabb az iOS penetráció, mint a világ többi részén. Az iHeart Media megállapodás révén pedig a Beats teljes egészében vagy részben 850 amerikai rádióállomáson válna elérhetővé.

Küzdelem a csőd terhe alatt

  A rádió hálózta csődjének oka, taln meglepő módon nem  magában a gazdálkodásban rejlik., hanem gy 2008-as utólag tragikusnak minősül akvizicióból eredeztethető. Meglehetősen hamar, valamikor 2010-ben  nyilvánvalóvá vált, hogy amennyiben a  közben a nevét Clear Channel-eől iHeart Media-vá változtató cég  nem tud valamit kezdeni  a rá nehezedő adóssággal, úgy nem várhat más rá ,mint a csőd…

iheartradio-bi.jpg

Mégis a Texasi cég  közel 8 éven át  húzta és volt képes törleszteni, a hol magasabb, hol alacsonyabb éppen aktuális törlesztő részleteket. 2018  februárjában  aztán a cég  nem volt képes törleszteni az aktuális részleteket, így kénytelen volt csődvédelembe menekülni. 

Ez a csőd egyezség jár majd le 2019 első negyedévének a végén. nyilvánvalóan már a potenciális vásárlók érdekeit (is) szem előtt tartva jött létre az a megállapodás, melynek értelmében az iHeartMedia, Inc. and Clear Channel Outdoor Holdings, Inc útjai különválnak

Mindezen felül azt sem szabd lefelejteni, hogy az iHeart Media, összesen mintegy 120 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik, ez a 120 millió felhasználó pedig ígéretes terep és célpont lehet az Apple különböző szolgáltatásai számára.Az iHeart Media technológiája és megoldásai  segíthetnének az Apple-nek abba hogy a rádiózás és a streaming következő nagy harcterületén, az autóban valló zenehallgatásban segítsen az Apple-ek előretörnie…

Háború  hálozatért

Majdnem biztosan kijelenthető ugyanakkor, hogy az Apple nem lesz egyedül akkor, amikor arról van szó, hogy ki veszi veheti meg az iHeart network meghatározó részét.  A hírek szerint a nehéz helyzetben levő rádió hálózat maga keresett meg befektetőket 2018 végén. Ezek közül az egyik az Apple volt.  De nem egyedül és egyedüliként az Apple-t kereshette meg a bajban levő cég, így Tim Cook és csapata vetélytársakkal is szembesülhet majd.

liberty-full-stack.png

A vetélytárs nem más, mint a legjelentősebb tengerentúli online rádió szolgáltatásban, a tavalyi év legjövedelmezőbb zenei alkalmazásában,a Pandoraban meghatározó részesedéssel bíró Liberty Media. Az a Liberty Media, amely egyszer már bejelentkezett a cégért. sok más cég mellett a magyar UPC-t, a Forma 1-t és részben a vezető amerikai on-demand szolgáltatót, a Pandora-t is  tulajdonában tudó cég az iHeart Media 40%ért kínált 1 .16 milliárd dollárt(..) A megállapodás akkor nem született meg  A Liberty érdeklődése azonban megmaradt.  A végcél pedig az ő esetükben is valami hasonló, mint amiben az Apple gondolkozik, gondolkozhat. A (nem is annyira titkolt) cél  ugyanis nem kevesebb lehet, mint egy olyan szereplő létrehozása, amely a zenemegismeréstől kezdve, az on-demand illetve autóban történő zenefogyasztáson át egészen a koncertjegyértékesítésig minden területet lefed majd.  Ebben kapna, kaphatna szerepet a Siriu XM, a Pandora és az iHeart Media, mint rádiók, a Livenation, mint koncerjegyértékesités és a Universal Music, mint egy modernizált, piacvezető 21.századi kiadó.

 

Akár mi is lesz a küzdelem vége, az feltétlenül jelzésértékű, hogy az Apple egy ennyire hagyományos média vállalkozás iránt fejezte ki érdeklődését. Az iHeart Media ha a ebből az innovatív irányból közelítjük meg, sehogysem illik bele abba a sorba amelyben a Beats Music és a Shazam sorakozik.  Abba a trendbe azonban már sokkal inkább, amelynek a végén, az Apple már nem (csupán) mint digitális zenei szolgáltató van jelen, hanem mint  egy  zenei kiadó vállalat.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr2114430876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.