A hip-hop Soundcloudja New Yorkból indul hódításra

2019. november 02. - Pléh Dániel

Napjaink, meredeken emelkedő streaming piaci bevételeit túlnyomó részt hasonló üzleti modellel működő, sok tekintetben egyforma szolgáltatások bevételeiből állnak össze. Az a streaming piac, ahol olyan független szereplők próbáltak meg talpon maradni, mint az Rdio, a Songza vagy éppen a Turntable.fm már a múlté.  Sőt napjainkban már a Soundcloud, sőt a Soundcloud hasonmás Mixcloud is hasonló forgatókönyvből játszik. Nagy kérdés, erre mennyire lesz majd vevő a felhasználótáboruk..

Ezen a most már szinte csak a nagy globális játékosok- Apple, Amazon, Spotify, Tencent- által dominált piacon üdítő kivételt jelentenek az olyan szolgáltatások mint a New York-i Audiomack.

audiomack-feat-1.jpg

 

A közvetítő- az Audiomack története

Az Audiomack nem egy friss startup, hiszen immáron 6 éve, hogy David Ponte és Dave Macli alapítók elkezdték  abszolút úttörőnek számító munkájukat  New Yorkban. Az Audiomack- akkor amúgy még nm is annyira úttörőnek számító célja. az volt, hogy ismeretlen hip-hop előadók számára biztosítson megjelenési lehetőséget.  Az Audiomack tulajdonképpen tehát az akart lenni a hip-hop világban, ami a Soundcloud az elektronikus zenében(volt…)

Az Audiomack arra szeretett volna lehetőséget biztosítani hogy a valóban ismeretlen előadók, ismeretlen dalai számára publikációs lehetőséget nyújtson, egy olyan helyen, ami valóban a zenéról szól.

2019-ben, amikor az elmúlt években mi magunk is sokszor leírtuk, hogy a digitális zenei szolgáltatások egyik nagy előnye, hogy demokratizálták a zenét, azaz aki tehetséges, az ma már, tulajdonképpen önerőből is lehet sztár.  Lehet, de ez nem egyszerű és nagyon keveseknek sikerül.

audiomack_banner.jpg

A kiadói szerződéshez is ma már elengedhetetlen, hogy az előadó vagy együttes egy érdemi rajongó tábort tudjon prezentálni. Ebben segíteni tud elképzelései szerint az Audiomack, de természetesen garantálni nem tudja. Azt ellenben igen, hogy egyfajta piactérként működjön, ezzel segítve az előadókat és amúgy magukat a kiadókat is,  tehetségek megtalálásában, hiszen  tehetséges hip-hop előadók után kutató kiadói szakembernek nem kell mást tennie mint felmenni az Audiomack oldalára és megnézni, kik mennek a népszerű listákban.  ( Ehhez persze kell az- ami a cég és a szolgáltatás egyik titka is-  hogy folyamatosan pörögjenek az új és érdekes  tartalmak az oldalon)

Egy területen ugyanakkor nagyon máshogy működik az Audiomack, mint ahogyan azt a Soundcloud tette és teszi, ez pedig az üzleti modell.   Az alkotók ars poeticájával ugyanis nem (lett volna) összeegyeztethető az, amit a Soundcloud tett, azaz, hogy a feltöltőktől kérjen pénzt.  

 

Ahhoz, hogy a David Ponte és Dave Macli alapítók által elképzelt modell működjön,  elengedhetetlen a növekedés. Ami akkor, hogyha a szolgáltatás alapvetően ismeretlen tartalmakra épít, mint ahogyan azt az Audiomack tette és teszi, nem egyszerű feladat. De minden jel szerint jó úton halad a New Yorki cég. A cég által a Billboard-al megosztott adatok alapján havonta immáron 1 millió látogatójuk van a különbözö platformokon, akik havi mintegy 1 milliárd dal meghallgatást generálnak!

