Kiszerettek a befektetők a kínai Spotifyból?

2019. szeptember 21. - Pléh Dániel

Amikor a világ zenei piacairól beszélünk, mi magunk is hajlamosak vagyunk  beleesni abba a hibába, hogy alapvetően a nyugati piacokra gondolunk és fókuszálunk. A bevételeket tekintve ez valószínűleg talán még igaz is , a felhasználók számát tekintve azonban bizonyosan nem!

tencent-music-entertainment-udtech-yt-1.png

A feltörekvő piacok úttörője, a kínai Tencent Music , amely egyértelműen több ma már, mint csupán egy hatalmas keleti piacon vezető szereplő.  A kínai streaming cég értéke csak az elmúlt 1 éven megduplázódott, aminek meglehetősen egyszerű oka van: A olyan hatalmas növekedési potenciállal kecsegető piacokon van jelen, mint az Indiai vagy a Kínai illetve a Spotify-ban birtokolt részesedése révén a világ legjelentősebb zenei piacain is ott van.   így a messze menőkig nem véletlen, hogy a streaming piacot figyelő elemzők, befektetők figyelme a Tencent-re (is) vetült. Ez   a figyelem persze sokszor inkább kellemetlen, mint kellemes, erről a Pandora vagy akár a Spotfy menedzsmentje is sokat tudna mesélni…

Márpedig a Spotify kínai társa és egyben  (egyre inkább) vetélytársa szinte pontosan ugyanazokba a befektetői kritikákba ütközik, mint nyugati társai…Azzal a  specialitással, hogy a kínai  digitális zenei piac jellegzetésségeiből- hatalmas méret, kisebb fizetős kereslet-  adódóan a növekedés még a  nyugati szolgáltatóknál is fontosabb elvárás a Tencent zenei szolgáltatásaival kapcsolatban.

tencent_userbase_2019q2.jpg

Márpedig a Tencent zenei szolgáltatásainak a növekedése minimum lassulóban van, de  bizonyos  dimenziókban már-már stagánálásról beszélhetünk.  Az aktív használó tábora  ugyanis immáron 6-8 negyedéve egy viszonylag szűk sávban stagnál. Az immáron 650 millió főt meghaladó-   előfizetői bázis- amely önmagában nagyobb, mint az Apple, a Spotify és az Amazon- azaz a Top3 streaming piaci szereplő – sajátossága, hogy nagyon kis része  számít prémium felhasználónak. A Tencent sikeres megoldásai ( lásd keretes írásunkat) ellenére is csupán ennek a hatalmas előfizetői bázisnak alig 5%-a számít „előfizetőnek”. A kínai piac méretét mutatja, hogy ez is 31 millió főt jelent, ami több, mint a Google összes streaming szolgáltatásáért fizető zenekedvelő… 

A kínai fizető falon túl

A Tencent zenei szolgáltatásai fundamentálisan más  üzleti modell alapján működnek, mint a nagy nyugati szolgáltatók. Ennek ( is) tudható be, hogy a fizető felhasználók aránya a teljes felhasználói bázison belül olyan alacsony.

tencent_moble_1.jpg

A Tencent most azzal kezdett le kísérletezni, amit a nagy nemzetközi kiadók is nagyon szeretnének látni a Spotify esetében is, azaz, hogy bizonyos tartalmak csak a prémium felhasználók, előfizetők számára érhetőek el.  

A folyamat lassú, de egyértelmű lesz, a cél pedig az, hogy minél több tartalmat  tegyenek m majd csak az előfizetők számára elérhetővé, anélkül, hogy az ügyfélélményt drasztikusan rombolnák.

 

De a befektetőknek nem is ez a szám jelentetett, jelenti a fő problémát. Sokkal nagyobb gondot jelent a szemükben az, hogy a zenei szolgáltatásokból származó bevételek növekedései üteme is lassulóban van.

tencent_revenues_2019q2.jpg

Amíg tavaly év elején még negyedéves szinten duplázódtak a zenei szolgáltatási bevételek a kínai cégnél, addig ez a növekedés mostanra 30%-ra zsugorodott, azaz a jelenlegi üteme mellett 1 helyett 3-4 negyedév kellene az zenei bevételek megduplázásához. Mindemellett pedig az egy felhasználóra jutó árbevétel sem igazán akar növekedni, ami együttesen a kifulladás rémképét vetíti előre a befektetők számára.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr5414709061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.