Az Apple Music kezében az Apple jövője?

2019. február 27. - Pléh Dániel

2019 jó eséllyel évek óta nem látott kritikus év lesz majd az Apple életében.  2018-ban ugyanis minden jel szerint  alapjaiban kezdett el megrendülni  az Apple bevételeinek  magját adó iPhone értékesítések száma. Az Apple-nek tehát éppen itt az ideje (lehet már késő is) felkészülnie egy olyan jövőre, ahol nem az iPhone adja majd bevételeinek legnagyobb hányadát.

apple-music-genres.jpg

Mindez a befektetők számára valljuk meg roppant aggasztóan ( is) hangozhat, a pesszimistábbak fejében felvetheti annak lehetőségét , hogy az Apple is a Nokia útjára léphet majd és szabad esésbe kezdenek az eladások és ezáltal a bevételek is.

Az Apple a Nokia-nál jóval professzionálisabb ,kreatívabb  cég, így ettől nem kell tartani, de az bizonyos, hogy Tim Cook-nak és az Apple menedzsmentnek drasztikus lépéseket kell tennie, hogy mindezt megelőzze.

apple_servicerev_2013-2018.jpgA folyamatot amúgy nem is nulláról kell kezdeni, hiszen az Apple ha csendben, lassan, de már az elmúlt években is  egyre inkább vélt szolgáltatás bevétel vezérelt céggé. Az Apple bevételinek továbbra is meghatározója a hardver, egész pontosan az iPhone különböző verziói, azonban meredeken emelkednek a szolgáltatásokból származó bevételek is!   Amelybe persze beletartozik az Apple Music-on felül az iTunes zeneáruház, a videó letöltések, és persze maga az App Store is, egyelőre ezek jelentik a fő bevételi forrást, azonban ez bizonyosan változni fog.

Egyrészt  az Apple App Store-t  az Apple  előfizetési díjakból és tranzakciókból részesedése miatt egyre inkább elhagyó agy médiavállalatok és szolgáltatások csökkenteni fogják az App Store bevételeket. Másrészt pedig maga az Apple is sokak nagyobb hangsúlyt fektet, kell, hogy fektessen saját előfizetési  szolgáltatásainak piacre és sikerre vitelével.    

2023- ra 100 milliárd dollár

A Morgan Stanley  vezető elemzője, Katy Huberty részletes elemzést készített arról, mit is jelenthet a számom nyelvén az, hogy az Apple az iPhone eladások ellensúlyozására a szolgáltatásainak erősítésére törekszik majd.

Huberty jóslata szerint  a valamilyen Apple szolgáltatásért fizető Apple ügyfelek aránya a jelenlegi 40%-ról 50%-ra nő, és ezzel párhuzamosan az éves 120 dolláros öltés  jelentősen, közel a duplájára 220 dollárra nő majd.

apple-services-versus-iphone-growth-through-2022-l.jpg

Ennek együttes hatása okozza majd azt, hogy a jelenlegi 37 milliárd körüli szolgáltatási bevételek 2023-ra az elemző szerint meghaladhatják majd a 100 milliárd dollárt.

apple_music_2018_2023.jpg

Ami a zenei szolgáltatásokat illeti, az elemző messze nem olyan optimista, mint sokan mások , így „csak” arra számít, hogy 2023-ra 14 milliárd dollár közelébe növekszik majd az Apple Music-ból származó bevételek nagysága és a teljes Apple előfizetői állomány 14%-a lesz majd a szolgáltatás előfizetője.

 

itunes_2018_2023.jpg

Teljes az egyetértés ugyanakkor azt illetően, hogy az iTunes lejtmenete folytatódni fog és egy alig 1 milliárd dollár éves forgalmat lebonyolító, mini szolgáltatássá zsugorodik majd. Márha persze megvárja mindezt az Apple…

 

2019 ( de lehet , csak 2020) lesz majd az az év, amikor az Apple hosszú-hosszú idő után végre megjelenhet az iPhone-hoz kötött  zenei ( illetve esetleg más) előfizetési szolgáltatásokkal.

