A koronavírus ha különböző mértékben is, de mindenképpen alapjaiban formálta és formálja a világ zeneiparát. Legutóbb, amikor pillantást vetettünk a piacvezető cég, a Spotify eredményeire, abban csak kis mértékben volt még jelen a koronavírus hatása.
A napokban közzétett, harmadik negyedéves jelentés ugyanakkor már minden tekintetben egy a koronavírus által dominált zenefogyasztási környezetben mutatta és mutatja meg a Spotify helyzetét.
Nagyon bejött a koronavírus a Spotify-nak
Újabb három hónap telt el, így a piacvezető streaming szolgáltató a Spotify újabb negyedéves jelentéssel jelentkezett. Ami mindenképpen történelminek számít majd, hiszen a koronavírus hatásai előtti utolsó negyedév adatait foglalta össze. És persze azért is várta feszült figyelemmel a zeneipar...
Mint a legtöbb tőzsdei jelentés a tech szektorban, a Spotify harmadik negyedéves jelentése is sokféleképpen értelmezhető.
Ha csupán a svéd cég által legtöbbet és leggyakrabban hangoztatott adatot- előfizetőszám- nézzük, akkor minden a legnagyobb rendben van! A Spotify ugyanis az egy évvel ezelőttihez képest 30 millió előfizetővel, azaz 27%-al tudta növelni előfizetői táborát.
Már nem feltétlenül annyira jó jel, hogy az ingyenes felhasználók száma 29%-al növekedett, azaz ezt erősebben tudta növelni Daniel Ek cége, mint az előfizető táborát.
A befektetők által árgús szemekkel figyelt árbevétel illetve eredményesség már sokkal vegyesebb képet mutat.
A szép bevétel növekedés ellenére is ugyanis a Spotify az elmúlt negyedévben is veszteséges volt, méghogyha a vártnál kisebb mértékben is.
2020 első három negyedévében ugyanakkor a svéd cég összesen közel 600 millió dollár veszteséget halmozott fel, ami az első 9 havi 4,9 milliárdos össz-árbevételre vetítve közel 10%-os árbevétel arányos veszteséget jelent!
Daniel Ekék számára tehát a növekvő felhasználószám ellenére is komoly bevételi gondok adódnak, és ez természetesen a koronavírus járvány hatása!
Az egyik az egy felhasználóra eső árbevétel. Nem új keletű gondról beszélünk a Spotify esetében , de az idei évben Y2Y alapon, azaz az előző évhez képest már 10%-os a csökkenés! Ami talán azonban még magánál az ARPU csökkenésnél is súlyosabb problémát jelezhet az az, hogy az adatok szerint a svéd cég a kisebb, nem annyira fejlett piacojon nem hogy nőni tudott volna, de előfizetőket vesztett!
Mindez két okból roppant fájdalmas a Spotify számára. Egyrészt mivel a svéd cég- és alapvetően az audio streaming szolgáltatások- a kevésbé fejlett, de nagy növekedési potenciállal bíró piacokon szeretnének növekedni. Pontosan ezek a piacok azok- például az indiai- ahol most a Spotify előfizetőket vesztett! És a Spotify- 2020 harmadik negyedévében- ezeken a piacokon nem hogy nőni nem tudott, hanem előfizetőket vesztett!
További szomorú hír a befektetők és részvénytulajdonosok számára, hogy a Spotify- ahogyan arra számított is, igen markáns hirdetési bevétel visszaeséssel szembesült a pandémia első sokk hatása után.
Ebből a harmadik negyedévben aztán valamelyest fel tudott tápászkodni a svéd cég, de ettől még tény, hogy gyakorlatilag 2019 harmadik negyedéve óta egy helyben topog a svéd cég hirdetési üzletága, azaz a svéd cég azon reményei, hogy az előfizetés alapú szolgáltatás mellé képes lesz egy újabb üzleti lábat felépíteni, minden jel szerint kudarcot vallottak.
A kettő együtt pedig azt jelentheti, hogy Daniel Ek-nek új narratívát kell találnia, amelynek segítségével a Spotify növekedését a befektetők számára kommunikálja. Eddig a felhasználószám és bevétel növekedés volt az, de ez érezhetően léket kapott a koronavírus által. Az egyre csökkenő ARPU és az egyre olcsóbban elért felhasználók nehezen lesz kommunikálható a befektetők felé. A Podcast jó eséllyel ilyen terület lehet,de a Spotify-nak még sokat, nagyon sokat kell azon dolgoznia, hogy azzá is váljon!