Így néz ki a Tik-Tok Spotify gyilkos streaming szolgáltatása

2020. február 20. - Pléh Dániel

A világ zenei fogyasztását jelenleg a streaming szolgáltatások uralják, efelől nagyon kétség sem merült fel és teljes az egyetértés a zeneipari szakemberek körében.  ( vita maximum abban van/ lehet, hogy az audio vagy a videó streaming az igazán domináns) Ugyanakkor egyre erősebben jelenik meg  a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is.  

resso-app.jpg

Nagyjából fél éve ismert az a tény, hogy a Bytedance ( többek között a Tik-Tok tulajdonos) egy, alapvetően a feltörekvő piacokra fókuszáló streaming szolgáltatás indítását tervezi.

A szolgáltatás az év végén el is indult- egyelőre Indiában és Indonéziában -  és nagyon jól mutatja, hogy mennyire más a  Resso-val ( ez a neve a  szolgáltatásnak) Bytedance megközelítése, mint a nagy nyugati streaming szolgáltatásoké! és az sem véletlen, hogy a Bytedance, azokon a piacokon jelent meg, vele, amelyeken.

A feltörekvő piacok a jövőben egyre fontosabb és fontosabb szerepet játszanak majd, ezeken a piacokon pedig szinte biztosan nem lesz, nem lehet igazán sikeres a kiadók által erőltetett üzleti modell.Ezeken a piacokon sokkal inkább a Tik-Tok- és amúgy a többi kínai cég által is képviselt- üzletpolitika lehet a nyerő, azaz a hallgatottság helyett, a rajongó táborra fókuszáló.

Első látásra a Resso leginkább a klasszikus streaming szolgáltatások és a Tik-Tok  keverékének  tűnik. Ami azonban ugyancsak elsőre is érezhető, az a nagyon erős közösségi funkcionalitás.

resso_appstore.jpgA felhasználóknak lehetőségük van kommenteket elhelyezni a dalok alá, gif-eket vagy egyéb rövid részleteket készíthetnek a dalokhoz, amelyek aztán animációként futnak azalatt, mi alatt az adott dalt hallgatjuk.  A Vibe néven futó funkció az, amitől hirtelen, egy csapásra a Resso valami más, sokkal közönségibb dologgá válik, mint a Spotify vagy az Apple Music.

Ugyancsak a nyugati szolgáltatásoknál interaktívabban oldotta meg a dalszövegek kérdését a Resso. Egyrészt maguk a dalszövegek a dal alatt futnak, nem statikus szövegként érhetőek el. De ami az igazán egyedi, hogy  a kedvenc dalszöveg részleteket a dalból kivághatjuk és ,  személyre szabhatjuk, beállítva a betűméretet, megoszthatjuk Instgramon, Snaphchaten vagy ahol szeretnénk, képüzenetként.

A standard streaming szolgáltatásokhoz inkább hasonló megoldás, a különböző  toplisták, szerkesztett listák,  stílus alapú válogatások  szerepeltetése a Discover  szekcióban, de ez is inkább csak annyit jelent, hogy a Resso nem a zenemegismerésben, hanem az egyes számok hallgatása közben akar valami teljesen más és új élményt nyújtani, mint  nyugati társai.

Üzleti modelljét tekintve is csavart egyet a szabványos megoldásokon a Bytedance. Alapból a Resso  14 napos ingyenes kipróbálást tesz lehetővé, ami aztán 30 nappal, egyszer meghosszabbítható. Ez után a Resso  mobil verziója Android 99, IOS alapon, ahol a dalok letöltésére is lehetőséget ad  119 rúpiába kerül. Ezzel amúgy az Indiai piacon a Resso kifejezetten a drágább szolgáltatások közé tartozik, igaz a nagy nyugati szolgáltatások egyelőre a piacszerzésre  fókuszálnak, komoly árengedményekkel.

És pontosan a Resso különleges megközelítése ( is)  az oka annak, hogy eddig  a Bytedance nem tudott megállapodni a nagy nemzetközi kiadókkal tartalmaik jogosításáról. talán ez a legfájóbb pontja magénak az alkalmazásnak is, ugyanis emiatt a cég nem szerepelteti a nagy nemzetközi sztárok tartalmait az alkalmazásban. Ez ha van hely ahol talán a legkevésbé gond, az  talán pont India, de hosszú távon, nyilván megoldást kell találniuk  és meg kell állapodniuk a kiadókkal.

A Tik-Tok lehet a zenei kiadók következő áldozata

Napjaink zenei szolgáltatásait és zenefogyasztását a streaming szolgáltatások dominálják, efelől nagyon nem lehet kétség. Ugyanakkor egyre erősebben jelenik meg a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is. Ennek a piacnak a szinte egyeduralkodója a kínai Tik-Tok, a néhai Musical.ly hamvain felépült alkalmazás vállalkozás.

 

Ha ez meglesz- amire azért jó esélyt látunk- akkor bizony a Tik-Tok és a Resso valóban alapjában alakíthatja  a streaming piaci erőviszonyokat és lehet a streaming 2.0, azaz a streaming zenei szolgálatások jövője, különösen a  streaming elkövetkezendő évekbeli növekedését adó feltörekvő piacokon!

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr8815476628

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.