 Ebben nyilván nem keveset segített az is hogy ugyan az Audiomack elsősorban ismeretlen előadók platformja, de ismert, nagyon is ismert előadók is használják marketing eszközként!  Jennifer Lopez menedzsmentje  által létrehozott hivatalos Jlo Audimack account „felel” a platform második legnépszerűbb, legtöbbet hallgatott daláért. Az első helyen pedig  maga Eminem áll, aki Killshot című számát a meghatározó platformokon való megjelenés előtt(!!) elérhetővé tette az Audiomack-en.

És persze megkerülhetetlen kérdés a tartalmak jogosítása.  Mivel az Audiomack oldalaira bárki feltölthet tartalmat, ezért bármilyen, akár jogosítatlan tartalom is felkerülhet.  A legtöbb ilyan szolgáltató,a DMCA a Digital Millienum Copyright Act adta lehetőségek által működik, működhet. A Youtube – illetve ma már a Soundcloud- esetében megszokott tartalom azonosító rendszerek hiányában a nem licenszelt tartalmak esetén természetesen ez a kiadóknak is megadja a lehetőséget a tartalmak levételére, és napjainkban már gyorsan és profin élnek is ezzel a lehetőséggel.  Az Audiomack esetében is igaz ez, mégsem lehetetlenült el a cég.

Ehhez persze két fél kell, de eddig olajozottan működik az együttműködés ezen a téren a kiadókkal. A kiadók türelmesebbek az Audiomack-kel, ugyanis azt érzékelték a korábbiakban, hogy amennyiben jelezték, úgy a kifogásolt tartalmak igen gyorsan, akár percek alatt lekerültek az oldalról. Ez a gyors és korrekt reagélás eddig kiváltotta a  kiadói partnerekből a pozitív hozzáállást és azt , hogy a többi tartalom státusza, forrása felett szemet hunynak.

Hosszú távon ez nyilván nem fenntartható és járható. Ennek érdekében, mind az üzleti modell terén, mind a tartalom legalizálás terén érdemi lépéseket tettek. Az egyik ilyen megoldás, az AMP (Audiomack Monetization Platform) névre hallgat és lényege, hogy a platformon megjelenő előadók dal lejátszás szám  alapján részesedhetnek a platformon keletkező hirdetési bevételekből. A másik egy a kiadók számára jóval kecsegtetőbben hangzó megoldás, amely havi 5 euró ellenében plusz funkciókat- hirdetésmentesség, tartalom letölthetősége- ad az Audiomack userek kezébe.

A tartalom legalizálás terén a legjelentősebb lépést a Warner Music-kal kötött megállapodás jelenti, amely megállapodás utat nyithat ahhoz, hogy a többi nagy(obb) major kiadó is hivatalosan is az Audiomack partnere legyen.  Az Audiomack egyik  legjelentősebb értéke, az az  irdatlan mennyiségű adat, amely keletkezik a különböző platformjain a szolgáltatásnak.   Ez az adatmennyiség ugyanakkor abban is segíthet, hogy akár az eladók, akár a kiadók felmérjék, hol, melyik tartalmuk, mennyire  népszerű.

A cél ennek ellenére sem az hogy az Audiomack a Spotify vagy az Apple Music útját próbálják követni, ezt hangsúlyozzák az alapítók! Az viszont igenis és kifejezetten az, hogy hosszú távon is egyfajta közvetítő szerepet  töltsön be.  A kiadók számára biztosítsa egyrészt azt, hogy könnyebben és gyorsabban  találhassanak tehetséges, de már bizonyított  és meglevő rajongó bázissal rendelkező előadókat. Ez valóban nagyon hasonlóan hangzik, mint aminek a Soundcloud indult. A kérdés sokkal inkább az, hogy az Audiomack tud-e tanulni a berlini cég által elkövetett hibákból? Amennyiben igen, akkor ennek a zenei stílusnak a kihagyhatatlan szereplője lehet majd mind a kiadók, mind a feltörekvő előadók számára.  Ez persze lehet, hogy kevésbé hangzik izgalmasan, minthogy világuralomra törne, ellenben sokkal reálisabb cél.

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr2914604216

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.