Befektetői oldalról nézve ugyanakkor ennek  is meglesz a maga ára. Sem a zene, sem a videó ugyanis nem magas  haszonkulcsú szolgáltatás, sőt a független vetélytársak ( Spotify, Pandora) pénzügyi adatai alapján önmagában inkább veszteséges szolgáltatásokról beszélhetünk.

A Nokia modell

A Nokia nagyon sok tekintetben elrettentő példa nem csak az okostelefonpiacon, hanem a zeneiparban is. A finn cég még a digitális zenei boom kezdetén szeretett volna egyszerre meghatározó szereplő lenni/maradni az mobiltelefonok illetve a digitális zene területén is. 

Lehet-e fontos zenepiaci szereplő a Nokia?

A Nokia számára az iTunes, majd pedig az iPhone és az alkalmazás alapú ökoszisztéma megjelenése és felépülése- ma már kijelenthetjük - megoldhatatlannak tűnő problémát okozott. A válaszként elindított Comes with Music platform szolgáltatás, amilyen nagy várakozások közepette indult 2009-ben, olyan megdöbbentő sebességgel bizonyosodott be róla, hogy gyakorlatilag piacképtelen, hogy aztán 2011-ben szűk másfél évvel indulása után kivezessék a piacról.

 

Ez a kísérlete (is) kudarcot vallott a finn cégnek, azonban az Apple számára  lehet, ez a követendő út. Azaz, hogy  az iPhone értékesítéseket annak segítségével növeljék, hogy  az készülékvásárlók ingyenes hozzáférést kapnak az Apple Music-hoz.

Maga a streaming szolgáltatás veszteséges, ugyanakkor pontosan az előbbiek révén segíthet abban ,hogy az Apple értékesíteni tudja és annyiért új generációs telefonjait,amennyiért jelenleg nem nagyon tudja.

Hirdetésmentesség iPhone vásárlásért

Amennyiben az Apple valóban meg fogja tudni vásárolni a legjelentősebb tengerentúli rádióhálózatot, úgy egy újabb lehetséges iránya rajzolódik ki a  zene és az iPhone összekapcsolásának.

iheartradio-allaccess-napster.png

Ez pedig a hirdetésmentesség. Az iHeart Radio akvizíció révén ( nem győzzük hangsúlyozni, amennyiben teljesül)  az Apple kezében ott lesz ( végre egy valódi, működő) 10 milliók által használt rádiószolgáltatás. Amely esetében aztán az Apple megtehetné azt, hogy az iPhone tulajdonosok számára hirdetésmentessé teszi a rádiószolgáltatást.

A nagy Apple szolgáltatási  csomag

Az sem kizárt azonban, hogy az Apple még ennél is tovább megy majd, és a zene, az Apple Music csak egy része lesz annak, amivel  telefonvásárlásra próbálja majd csábítani az Apple rajongókat. A hírek szerint a csomagban helyet kaphat majd az Apple tervezett előfizetés alapú hír szolgáltatása,  TV-s tartalmaira való előfizetés és természetesen Apple Music elérés is. Az előfizetési csomag leginkább és direkt módon majd az Amazon hasonló ajánlatával, az Amazon Prime-al  vetélkedik majd, természetesen a házhozszállítási és egyéb, alapvetően e-commerce jellegű, az Amazon által kínált előnyök nélkül.

Bármelyik verzió is valósul majd meg, az szinte biztosan kijelenthető, hogy 2019 minden bizonnyal meghatározó év lehet majd az Apple életében, némi túlzással azt is írhatnánk, hogy jó eséllyel jövő ilyenkor, azaz 2020 első negyedévében már majd egy olyan Apple-ről beszélhetünk, amely nagyon sok mindent elhagy abból, amit anno Steve Jobs létrehozott.   

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr2914430836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.