Kérdőjelek a nagy Apple szolgáltatási bundle körül

2020. június 10. - Pléh Dániel

2019 nem volt túlzottan jó év az Apple Music számára. Ahogyan azt év végi elemzésünkben is írtuk,  minthogyha az Apple televíziós tervei mellett kicsit háttérbe szorul volna az Apple Music, amely indulása után 4 évvel sem, tudta megelőzni a Spotify-t.

Az Apple Music helyzete ehhez képest abszolút nem rossz! Globálisan a piacvezető Spotify mögött elég magabiztosan másodiknak mondható, a legnagyobb piacon, az Egyesült Államokban pedig  már meg is előzi a svéd céget.  

apple-services.jpg

És az idei laposabb év ellenére is, az Apple Music fontos szerepet tölthet be hosszabb távon is az egyre inkább szolgáltatás központúvá váló Apple életében. 2020-ban az Apple Music nagy dobása pontosan ehhez kapcsolódott volna, azaz a nagy Apple szolgáltatási bundle kódnéven futó csomaghoz!

Az egyik legrégebbi Apple-el kapcsolatos feltételezés, a saját TV ( készülék) mellett az Apple zenei szolgáltatások hardverekhez kapcsolása volt. Előbbi még várat magára, utóbbi meg persze,valamilyen szinten eleve megvalósult azzal, hogy az iTunes minden Apple készüléken megtalálható volt , ha akartuk, ha nem.

De az igazi zenei szolgáltatás-hardver bundle azt jelentette volna, hogy  bárki, aki Apple terméket vásárol lényegében ingyen kapta volna hozzá  az iTunes zeneletöltés lehetőségét.

apple_services.jpgAz Apple mint cég már persze az elmúlt években is sokat változott és persze iTunes nincsen már, a helyét az Apple Music vette át, és ugyan TV készülék nincsen, de van helyette egy TV streaming piaci szereplő, az Apple TV+ .  Innen pedig már csupán egy lépés- és ez a lépés most valósulhat meg 2020-ban- az, hogy egy csomagban kaphat helyet  majd az Apple előfizetés alapú hír szolgáltatása,  TV-s tartalmaira való előfizetés és természetesen Apple Music elérés is.

Ahhoz persze, hogy mindez a valóságban is működjön, a lemezkiadók akarata és engedélye is kell. Ezt márpedig nem lesz könnyű megszerezni! Az Apple, TV szolgáltatása kapcsán sokkal inkább törekszik  az új felhasználók bevonzására és a felhasználói bázis növelésére  mint a nyereséges működésre. Mindez pedig komoly aggódalommal tölti el a zenei kiadókat, így a megállapodás eleve sem tűnt könnyűnek!  Márcsak azért sem, mert a kiadók emlékezetében élénken élnek még azok a viták és küzdelmek, amelyeket Steve Jobs-zal folytattak az iTunes zeneáruház kapcsán, és amelyek miatt brutális jövedelemezőségi  kompromisszumokat tettek. Ugyanezen zenei kiadók 20 éve nem tapasztalt sikereket és bevételeket  értek és érnek el,  egyértelműen a streaming zenei szolgáltatások terjedésének köszönhetően, a bundle pedig nem kevesebbet jelentene, mint, hogy ebből engedjenek, nagyon sokat!

Mindez azért fontos, mert  iparági információk alapján az Apple megállapodásra jutott a három nagy nemzetközi kiadóval- Universal, Warner, Sony-  a lejáró  kiadói szerződések meghosszabbításáról.

Ezen megállapodások pedig- a hírek szerint- kategorikusan  tiltanák az olyan jellegű szolgáltatás összecsomagolást, mint amiről fentebb írtunk! Mindez pedig azt jelenti, jelentené, hogy az Apple által is szorgalmazott szolgáltatás összecsomagolás még hónapokra lehet attól, hogy megvalósítható legyen, üzletileg!

Technológiai értelemben ugyanis minden jel szerint az Apple készen áll! A 9to5Mac bukkant ár ugyanis az iOS legfrissebb verziójának( iOS 13.5.5 )  kódjában az Apple bundle kódjára. Ez persze nem jelenti azt, hogy Apple a közeljövőben bejelentené a szolgáltatás. Sokkal inkább azt, hogy a bejelentés  elsősorban a kiadókkal való tárgyalásokon múlik!

A tét pedig nem kicsi, ugyanis az Apple-nek 2020-ban valóban szüksége lenne valami nagy dobásra! Ugyanis ha a tavalyi trendek idén, azaz 2020-ban is folytatódnak, akkor az év végére a Spotify üldözője elképzelhető, hogy már nem az Apple Music, hanem az Amazon lesz!

Az Amazon immáron hivatalosnak mondható adatai alapján ugyanis   az Amazon ott  liheg az Apple Music nyomában, és ha a trendekben nem következik meg érdemi változás, 2020-ban elhódíthatja tőle a Spotify kihívója szerepkörét, ahogyan azt fontos zenei piacokon- Nagy-Britannia, Japán- Németország- már meg is tette.

Mindezt pedig az Amazon pontosan egy olyan stratégiával teszi, amelynek központi eleme az árazás illetve a szolgáltatások egymással való kombinációja, azaz a bundling. Az Apple tehát abba a kellemetlen helyzetbe jutott, hogy a bundle  már nem lehetőség, hanem stratégiailag fontos lépés lenne a számára…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr9615541858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.