A Tik-Tok az új Youtube a zeneiparban

2020. június 18. - Pléh Dániel

Amikor a streaming zenei szolgáltatók piacáról beszélünk akkor elsősorban felhasználószámot nézünk, és ez alapján hirdetjük ki győztesnek a svéd Spotifyt.  Fundamentálisan más a helyzet ugyanakkor amennyiben a bevételeket nézzük! Ezeket (is) figyelembe véve ugyanis a hirdetés  alapú zenei szolgáltatások bizony messze-messze megelőzik a klasszikus prémium streaming szolgáltatásokat.

tiktok_youtube.jpg

Amennyiben pedig a bevételeket vesszük alapul, úgy a listavezető egy igazi monstrum, (természetesen ez az árbevétel nem csupán a zenei videókból származik) de még a második helyezett is egy csak(!!!) a tengerentúli piacokon elérhető szolgáltatás.

Márpedig a lista éléről letaszított Youtube sem akárki volt! A bevételeket tekintve a Youtube hirdetési bevételei  a zenei videók 40%-os részesedését alkalmazva is nagyobb, mint az összes többi vetélytársának.

 Ezt a ”fényképet” érdemes elraktároznunk, ugyanis  csendben, már 2019-ban is alapjaiban változott meg! A változás okozója pedig egy a zeneipar hatáterületéről származó szolgáltatás.

Azzal, hogy a Tik-Tok népszerűsége megdöbbentő ütemben nő, már-már megbékélt a zeneipar és inkább a kínai  platformmal való együttműködés lehetőségeit kezdték el többen is keresni. A legtöbb kínai  zenei szolgáltatás esetében ugyanakkor -eddig- nem a jövedelemezőség illetve az árbevétel termelő képesség olt az a jellemző, amire felkapta a fejét a világ.

A Tik-Tok ( néhai nevén a Musical.ly) azonban ebben a tekintetben is különlegesnek számít!

youtube_tiktok.jpg

A kínai médiavállalat ugyanis amellett, hogy az elmúlt 2 évben- azaz 2018 óta-   éves szinten  100%-ot meghaladó mértékben volt képes növelni hirdetési bevételeit, amelyek így már meghaladják az általunk csak a digitális zene pénzgyárának minősített Youtube-ét! Ami igencsak csattanós válasz azon kiadók számára, akik a kínai cég kapcsán rendszeresen a Twittert hozták fel példaként! Míg a Tik-Tok 2018-19-ben 500 millió felhasználója nagyjából 180 millió dollárnyi bevételt generált, addig az ugyancsak hirdetéses alapon működő amerikai mikroblog szolgáltató, a Twitter 150 millió felhasználója 3.5 milliárd dollár bevételhez segített a céget.

Azét a Youtube-ét, amely ugyanezen idő alatt ugyancsak szép növekedést prezentált hirdetési oldalon, hiszen 35%-al nőttek a bevételei ezen a soron. A Tik-Tok tehát nem egy stagnáló szolgáltatásért hagyta faképnél, hanem  egy önmagában is meredeken növekvő szolgáltatást.

Ami különösen figyelmeztető lehet a Youtube és egyáltalán a klasszikus értelemben vett nyugati szolgáltatók számára az az, hogy a 2020-as igazi felhasználószám robbanás előtt is milyen növekedési ütemet produkált a kínai szolgáltató. belegondolni is sokkoló, hogy 2020-as adatok hogy nézhetnek majd ki ( persze azért a koronavírus okozta hirdetési piac lassulást sem szabad figyelmen kívül hagyni)

 

A Tik-Tok lehet a zenei kiadók következő áldozata

Napjaink zenei szolgáltatásait és zenefogyasztását a streaming szolgáltatások dominálják, efelől nagyon nem lehet kétség. Ugyanakkor egyre erősebben jelenik meg a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is. Ennek a piacnak a szinte egyeduralkodója a kínai Tik-Tok, a néhai Musical.ly hamvain felépült alkalmazás vállalkozás.

És persze a Tik-Tok eszement növekedése a kiadók és egyéb tartalomtulajdonosok számára is  figyelmezhető jel. Figyelmeztető jel arról, hogy a streaming szolgáltatások valóban nem fognak mindörökké uralkodni és terelni a pénzt a kiadók számára. Az őket jó eséllyel felváltó szolgáltatások üzleti  modelljét pedig  mindenek előtt meg kellene értenie a kiadóknak. Amolyan Napster-moment 2.0 előtt állnak  most a nagy nyugati kiadók. ha megértik azt, hogy a Tik-Tok és tulajdonosa a Bytedance hogyan is képzelik el tinédzserek milliárdjainak a zenehallgatását, akkor  hosszú évekig tartó növekedést tudnak maguk számára garantálni. ha pedig nem…de a nem az nem opció 2020-ban már, mint ahogy 1999-ben az volt..

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr1315729710

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.