Újabb történelmi Spotify mérföldkő

2019. február 20. - Pléh Dániel

Szinte pontosan 3 évvel ezelőtt számoltunk be arról, hogy a Spotify elérte a mérföldkőnek számító 100 milliós előfizetőszámot.

spotify_nokia.jpg

Idén januárban a Las Vegas-I CES kiállításon  újabb mérföldkő elérésről számolt  be a svéd cég: immáron ugyanis havi 200 millió aktív,  (azaz a fizetős plusz az szolgáltatást ingyenesen használó  ) felhasználójuk van!  Ez annak( is) köszönhető, hogy 2018 utolsó negyedévében közel 10, utolsó félévében pedig mintegy 20 millió felhasználóval tudta növelni fizető bázisát.

Mindezzel párhuzamosan a prémium- azaz a szolgáltatásért fizető- felhasználók száma is közelít egy fontos lélektani határhoz, a 100 millióshoz. A svéd cég legutóbbi nagy vihart kavart negyedéves beszámolójakor 93-96 millió közé jósolta a 2018-as év végéig elérhető előfizetőszámot.

A két adat- azaz a teljes felhasználószám és az előfizetőszám- aránya illetve az utóbbi nagysága lesz az, amire a befektetők igazán kíváncsiak.    

spotify_userbase_2018q4.jpg

Ami az arányt illeti. a 2018 évi záró adatok- 200 millió felhasználó, 95 millió  prémium felhasználó-   alapján 47,5%-os a prémium felhasználók aránya a teljes felhasználói adatbázisban. A 2017-es év hasonló adatai alapján ez az arány akkor 45,2% volt, míg egy évvel korábban, 2016 végén  még csak 39% volt ez a arány.  Az arány tehát növekszik, ugyanakkor a növekedés üteme lassulni látszik…

spotify_regs_region_2018.jpg

Ez pedig olyasvalami amire számított tulajdonképpen minden szakember és maga a Spotify is, hiszen nem csak a svéd céget érintő jelenségről beszélünk. A fejlett piacok  egyre közelebb kerülnek a szaturációhoz, azaz aki valóban hajlandó  a streaming szolgáltatásokért fizetni, az valamilyen formában, valamilyen üzleti modellben megteszi ezt. Ahhoz, hogy a streaming szolgáltatásokkal kapcsolatos növekedés megvalósuljon arra lesz tehát szükség, hogy a fejletlenebb piacokon beinduljon a növekedés, azaz a Spotify-nak is sokkal jobban kel koncentrálnia a nem tradicionális és nem amerikai piacokra is. 

A növekedés lassulása elsősorban a befektetők problémája, ezen hogy fentebb is írtuk alapvetően a kevésbé fejlettebb piacok felé való nyitás és az azokon való terjeszkedés javíthat. Ez ugyanakkor egy újabb problémasort erősít meg, ez pedig a felhasználónkénti árbevétel,(ARPU) egyre erősödő problémája.  

spotify_arpu_2016-2018.jpgA Spotify felhasználónkénti árbevétele az elmúlt években, ha lassan is de folyamatosan csökkent. A csökkenés igazán az elmúlt 12-15 hónapban gyorsult fel, amikor is a svéd cég egyre gyakrabban és egyre erőteljesebben alkalmazta marketing eszközként a havi egy dolláros áron való előfizetést 3 hónapig, a családi kedvezményes csomagokat illetve az egyetemistáknak szóló árengedményes előfizetéseket.  

A kevésbé fejlett piacokon- mint például a dél- amerikaiak vagy a távol- keletiek, pedig a nagy nyugati piacokon megszokott  árazás nem alkalmazható, ez mindenki számára egyértelmű. A nyomás az ARPU-n 2019-ben pedig jó eséllyel fokozódik majd, hiszen a Spotify pont olyan piacokon tervez terjeszkedni, amelyeken mindenképpen alacsonyabb előfizeti díj és így alacsonyabb ARPU lesz csak reális.  

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………

A 200 millió felhasználó elérése tehát PR szempontból valóban fontos mérföldkő, ugyanakkor  a befektetők számára érdemi jelentőséggel nem ír. Most, hogy a Spotify tőzsdei cég, hasonlóan a Pandora-hoz sokkal keményebb befektetői elvárásokkal szembesül.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr2514557106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.