Új tulajdonosa lehet a vezető online rádió veszte

2019. december 20. - Pléh Dániel

A Pandora, a vezető online rádió- amely csak a tengerentúli piacokon elérhető és mégis meghatározó  streaming  zenei piaci szereplő- kapcsán az elmúlt években két alapvető fontosságú kérdés merült rendszeresen fel és határozta meg a befektetők hangulatát a céggel és a  részvényeivel kapcsolatban.

pandora_newlogo_2.jpg

Az egyik a havi aktív hallgatószám, ami a szolgáltatást ténylegesen használók számát mutatja. A másik pedig a mintegy 2 évvel ezelőtt elindított prémium, streaming szolgáltatáshoz hasonlító szolgáltatásban levő előfizetők száma.

Havi aktív hallgatószám

Ami a havi aktív hallgatószámot illeti, a 2016- os 81 milliós csúcs óta lényegében folyamatos csökkenésben van. 2018 második felében illetve 2019-ben pedig már a 70 milliót sem érte el. Az idei harmadik negyedéves 63 milliót alig meghaladó havi aktív hallgatószám pedig nem kevesebbet jelent, minthogy reális esélye van annak, hogy 2020 első negyedévében a 60 millió főt sem éri majd el ez a szám, azaz kicsit több,mint 3 év alatt a patinás online rádió hallgatótáborának az egyharmadát veszítheti majd el.

pandora_listeners_2019q3.jpg

Bevételek

pandora_revenues_2019q3.jpgA kevesebb havi aktív felhasználó -elméletileg- azt kellene, hogy jelentse, hogy a Pandora bevételei is csökkentek. Ez azonban nincsen így, olyannyira nem, hogy a cég az elmúlt negyedéveket folyamatosan rekord árbevétellel zárta és éves szinten is 10%-ot  közelít a bevételek növekedési üteme!

Mindezt a sokkal hatékonyabb monetizáció  teszi lehetővé, azaz asz, hogy a Pandora egy hallgatón napjainkban sokkal nagyobb árbevételt tud és képes elérni, mint 2-3 évvel ezelőtt.  Kár, hogy mindezt a hatékonyságot 20%-al  alacsonyabb aktív tábor mellett sikerült elérni…

Előfizetőszám

A Pandora lassan 3 éve fogott bele abba a sok tekintetben kockázatos kísérletbe, amibe kicsit maga a piac is, meg a kiadók is  kényszerítették, azaz, hogy egyre inkább a klasszikus streaming szolgáltatási ajánlat felé tolódjon  el a termék, alapvetően ingyenességre épülő funkcionalitása.

Ha csak magát a  prémium szolgáltatási részt nézzük, akkor semmi oka nem lehet a panaszra a kaliforniai on-demand rádiónak! A több, mint 7 millió előfizetővel a Pandora már most is ott lohol a hajdan sokkal meghatározóbb szerepet beöltő Deezer mögött, és nincs sokkal lemaradva az amúgy óriási háttérre rendelkező Google/Youtube mögött sem.

Azonban  nagyon úgy tűnik, hogy ez a növekedés sokkal inkább egy csökkenő  táborban végbemenő átrendeződés mintsem egy növekedés eredménye. A hajdani Pandora tábor egyre több tagja pedig  a streaming szolgáltatásokhoz pártolt át.

pandora_vs_spotify2.jpgMi sem mutatja ezt jobban és plasztikusabban mint az, hogy 2015-ben, azaz 4 évvel ezelőtt a két szolgáltatásnak tulajdonképpen ugyanannyi aktív használója volt , csak a svéd cég mindezt globálisan érte el, a Pandora pedig lényegében csak az Egyesült Államokban. 2019-re a Spotify  globális lenyomata tovább nőt, a Pandora továbbra is megmaradt (sajnos)  amerikai szolgáltatásnak, az olló pedig hirtelen hatalmasra nyílt a kétcég tábora között. ma, 2019 végén a Spotify aktív használóinak száma közel négyszerese a Pandoráénak!

 

A Pandora vesztesége a Sirius nyeresége

A streaming szolgáltatások térnyerése tehát  igen masszívan kikezdte a Pandora felhasználói bázisát, ami valljuk meg meglehetősen borús jövőképet fest a cég jövőjéről, sok tekintetben. Nem szabad ugyanakkor elfelejtenünk, hogy a Pandora ma már nem önálló tőzsdei cég, hanem a Sirius Xm, azaz közvetve a Liberty Media tulajdona.

A Syrius pedig mindezzel párhuzamosan egymás után zárja  a rekord negyedéveket!  Olyannyira, hogy, a harmadik negyedévben a Sirius Pandora-val bővített árbevétele elérte a 2 milliárd dollárt! A Sirius-Pandora duó első féléves  bevételei akkorák voltak, mint a piacvezető zenei kiadóé, a Universal Music-é… Azaz nagyon úgy tűnik, hogy a Pandora  csökkenése tulajdonképpen még jó is új tulajdonosának. Azaz ahogy egyre meredekebb ütemben gyengül majd a Pandora népszerűsége, úgy lesz a Sirius számára egyre könnyebb saját szolgáltatásba integrálni és annak értéket növelni a kaliforniai rádióval. Ez persze nem  hangzik szépen a Pandora rajongók számára, de valljuk meg az üzleti életben nem lenne szokatlan lépés a vetélytárs megvásárlása után annak  beolvasztása…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr2015276392

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.