A videó streaming szolgáltatások használata brutálisan megnőtt, ( a Nielsen előrejelzése szerint 60%-al több mozgóképes tartalmat fogunk fogyasztani ,amíg otthonainkba vagyunk zárva) olyannyira, hogy az Európai Unióban , már adatforgalmi korlátok bevezetésén gondolkoznak ezen szolgáltatások esetében.
Az audio streaming esetében a helyzet komplexebb, hiszen a zenei tartalomfogyasztás jelentősége napjainkban már on the go , ami a jelenlegi helyzetben egyre alacsonyabb, ez pedig a streaming audio szolgáltatások hallgató és felhasználó számát is érinteni kellene…
Két héttel ezelőtt megnéztük, hogyan is hat a koronavírus a zenei streamingre globálisan, illetve a vírus által- akkor még- leginkább sújtott Olaszországban. Sajnos a terjedés azóta nem állt meg, sőt elérte a világ legjelentősebb zenei piacát is, így itt az ideje, egy újabb pillanatfelvételnek!
Ami a globális helyzetet illeti, azt továbbra is legjobban a Spotify top 200 előadó listáján keresztül tudjuk modellezni.
A jó hír, hogy a múlt héten ha nem is nagy mértékben, de nőtt a meghallgatott Top 200-as előadószám a vezető streaming szolgáltatáson belül. Persze a jó hír értékét erősen csökkenti, hogy ezt megelőzően meredeken, 12%-al estek a streamszámok. és az is enyhíti a jó hír feletti örömünket, hogy ennek ellenére az év harmadik legalacsonyabb meghallgatásszáma volt mindez.
Ha országonként kezdjük el vizsgálni a streaming szolgáltatások használatát, akkor Olaszországban meglehetősen szomorú képet látunk. Az olasz Spotify használat immáron 6 hete- azaz a karantén bejelentése óta- folyamatosan csökken, és immáron 40%-al alacsonyabb mint a legmagasabb érték idején volt idén!
És hát sajnos a vírus elérte- mit elérte tombol- immáron a világ legnagyobb zenei piacának számító Egyesült Államokban is.
Az összes streaming szolgáltató adatait ötvöző becslés alapján az audio streamek száma a tengerentúlon is csökkent, attól a pillanattól kezdve, hogy a vírus okozta korlátozások megjelentek. A videó streamek esetében már érdekesebb a kép, hiszen egy erősebb csökkenést követően ezek immáron növekedésnek indultak.
Összességében még így is erőseb évről beszélhetünk, mint a már így is elképzelhetetlen számokat produkáló 2019-es év volt. A videó streamek brutális 28%-al haladják meg az előző év első 3 hónapjának adatait, míg az audio streamek növekedése is 16%-os volt.
Másfajta de nagyon érdekes információkat szolgáltatott a francia streaming cég, a Deezer. A koronvírus okozta karantén ugyanis nem csak azt alkotta át, amennyi zenét hallgatunk, hanem azt is, amilyen platformokon tesszük ezt.
Jelentősen megnőtt az otthoni eszközökön hallgatott zenei tartalomfogyasztás- érthető módon, hiszen otthon vagyunk- miközben a mobil zenehallgatás érdemlegesen csökkent. Ugyancsak jelentősen csökkent a különbség a hétköznapok és a hétvége között, a napi maximumok pedig 1-2 órával eltolódtak.
A fundamentális kérdés ezek alapján az, hogy ahogyan lassan visszazökken majd az élet a normális kerékvágásba, akkor visszatérnek-e majd a régi trendek, és ugyanannyi zenét hallgatunk-e majd, és ugyanott, ugyanazokon az eszközökön mint eddig?