Free Music!

Újfajta zeneipart hozhat létre a Tik-Tok

2022. szeptember 20. - Pléh Dániel

Ha van szolgáltatás, amely a szemünk előtt bizonyítja és mutatja be, mit is jelent az exponenciális növekedés, akkor az a TikTok.  A kínai közösségi szolgáltató volt az első olyan szolgáltatás, amelyről azt mondhattuk, hogy a világ zenei fogyasztását jelenleg uraló streaming szolgáltatások kihívója lehet.

tik-tok.jpg

Ma már ez szinte tényként kijelenthető, még akkor is, hogyha globálisan jelenleg ( még) nincsen egy az egyben versenyben a Tiktok a streaming zenei szolgáltatásokkal. Ez ugyanakkor nem jelenti azt hogy a TikTok ne formálná át markánsan a világ zeneiparát, már most is!

A bytedance platformja ugyanis akarva vagy akaratlanul, de komoly változásokat hozott, hoz már most is! Sok tekintetben hasonlóan, mint évekkel ezelőtt a Youtube.

A – most már 6 millió követővel és  híres és kiadói szerződéssel rendelkező- PinkPantheress például kísérleti terepnek használta szolgáltatást,  és még megjelenés előtt levő dalkezdeményeket tesztelt rajta ha sikeresek voltak és virálissá váltak, akkor jelentették csak meg magát a teljes dalt.  

Magát a dalt aztán persze  ugyancsak a TikTok segítségével vezették be a piacra, hogy aztán megjelenjenek vele a fontosabb streaming audio platformokon.   

Premierek

A kiadók hosszú-hosszú éveken át üldözték a zenei klippremiereket.  A TikTok ebben is változást hozott, hiszen napjainkban már több sztár,köztük David Guetta ,a Coldplay vagy éppen a  BTS  mind-mind a TikTok-on tartotta legfrisebb klipjének premierjét, melyet napokkal követett a dalok megjelenése a nagy streaming szolgáltatásokban.  

Koncertek

A TikTok brutális méretű felhasználói tábora  önmagban kiváló alapot jelenthet bármilyen tartalomszolgáltas bevezetésére.  A TikTok esetében az oldalon, rövid videók nézésével eltöltött idő  tovább támogatja mindezt. Nem véletlen tehát, hogy a kínai cég   az egyik ( ha nem a legfejlettebb) digitális piacon, Kóreában tesztelte a fogadtatását egy ilyenfajta megoldásnak.

Ezek a szárnypróbálgatások már önmagukban is érdemi jelentőségűek, de a TikTok ennél is tovább lépett. Sound On néven ugyanis a Bytedance tulajdonában levő platform komplett disztribúciós platformot indított.

A Sound on egyszerre teszi lehetővé az előadók, zenekarok számára, hogy a TikTok valamennyi platformján megjelenjenek illetve, hogy a két globális piacvezető a Spotify valamint az Apple Music szolgáltatásában megjelenjenek  az adott előadó tartalmai.

A jelentős különbséget egy tradícionális kiadó és a Sound n között a bevétel megosztás jelentheti. A TikTok ajánlata szert az első évben minden bevétel az előadókat illeti, míg a második évtől pedig a marketing támogatástól függően 90%.  Ez ugyanakkor csak a nem „Bytedance kontroll ” alatt levő szolgáltatásokra igaz. A kínai cég saját platformjain való megjelenés esetében továbbra is minden bevétel az előadókat illeti majd!

Felhők az égen 1- a nagy zeneipari svindli

 A TikTok előbb vagy utóbb a kiadók helyére léphet, most még azonban, a streaming zenei szolgáltatókhoz hasonlóan függő viszonyban van velük.  Ezt a függő viszonyt szerződések testesítik meg.

Node mennyit is fizet a kínai cég, s ezáltal mekkora értéket képvisel a kiadók számára? Nem könnyű pontos becslést adni, de próbáljuk meg: ( A Goldan Sachs, zeneipari jelentését alapul véve)

A Goldman   illetve a kiadók adatai alapján, 2021-ben, A TikTok a kiadók fejlődő platformok bevételeinek 13%-át adta. ( Összehasonlításképpen, a facebook közel a harmadát)

royalty_revshare.png

Összegszerűen ez azt jelenti, hogy az IFPi adatai alapján mintegy 4.6 milliárd dolláros  hirdetés alapú zenei szolgáltatás bevételekből 30%.- nyi, aza 17 milliárd dollár volt az ún „fejlődő platform ” szolgáltatásoktól származó bevétel. A Tik-Tok pedig ennek a 13%-át azaz a becslések alapján alig 180 milliárd dollár tett bele a jogdíj tulajdonosok zsebébe.

