Keserves harc indult az indiai zenei streaming piacért

2019. március 24. - Pléh Dániel

A multinacionális cégek világában létezik egy rendkívűl csúnya, mégis  a látásmódot jól megfogalmazó  definíció, amely az Egyesült Államokon kívül piacok ROW,  rest of the World-ként, azaz mintegy  apróságként kezel. Mindez jelenleg a zeneiparra abszolút és hangsúlyozottan igaz, hiszen a globális zeneipari bevételek 73%-a jelenleg a tengerentúlon keletkezik.

Teljesen más a helyzet ugyanakkor, hogyha hosszabb távon gondolkozunk.  A világ zeneiparának hosszú távú növekedése ugyanis az olyan, ma még fejletlen, de hatalmas potenciállal bíró piacok által  áll majd elő, mint a kínai vagy éppen az  indiai.

spotify-india.jpg

Véletlennek semmi estre sem mondható tehát, hogy a nagy globális streaming szolgáltatók pontosan az ezekre  a piacokra való belépést fontolgatják, tervezik, próbálják megvalósítani.  A svéd cég piacra lépése ugyanakkor- messze nem  a piacra lépésének ténye miatt-   valószínűleg a zeneipart hosszú évekre meghatározó hullámokat vet.

A Spotify ugyanis a nemzetközi streaming történelemben először, globális szereplőként ajánl lényegében a mobil telefonos feltöltőkártyákhoz hasonló,  nem havidíjas streaming elérést.  Fontos leszögezni, hogy ez jóval több, mint a Spotify  nagy , fejlett, globális piacokon  elérhető ingyenes elértése!

Daniel Ek cége ugyanis Indiában nem kevesebbet ajánl, minthogy napi szintű elérést ad az ügyfeleknek, és a havi, negyedéves, éves elérést lényegében ennek alapján építette fel a cég.

spotify-india_csomagok_1.jpg

 

A napi elérés mintegy 50 forintba kerül majd, a heti 150 forintba, a havi pedig  alig több, mint 500 forintba.

Azaz a Spotify nem csak, hogy egy teljesen új elérési modellt, módot vetett be egy, egy milliárd főt számláló  piacon, hanem a hagyományosnak mondható árazását is drasztikusan csökkentette. tetet ,teszi, mindezt egy nagyon kettős karakterisztikával rendelkező piacon.

Bollywood  él, virul, de nem fizet

 Daniel Ek, a Spotify vezetője a közelmúltban, az egyik befektetők számára szóló megbeszélésen kijelentette , hogy a svéd cég célcsoportját  és növekedésének alapját a következő 1 milliárd internet felhasználó jelenti, jelentheti majd.

Ebből a potenciális táborból a legtöbben Kínából érkeznek majd,ami  több okból is  elérhetetlen a Spotify számára. A Latin- Amerikai és néhány európai piac ( pl. Németország)   az idei  év növekedését még( talán) biztosítja majd, de a 2020-21 utáni időszakra, egyelőre nem nagyon létszik, hol tud majd  növekedni a Spotify. Növekedni  a Közel-Kelet lehetne lehetőség, de az Deezer megerősödése és helyi kapcsolatai miatt kiesett, így nagyon nem marad más a Spotify számára, mint  minden egy lapra tenni fel India kapcsán.

India ugyanakkor egy  nem egyszerű piac. Talán nincs is más olyan zenei piac, ahol  a helyi zenei  tartalmak ennyire meghatározóak és jelentősek lennének. De ami talán ennél is fontosabb, hogy a jövedelemnagyság extrém alacsony, azaz a streaming zenei szolgáltatásokért elérthető összeg és sokkal-sokkal alacsonyabb , mint mondjuk az Egyesült Államokban.

Egyedül nem megy

Hosszú távon tehát a Spotify számára a jelenlegi árszintek mellett az indiai piacra való belépés  nem hogy veszteséges, de nehezen fenntartható lesz, lenne így  a Spotify számára igen fontosak ( lehetnek) a helyi partnerek  a szolgáltatás penetrációjában.

Reálisan a  svéd cég ugyanis,. még az alacsony előfizetési díjak mellett  is, csak mintegy 10 millió előfizetőre számíthat az amúgy óriási Indiai piacon, ez pedig bárhogyan és bárhonnan is nézzük, 2 nagyságrend távolságra van az 1 milliárd új ügyféltől.

A segítséget,mind az ügyfélszám, mind az ARPU tekintetében egy  komoly partnet jelenti, jelenthetné. Ez partner pedig nem is akárki lehet, hanem a mintegy 2 évvel  ezelőtt a helyi piacokon egyesült végrehajtó Vodafone!

vodafone-idea2-jpg.jpg

A brit cég   korábban, éveken át meghatározó zenei piaci szereplő volt ( velük hozta tető alá a Spotify első  európai telco megállapodásait ) de az elmúlt években a tartalomipar és tartalomszolgáltatás mostohagyerekké vált Vittorio Colaó ( azóta elzavart) vezérigazgató keze alatt.

A Vodafone Idea néven futó közös vállalat ugyanakkor az indiai piacon sok tekintetben lépéskényszerben van, hiszen mindkét  vetélytársa, Bharti Airtel és Reliance Jio  is erős, zenei jelenléttel bír. Ahhoz, hogy a Vodafone felvehesse velük a versenyt erős partnerre lesz, lenne szüksége…

Mindkét félnek szükség lenne egymásra, most már csak meg kell, kellene állapodniuk…

Támadás? Háború?

Az, hogy a Spotify számára mennyire kulcs kérdés (volt) az indiai piacra való belépés mutatja, hogy ennek érdekében a svéd cég bevállalta történetének legnagyobb, legjelentősebb és akár hosszú távú következményekkel is járó konfliktusát.

A konfliktus tárgyát a svéd cég indai piacra tervezett előfizetési csomagjai jelentik, amelyeket a Warner Music nem fogadott el, illetve keveselte az így neki járó jogdíjat,  így nem engedélyezte tartalmainak felhasználását Indiában a svéd cég számára.

A Spotify azonban nem riadt meg és rádiószolgáltatásként, kiadói engedély nélkül elindította a Spotify indiai verzióját.  Erre a Warner beperelte a svéd céget a  Mumbai  bíróságon és azt kérelmezte, hogy a döntés megszületéséig ne indulhasson el a szolgáltatás.

A szolgáltatás aztán elindult,  a bíróság pedig elutasította a Warner kérését, azonban a svéd céget arra kötelezte, hogy pontosan rögzítse, hogy a Warner kötelékébe tartozó előadók tartalmait hányszor, mennyien hallgatják.

Hogy mennyire fontos is a streaming  piaci szereplők számára, mi sem bizonyítja jobban, minthogy a Spotify  indiai indulása után alig pár appal a Youtube Music is megjelent a hatalmas piacon. Mindeközben a Spotify alig egy hét alatt 1 millió felhasználóra tett szert. Ezeknek nyilván csak egy töredéke- 1%- maximum- az aki fizető felhasználó – de így is  ígéretes indulásnak mondható. Márcsak azért is, mert tavaly év évégén a svéd cég mintegy 25 millió felhasználóval rendelkezett az Egyesült Államokon kívül. Az 1 millió új Spotify regisztrált segítéségével ezt egy hét alatt 4%-al növelhette Daniel ek cége!

India tehát pillanatok alatt a nagy nemzetközi streaming szolgáltatók harcterévé vált, és ez a  harc már nem 2019-ről, de nem is 2020-ról, hanem  arról a streaming piacról szól már, ahol majd nem a nagy nyugati piacok lesznek a növekedés motorjai.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr7614635368

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.