Mindeközben a piac pletykák alapján a kínai cég árbevétele valahol 4 milliárd dollár körül lehetett ugyanebben az időszakban, azaz bevételeinek alig 4%-át adta át a jogdíjtulajdonosoknak.Hogy mindezt még inkább konteksztusba helyezzük, nézzük meg   a másik nagy közösségi zenei szereplő, a Youtube  hasonló adatait. A kaliforniai cég esetében ez az összeg 4 milliárd dollár volt…azaz a Youtube bevételeinek közel 10%-át visszaosztja az zeneipar felé

 

És ezzel el is érkeztünk az 1 millió dolláros kérdéshez: Vajon valóban kiadóvá szeretne válni a Tik-Tok?  Ha bevételi oldalról nézzük, akkor minden oka meg lenne rá. A streaming zenei szolgáltatások elterjedésével, népszerűségének folyamatos növekedésével  egyre jobban ,megéri előadókkal, zenekarokkal foglalkozni.  

 

Felhők az égen 2.- Trump távozásával nem múlt el a veszély

 Szinte Budapestig halhatóak volt a Bytedance vezetőinek megkönnyebbülése akkor, amikor Donald Trump vereséget szenvedett és ezzel eldőlt, hogy nem ő mard az Egyesült Államok elnöke. Ezzel ugyanis az is eldőlt, hogy  jó eséllyel a TikTok-nak nem kell új tulajdonos után néznie annak érdekében, hogy jelen maradhasson a hatalmas és fontos tengerentúli piacon.

Brendan Carr, az Egyesült Államok kereskedelmi felügyeletének, az FCC-nek az elnöke ugyanis nem kevesebbet kért a Googletól illetve Apple-től minthogy távolítsák el az alkalmazás áruházaikból a kínai cég alkalmazását!

Carrc félelme és gondja, hogy különböző személyekhez köthető adatok- biometrikus adatok, arcrészletek, hangrészletek, lokációs adatok, keresési adatok és történet- kerületnek el Kínába, egy Buzzfeed riport állításai szerint. Carr ezen riport megjelenése után kereste meg a két technológiai óriást. Kérésének egyik sem tett eleget így a TikTok, étmenetileg, ismét úgy tűnik megmenekült és folytathatja diadalmenetét.

 

A  Tik-Tok ajánlatának a hátulütője talán egyedül az, hogy kérdéses, hogyan. Mennyire hatékonyan tudja majd képviselni partnerei érdekeit a streaming szolgáltatókkal szemben. Nyilván nem véletlen, hogy független, de ismertebb előadók olyan megállapodást harcoltak ki a kínai céggel, hogy a Spotify, az Apple Music és társaik felé a terjesztést más cégek végezhessék.  A nagy kérdés, hogy a Tik-Tok hajlandó lesz-e módosítani szinte tökélre fejlesztett algoritmusát annak érdekében, hogy az általa gondozott előadók, zenekarok dalai előkelőbb helyeken jelenjenek meg.   

A bejegyzés címére visszatérve, a Tik-Tok rendelkezik mindennel, ( ellentétben az Apple-el vagy a Spotify-al)  ami ahhoz kell, hogy a 21.századi kiadói modellt megtestesítse. Képes lehet roppant hatékonyan összekötni az előadókat a közönségükkel, rengeteg exkluzív tartalommal rendelkezik és végül, de nem utolsó sorban a Tik-Tok DNS-ében van az alkotókkal való kapcsolat. Cseppet sarkítva, minden Tik-Tok user, egyben kreátor is.     

Hogy ez sikerül-e a kínai cégnek az sok mindentől függ, de ha ma kellene döntenünk, arra fogadnánk, hogy igen, a Tik-Tok lesz az a platform, amely alapjaiban alakítja majd át a zeneipar működését.     

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr8116744278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása