Terjeszkedik a fapados Spotify

2019. szeptember 14. - Pléh Dániel

A tavalyi év tavaszának egyik, ha nem  legnagyobb szenzációja volt, hogy a piacvezető Spotify olyan átalakítást jelentett be szoftverében, alkalmazásaiban, amelyeknél a fő hangsúly azon lesz, hogy az ingyenes szolgáltatási részt használók a prémium részhez leginkább hasonló élményt kapják, mégha korlátozásokkal is.

spotify-2500x1667_stock.jpg

A svéd ég persze nem őrült meg és nem akarja eldobni előfizetéses üzletágát. Az ingyenes szolgáltatási rész a Spotify sikerének az egyik kulcsa, és ezt nagyon a cég menedzsmentje sem titkolja. Az szolgáltatásért nem fizető zenekedvelők 25-30%-át ugyanis a Spotify meg tudja győzni arról, hogy prémium ügyfelekké váljanak, azaz az ingyenes rész  kiváló előszobát jelent a  prémium részhez.

 

Digitális zenei light kóla

Röviden, a Spotify lite névre keresztelt alkalmazás, amolyan fapados Spotify-t takar. Mit jelent mindez  gyakorlatban?

spotify-lite.png

  1. Kisebb adatfogyasztás: A Lite app letöltők meghatározhatják, mekkora adatmennyiséget - 250 MB, 500 MB, 750 MB, 1 GB, 2 GB, vagy 3 GB- szeretnének egy adott hónapban fogyasztani  
  2. Optimalizált fogyasztás: Az adatfogyasztás egy dolog, de az se utolsó, ha maga a telefonfogyasztásban okosabb  „lite verzió ”. Mindezt alapvetően a connectivity funckiók – mint a Spotify Connect- visszavágásán keresztül éri el az alkalmazás.
  3. Korlátozott mennyiségű tartalom:  talán a legdurvább korlátozás a Spotify Lite-ban, hogy használói nem minden tartalmat érhetnek majd el. Egyedi dalokra, albumokra ugyanis még keresni sem tudnak majd. Így tulajdonképpen tartalmi oldalról megközelítve inkább működik majd rádió szolgáltatásként, mint streaming szolgáltatásként.

A Spotify lite névre keresztelt alkalmazás, bő egy évvel a bejelentése után világ körüli hódító útra indul, ugyanis 36 országban jelentette be a indulását a svéd cég.  A cél egyértelmű is nem is titkos: a Spotify ügyfélszám növelése mindenáron, mindenhol. Mindehhez az olyan piacokon, amelyek esetében a mobil internet még mindig drága, a Spotify lite kulcs megoldás lehet!

Sosem látott változások jöhetnek a világ zeneiparában

Azt, hogy a streaming mennyire és milyen mértékben formálja napjaink zeneiparát talán legjobban az az adat fejezi ki, hogy a 2012-ben még a tengerentúli piacokon vezetőnek számító egyedi letöltések, mára a CD eladásoknál is kisebb részét teszi ki a zenei bevételeknek, miközben a streaming vált a...

 

A Spotify Lite ugyanakkor tovább erősíti majd azokat a kérdéseket, amelyek  a svéd cég felhasználónkénti jövedelmezőségére vonatkoznak.  Az országok listájára egy pillantást vetve ugyanakkor  látszik, hogy Daniel Ek és csapata tizenkilencre  húzott. lapot. A közel -Kelet és Dél- Amerika ugyanis pontosan azok a területek, ahol  az elkövetkezendő években a streaming szolgáltatások és szolgáltatók ölre mennek majd a sok százmilliós potenciális ügyfélbázisért. teszik majd mindezt olyan piacokon, ahol a mobil sávszélesség össze sem hasonlítható az európaival vagy az Észak- Amerikaival, sokkal alacsonyabbak a keresetek és érdemben fontosabbak a lokális tartalmak! Aki viszont ezt a versenyt megnyeri, jó eséllyel az lesz, lehet majd a konszolidálódott  audio streaming piac  győztese és ura. Ekkora tétnél pedig ha jobban belegondolunk a befektetői elégedeltenség ( egy ideig) akár még elviselhető kockázat is…

Jön a szuperolcsó Youtube Music Magyaroszágra is

Májusban jelent meg a magyar piacon ( is) a Youtube piacot formálni szándékozó streaming zenei szolgáltatása, a Youtube Music.

youtube_icons_1.jpg

Az üzleti modellt tekintve a Youtube tulajdonképpen egy az egyben másolja majd svéd vetélytársát: a Spotify-hoz hasonlóan a Youtube Music-nak is lesz ingyenesen igénybevehető szolgáltatási része, amely azonban funkcionalitásában érdemben kevesebbet nyújt és ad majd, mint a szokásosnak mondható, havi 10 dollárért  lesz elérhető a prémium verzió.

A Youtube Music megjelenése  magyar piacon két okból is igen-ige üdvözlendő volt. Egyrészt a magyar zenekedvelők végre kaptak egy újabb, jelentős globális streaming szolgáltatást, az Apple Music, a Deezer, és  a Spotify mellé.  A nagyobb kínálat, pedig sosem baj.

Hoz-e forradalmat a Youtube Music a magyar streaming piacon

Június végén lesz egy éve, hogy a Youtube bejelentette újabb próbálkozását(?) arra, hogy ne csak ingyenes, tömegeket vonzó zenei szolgáltatóként tekintsenek rá. Egy évvel az indulás után pedig ez a Youtube Music immáron itthon is elérhető!A Youtube Music esetében az üzleti modellt tekintve a...

 

A Youtube-ot- a nemzetközi trendeknek megfelelő-en- a magyar internetezők is elsősorban zenehallgatásra használják., azaz a Youtube név önmagában  szinte egyenlő a zenei tartalommal . Látogatottság brutális, azaz a forgalomtereléssel sem lehet, lehetne gond. Így egyetlen egy dologról kell meggyőznie a jelenleg a  Youtube videó szolgáltatását ingyen használó magyarok millióit: A Youtube Music megér havi 1500 Forintot! Valljuk meg ez nem ígérkezett, ígérkezik könnyű feladatnak egy olyan piacon, ahol alig 100 ezer ember hajlandó fizetni a zenei streaming szolgáltatásokért.

A Youtube a terjeszkedés és a szolgáltatás népszerűségének növelése érdekében ugyanakkor  új fegyvereket is bevet, amelyek a magyar piacon is ütősek lehetnek!

Maga a módszer és megoldás  nem új és nem is ismeretlen a streaming piacon. A Spotify   szinte folyamatosan alkalmazza akcióját, melynek keretében  három hónapon keresztül havi 1 euróért érhető el a szolgáltatás új előfizetőknek,  melyet aztán megfejelt azzal, hogy tengerentúli egyetemisták számára egyszerre kínált Spotify és Hulu előfizetést., majd aztán szintet lépve tovább erősítette az ajánlatot és a Spotify és a Hulu mellett immáron a Showtime ( HBO csatorna)  is része a csomagnak, miközben az ár nem nőtt! Azaz az első 3 hónapban 4.99 dollárért Spotify, Hulu és Showitime előfizetést is kapunk.

Szuper Spotify előfizetési ajánlat egyetemistáknak

Arról, hogy a Spotify nem csak és kizárólag audio streaming szolgáltatás szeretne lenni, többször is tanúbizonyságot tett már a svéd cég. Daniel Ek és csapata folyamatosan keresi az olyan területeket, ahol akár saját tartalmak előállítása, akár együttműködések segítségével, amelyek esetében a...

A Youtube a nemzetközi terjeszkedés és az előfizetőszám növelése érdekében vet be teljesen hasonló megoldást, melynek köszönhetően a magyar  felsőoktatásban tanuló hallgatók is jelentős kedvezménnyel érhetik el ezeket a szolgáltatásokat.  

youtube_akcio_hu.jpg

A tanulói YouTube tagság megszerzését követően a YouTube Music Premium diákcsomag ára havi 1490 forintról 790-re csökken,  míg a YouTube Music Premiumot és a YouTube Premiumot tartalmazó nagyobb csomag ára  1790 forintról 1090-re esik.

Hogy  ez a globális akció segít-e majd a Youtube-nak abban, hogy a  Youtube Music meghatározó szereplő legyen, nehéz megmondani. Az azonban elég nagy magabiztonsággal kijelenthető, hogy a rendkívül árérzékeny magyar piacon egy ilyen lépés akár döntő jelentőségű is lehet. A Youtube számára persze ez csak egy egészen picike kis siker lenne, de a magyar zeneipar szempontjából sokkal nagyobb....

Podcast nagyhatalom lenne a BBC

A BBC-t  leggyakrabban, mint a közszolgálat digitális transzformációjának éllovasát szokták emlegetni, nem is ok nélkül, hiszen az iPlayer a digitális televíziózás  etalon szolgáltatásának mondható.   Kevésbé ismert ugyanakkor, hogy a BBC zenei téren is úttörőnek számít sok tekintetben és ahogyan mint TV szolgáltató szeretné felvenni a versenyt  Netflix-Amazon- Apple trióval, úgy ugyanez  célja  a nagy nemzetközi zenei streaming szolgáltatókkal is.

bbc-podcast-1500x500.jpg

Ami a televíziós tartalmakra igaz, az ugyanis  egyre inkább a zenei tartalmakra is átvihető és átvetíthető. A Spotify, az Apple Music, az Amazon streaming portfoliója ugyanúgy, ugyanazon elv alapján kezdi elvenni a rádió hallgatókat a hagyományos rádióadóktól, mintahogyan azt  a Netflix és társai teszik a TV esetében.

Erre volt válasz s BBC részéről  BBC sounds alkalmazás, amely az  helyére lépő  BBC Sound  egyszerre szeretne mindent nyújtani – egy helyre gyűjtött live és on-demand rádió, zenei és podcast tartalmak révén. És ami  talán még fontosabb: mindezt valóban személyre szabottan, a hallgatók ízlését fokozatosan megismerve.

Maga az alkalmazás idestova egy éve elérhető, így teljes joggal kapott kulcsszerepet  BBC 2019-es  évre szóló stratégiájában! A fő hangsúly pedig 2019 slágertémájához igazodva  podcast tartalmak jelentik!

1. Tartalom innováció

A tartalomminnováció  központját egyételműen  a podcast tartalom jelenti majd  BBC életében. Exkluzív, a fiatalok számára szóló, specifikusan a platformra gyártott podcast tartalmak gyártásába fog majd  BBC .

2. Windowing

A Podcast tartalmak megjelenítése kapcsán a BBC- a többi podcast szolgáltatóhoz és gyártóhoz hasonlóan   demokratikus megközelítést alkalmazott, azaz tartalmai egyszerre, egy időben váltak elérhetővé a sajt illetve  meghatározó globális  podcast platformokon.

Ez az, ami  alapjaiban változik meg a jövőben azaz  BBC, roppant értékes tartalmait első körben saját szolgáltatásában teszi majd elérhetővé, és csak utána ( 1-3 hónap elteltével) publikálja azokat a globális szolgáltatóknál.   Ezzel nyilván saját szolgáltatását próbálja majd előtőrbe helyezni, ami  sikerülhet is, hiszen a podcast tartalmak esetében  legtöbbször a frissesség fontos szempont.

3. Brit tartalom Integrátor

Az összes BBC terv közül talán  legbátrabb az, amelynek értelémben, amellett, hogy a BBC  saját tartalmait késleltetve adná tovább a globális játékosok számára, maga  is kísérletet tenne arra, hogy integrálja a brit rádióállomások online tartalmait, azaz rádiós és podcast tartalmakat.

Nekimegy a BBC a streaming zenei szolgáltatásoknak

A BBC-t leggyakrabban, mint a közszolgálat digitális transzformációjának éllovasát szokták emlegetni, nem is ok nélkül, hiszen az iPlayer a digitális televíziózás etalon szolgáltatásának mondható. Kevésbé ismert ugyanakkor, hogy a BBC zenei téren is úttörőnek számít sok tekintetben.

Amennyiben  pedig sikerült  megállapodnia a BBC-nek a többi  brit   rádió szolgáltatóval, úgy a BBC Sounds válhat majd a brit tartalmak  egyértelmű lelőhelyévé. ha és amennyiben így lesz, azzal pedig azért igen csak megnehezítheti majd a nemzetközi streaming szolgáltatók dolgát a brit piacokon…

15 millió ember fizet a Youtubért

A Youtube egyfelől a digitális zene kihagyhatatlan és megkerülhetetlen szereplője az ingyenes Youtube révén. Azon ingyenes Youtube révén, ami, mint ahogy azt nem rég írtuk is, alapvetően a zenéről szól! Az ingyenes zenéről, és ez az a konfliktus, ami miatt a kiadók és a Youtube viszonya igen-igen feszült.

youtube-button-on-computer-keyboard-key-is-pressed_brndxwyd_f0013.png

A kiadók ugyanis sokkal inkább szeretnék egyfajta  prémium zenei szolgáltatásként látni, nagy kérdés azonban, hogy ezt a szerepet a Youtube be tudja, be akartja-e tölteni?

Szolgáltatás szinten persze meg van a Youtube válasza minderre, a Youtube Music. Az azonban már kérdéses, hogy mennyire gondolja komolyan a Youtube, hogy  betör a streaming piacra illetve, hogy az ingyenes Youtube szolgáltatáshoz szokott zenekedvelők hajlandóak lesznek-e fizetni a prémium funkcionalitásért.

Utóbbira, a Youtube legutóbbi hasonló jellegű kísérelte során egyértelműen nem volt a válasz, hiszen a Youtube Red-nek a 1 év elteltével  is mindössze másfél millió előfizetője  volt ( és még egy millió olyan felhasználó, aki az ingyenes hónapját tölötte)

A Bloomberg által megszelőztetett információk alapján a Youtube mostani próbálkozása, a Youtube Music ennél jelentősen jobb eredményt ért el, ugyanis 15 millió fizető felhasználó használja a hírportál információi szerint.

A 15 milliós szám elsőre, innen Magyarországról hatalmas szám, de érdemes a vetélytársak, azaz a Spotify-Apple Music, és esetleg az Amazon vagy akár a Deezer számainak ismeretében kezelni, különösen abban az időszakban, amikor már a Youtube Music is létezett.

A helyet ekkor már messze nem olyan rózsás, ugyanis a Youtube Music  tudta a legkevesebb előfizetőt megnyerni ezen időszak alatt. Mind a Spotify, mind az Apple Music, mind az Amazon Music lényegesen több előfizetővel növelte táborát ugyanezen idő alatt, azaz a zenekedvelők, ha választaniuk kell, a hatalmas ellenére sem a Youtube  prémium szolgáltatását választják.

Szigorodó  engedélyeztetés

Jó eséllyel sosem fogjuk meg tudni, de nyilván nem függetlenül a Youtube Music eléggé kiábrándító számaitól, komoly szigorításokat léptetett életbe a cég a zenei tartalmak törlése kapcsán.

youtube_s_super_chat_feature_which_allows_them_-a-1_1554298096197.jpg

A szigorítás lényege, hogy mostantól nem lesz lehetőség videók feltöltésére úgy, hogy az alattuk szóló zenei tartalom esetében  a Youtube „manual claiming” eszközét használják. vagy blokkolhatják a videót, vagy a Youtube hivatalos jogkezelő rendszerét a Content ID-t kell  használniuk.  

Ezzel a Youtube alapvetően a jogtulajdonsokat  tereli a Content ID irányába, de mivel sok esetben ez a videók letiltásához vezethet, a videófeltötőket is arra ösztönözheti, hogy a Youtube zenei könyvtárát használják  akkor, amikor aláfestő zenéket keresnek videóikhoz.  

A Youtube számait ismerők szerint további problémát jelent, hogy a próbaidőszakot nagyon sokan megkezdik- azaz maga a Youtube Music, mint ajánlat érdekes a számukra- de aztán annak lejárta előtt lemondják, így nem válnak előfizetőkké.

A Yotube Music sikere vagy sikertelensége nem egyszerűen egy újabb, a hatalmas Alphabet gépezetben könnyen túlélhető Youtube zenei kísérlet kudarca lenne. A Yotube Music kudarca esetén alapvetően változna meg a  tulajdonos pozíciója a kiadókkal és jogvédő szervezetekkel a value gap kapcsán folytatott vitákban. Abban a vitában, ahol a tét a Youtube sok milliárd dolláros hirdetési bevétele is lehet akár…

A Podcasting lehet a nagy nyertese az iTunes bezárásának

 Alig telt két hónap, mióta az Apple ha nem is látványosan, de beismerte, hogy ikonikus szoftvere, az iTunes, abban a formában, ahogyan ismertük megszűnik…Bár mindez Apple terminológiában túl erős talán.. Sokkal inkább egy operatív szinten megvalósuló, az Apple Music felé való felhasználói migrációra számíthatnak az iTunes használók. Szépen, finoman, lassan. De egyre határozottabban…Ennek a sornak az első lépése, hogy az iTunes márkát ügyesen háttérbe szorítja az Apple, és a kommunikációban az iTunes márkát felváltja majd az Apple Music, a Podcast és az Apple  TV alkalmazás. Az iTunesba gyömöszölt tömkelegnyi funkció  meg itt-ott, különböző formában majd túl éli mindezt..

apple_music_platforms_1.jpg

Az új Music app arra is kiválóan alkalmas lehet, hogy egyfajta ernyő szolgáltatásként szolgáljon majd az Apple zenei portfóliójának, azaz innen lenne elérhető az Apple Music, a Shazam meg bármi , amit még az Apple majd kifejleszt/ megvesz az elkövetkezendő években.

 

Tényleg kivezeti az Apple az iTunes-t

Ha azt mondjuk, hogy a Spotify testesíti meg legjobban egyetlen szóban, egy szolgáltatásban a 2010-es évek zeneiparát, akkor a 2000ées évek elejére, ez a szolgáltatás az iTunes. Sőt, ha őszinték akarunk lenni, jó eséllyel az a digitális zeneipar, amit ma ismerünk, nem létezhetne az akkori iTunes...

Ami talán még ennél is érdekesebb, hogy  mihez kezd az Apple az immáron különálló Podcast alkalmazásával.  Maga az Apple és a podcasting két, szinte egyenértékű fogalom, nem véletlen, hogy- bármennyire is nem szeretné mindezt a Spotfiy- de  a podcast meghallgatások 50-70%-a a mai napig az Apple alkalmazásában történik.

spotify_apple_podcast.jpg

A Spotify azonban  pont ezen a területen szeretne nagyot alkotni, nem utolsó sorban azért, hogy ezáltal csökkentse költségeit!

A  különálló  Podcast alkalmazás ugyanakkor  lehetőséget teremt arra is, hogy az Apple válaszul a Spotify egyértelmű erősödésére, ezen a területen is választ adjon a svéd cég által támasztott kihívásra.

apple_podcast.jpg

Mindez nem kevesebbet jelenthet, minthogy az eddig csak a podcastok számára platformot adó Apple saját maga is jelentkezik majd Podcast tartalmakkal.  A Bloomberg által megszelőztetett hírek szerint ugyanis a cupertinoi cég felvette a kapcsolatot több médiatulajdonossal is annak érdekében, hogy minőségi podcast tartalmakat vásároljon tőlük, hasonlóképen, mint ahogyan azt a TV-s és videó tartalmak esetében tette illetve teszi.

A Spotify erősödésén felül persze más oka is van annak, hogy az Apple platformszolgáltóból podcast gyártóvá válna.Ez pedig az, hogy a podcasting az előadók számára lényegesen jobban kifizetődő  publikáció platform, mint  a nagy kiadókkal való leszerződés. Önmagában emiatt is érdekes lehetne az Apple számára a podcasting, azonban a kiadókkal köztudottan nem túl jó viszonyban levő  Steve Jobs egyik öröksége és álma, hogy az általa alapított cég zenei kiadóvá váljon. Jobs halálával aztán sokáig ezek a tervek háttérbe szorultak, sőt maga a zenei is vesztett a hangsúlyából, de mindez márt a múlté, olyannyira, hogy tavaly nyár óta immár egy külön álló szervezet, a  zenei kiadói divízió (Music Publishing Division) foglalkozik mindezzel.

 

Újabb Apple lépés a kiadóvá válás felé

Az Apple az irányú tervei, hogy több lenne, mint csupán egy sikeres zenei szolgáltató, abszolút nem új keletűek, sőt. A Jobsi hagyaték egyik legizgalmasabb pillérét jelentették. Maga Jobs ugyanis abszolút nem volt kiadó pártinak mondható, sőt köztudottan rossz viszonyba került a kiadókkal és azt...

Abban az Apple vízióban, ahol az Apple egyszerre  legyen platform a zeneszeretők  és megoldás az előadók számára is, egy olyan feltörekvő formátum, mint a podcast, amely a  zeneipar alapvető átalakulását elhozhatja, kulcsszerepet játszhat!

 

Nem képes meggyőzni a befektetőket a Spotify

Több, mint egy éve van jelen a Wall Street parkettjén a svéd piacvezető streaming szolgáltató, a Spotify, és a kezdeti lelkesedés és befektetői bizalom után, egyre inkább úgy tűnik, hogy csak úgy,mint anno a Pandora esetében,  a Spotify esetében is egyetlen területre szűkül be a befektetők figyelme és minden más, pozitív fejleményt figyelmen kívül hagynak.    A svéd cég esetében egyre inkább a prémium felhasználószám növekedése az, ami  középpontba kerül.   

spotify-2500x1667_stock.jpg

A cég július legvégén közzétett második negyedéves jelentése alapján, a havi teljes- azaz  prémium és a hirdetésekkel megszakított zenefolyamot élvező ügyfelek együttes száma elérte a 232 milliót, ami 29%-al magasabb az előző év hasonló időszakához képest. Az oly fontos prémium- azaz fizető- ügyfelek száma pedig még ezt is meghaladó 32%-al bővült  és meghaladta a 100 milliót!

spotify_userbase_2019q2.jpg

A 108 millió prémium előfizető ugyanakkor az előrejelzett  107-110 millió sáv alsó feléhez van közelebb és ez, valamint az a tény, hogy ezzel párhuzamosan az egy felhasználóra jutó bevétel tovább csökkent, 4.86 euróra.  Az újabb piacok illetve a kedvezményes, elsősorban diákoknak szóló akciók egyre gyakoribb használata pedig várhatóan tovább csökkenti majd ezt.

spotify_results_2019q2_1.jpgFonák módon a pesszimizmust a sok tekintetben javuló üzleti eredmény sem tudta ellensúlyozni. Pedig  a svéd cég ezen a téren újabb jó, sőt a befektetők elvárásait meghaladó negyedévvel rukkolt elő ( ismét)

A negyedéves árbevétel  megközelítette az 1.7 milliárd eurót, ami 10%-al magasabb az előző negyedévinél és 31%-az az előző évi 1.27 milliárd eurónál. A bevétellel és a növekedéssel alapvetően sosem volt baj a svéd cégnél, így ezt a befektetők most is természetesek vették. Ami ellenben sokkal pozitívabb  jel, hogy az egy évvel ezelőtti 90 millió eurós veszteséghez képest most mindössze 3(!) millió euró volt a veszteség, azaz a svéd cég lényegében nullszaldóra tudta hozni ezt a negyedévet. Tudva, hogy ezt csökkenő ügyfelenkénti árbevétel (ARPU) mellett volt képes, egyértelműen azt jelzi, hogy Daniel Ek pénzügyes csapata egyre jobban képes kontrollálni a költségeket.

Mindez azonban kevéssé boldogította és nyugtatta meg összességében a befektetőket, akiket leginkább  az keserített el, hogy egyre több jel utal arra, hogy   a Spotify csak egyre olcsóbban, egyre nagyobb kedvezményekkel tudja fenntartani piacvezető szerepét.  

A zene nélkül nem lenne Youtube

A  szikár pénzügyi adatok alapján a mai napig kijelenthető, hogy a Youtube a digitalis zenei szolgáltatások legjelentősebb pénzgyára, ami alapvetően az üzleti modelljéből, és tulajdonképpeni, a felhasználók által érzékelt  ingyenességéből is adódik.  Pontosan ez utóbbi miatt feszült a viszony a kiadók és a Youtube között.

Mindennek  másik oldalát- azaz, hogy a zene mennyire fontos is a Youtube életében mutatja meg nagyon plasztikusan és jól  Pex cég tanulmánya.  A cég azt vizsgálta, hogy a Youtube-on megtalálható különböző jellegű tartalmak mekkora szeletét teszik ki a teljes tartalomnak illetve, hogy a megtekintések esetében hogyan alakul ez az arány.  

youtube_button.jpg

A Youtube videókat feltöltőik különböző kategóriákba sorolhatják- játék, szórakozás, zene, film stb.- ezeket mérte meg, ezt felhasználva számolta ki  Pex mindazt, amit a következőbe bemutatunk mi is.

Ez alapján a legtöbb tartalom az általános „people and blogs”  kategóriába esik ( ebbe rakja a Youtube a be nem kategorizált videókat is) , de csak éppen megelőzve az üstökösként feltörő gaming kategóriát. Posztunk alanya a zenei videók  a videók száma alapján a legjelentéktelenebb kategória a Youube-on, a feltöltött videók mindössze 5%-át adva. Ez persze így is hatalmas szám, hiszen mintegy 5.2 milliárd videó érhető el az oldalon, azaz csak zene videóból 26 millió közül válogathatunk…

youtube_pex.jpg

A valódi népszerűséget értelemszerűen nem a feltöltött videók száma, sokkal inkább  nézettség mutatja. Ebben pedig, ha szoros versenyben is, de a zenei videók  a dobogó legalsó fokára  küzdötték fel magukat, azzal, hogy minden ötödik megnézett Youtube videó, zenei videó!

Lehet azonban még ezt is fokozni, már ami a zenei videók fontosságát jelzi a Youtube ökoszisztémájában! A long tail jelenség a közösségi média megjelenésével érte el a digitális területet. Lényege a sok területen érvényes és használt Pareto elv átültetése a közösségi tartalmakra. A Pareto elv alapján a közösségi tartalmak nézettségét az elérthető tartalmak 20%-a generálja.

A Youtube esetében ez az arány ég brutálisabb, mindösszesen a videók 0.64%-a az, amely elérte, eléri élete során a 100 ezer megtekintést. Ez amúgy lényegében annyit jelent, hogy a Youtube tartalmainak 99%-át kidobhatná anélkül, hogy bevételei érdemi veszteséget szenvednének…

youtube_genre_views.jpg

Ez az arány az egyes kategóriák esetében más és más.  A „people and blogs”  kategória videóinak közel fele 1000 alatti nézettséggel bír, míg a gaming, az enteratiment vagy a film kategóriába eső tartalmak eloszlása meglehetősen egyenletes. érdemben más a helyzet ugyanakkor a zenei videókkal ,amelyek  szinte kisajátították a 100 millió illetve az 1 milliárd megtekintés feletti szinteket.

Bármennyire szeretnék egyesek,nem hagyható ki a Youtube a digitális zenéből

A Youtube kapcsán az elmúlt években sok minden elhangzott. A szikár pénzügyi adatok alapján a mai napig kijelenthető, hogy a Youtube a digitalis zenei szolgáltatások legjelentősebb pénzgyára, ami alapvetően az üzleti modelljéből, és tulajdonképpeni, a felhasználók által érzékelt ingyenességéből is...

 

A zenei videók tehát szinte az egyetlen olyan videó kategóriát jelentik, amelynek a nézettsége  megbízhatóan hatalmas. A magas nézettség pedig magas hirdetői értéket jelent. A Youtube számára terhét a relatíve kevés zenei videó mind a megtekintések  száma ,mind  a reklám érték szempontjából messze-messze a legjövedelmezőbb  tartalom típus. nem véletlen, hogy minden erővel védi a Youtube…

A streaming a magyar zeneipart is elkezdte átformálni

A Magyar zenei piac, még európai szinten is a kisebbek és tradicionálisbbak közé tartozik. Ráadásul ha volt zenei piac, amelyet fájdalmasan érintett a digitális transzformáció, akkor az a magyar volt.  A CD eladások csökkenése mellett ugyanis nem vagy csak nagyon lassan jelentek meg az illegális letöltések alternatívájaként szolgáló digitális szolgáltatások. A sokkot pedig felerősítette a pont ebben az időszakban tomboló világgazdasági válság is.

music-industry3.jpg

Ennek tudatában nem is feltétlenül meglepő, hogy  a 2000-es évek elejének 8 milliárd forintos értékéről, 2010-re alig a felére 4 milliárd forintra zsugorodott össze az, amit magyar zeneiparnak nevezhetünk.

Ebből, a nagyon mély gödörből kezdett el végtelenül lassan kikászálódni a magyar zeneipar, ahogy fokozatosan jelentek meg a nemzetközi szereplők a kis piacon. Az 2015 óta tartó növekedés tehát tulajdonképpen  leképezhető azáltal is, hogy mikor, milyen nemzetközi szereplők lépnek be a magyar piacra. A folyamatot  a francia Deezer indította el, hogy aztán kövesse őket a Spotify, majd az Apple Music, végül pedig idén a Youtube Music.

Ennek volt „köszönhető ” az, hogy 2017-ben az éppen csak beindult növekedés egyből meg is torpant, ugyanis a minimálisan növekvő digitális bevételek nem tudták ellensúlyozni , a még midig meghatározó fizikai értékesítés terén keletkezett csökkenést.

magyar_digitalis_2011_2018.jpg

2018 azonban sokkal, sokkal pozitívabb év volt a magyar zeneiparban, és mindez—sok, a magyarnál fejlettebb piachoz hasonlóan a streaming zenei szolgáltatásoknak volt köszönhető! A  magyar streaming szolgáltatási bevételek  ( és ennek köszönhetően a digitális zenei bevételek) ugyanis 2018-ban valósággal felrobbantak! Az előző, 2017-es évi 1.4 milliárd Forinthoz képest közel 50%-ot növekedve a 2 milliárd Forintot is meghaladta!

magyar_szegmensek_2018.jpgA digitális  bevételeken belül a nagy nemzetközi piacokhoz hasonló trendek figyelhetőek meg.  Az a lá carte letöltések 10%-ot megközelítő értékben csökkentek és a digitális bevételek alig  5%-át teszik, tették ki. A két meredeken emelkedő szegmens a 60%-ot megközelítő mértékben növekvő audio streaming szolgáltatások- amelyekből önmagában 1.3 milliárd Forint, vagy a teljes magyar zeneipari bevételek közel 30%-a folyt be.  

A másik valósággal felrobbanó szegmens pedig a zenei videók hirdetési piaca volt. Ez a lényegében a Youtube-ot takaró piac közel 60%-ot növekedett a 2018-as évben. ( persze ha ehhez hozzá vesszük, hogy 1.7 milliárd megtekintett videó termelte ki ezt az összeget, mindjárt jobban érthető a value gap problémája..)

A digitális bevételek előretörése megállíthatatlannak tűnik immár a magyar piacon is, a változás pedig a piac konzervatív jellege ellenére is meglepően gyorsan és drasztikusan ment végbe. 2013-ban a teljes magyar zeneipari bevételek 16%-a származott digitális szolgáltatásokból, 5 évvel később ez az érték 47%-volt!

magyar_zeneipar_2011_2018.jpg

Mindezek alapján ( akár)  extrém optimisták is lehetnénk a magyar zeneipar jövőjét illetően, mégsem vagyunk azok. Ennek két fundamentális oka van. Az első, hogy a digitális bevételek meredek növekedése ellenére, összességében a magyar zeneipari bevételek még mindig nem érték el a 2011-es szinteket sem, azaz a növekvő digitális bevételek csak a fizikai eladások csökkenését képesek ellensúlyozni. A második  aggasztó adatot maguk az audio streamingre előfizetők száma jelenti. Az 1.3 milliárd Forint éves árbevételt és havi átlagos 4 eurós költést feltételezve alig 100 000 ember fizet ma Magyarországon streaming zenei szolgáltatásokért.  

A Podcasting lesz a zeneipar felforgatója?

A tavasz egyik meghatározó híre volt, hogy a Spotify komoly erőfeszítéseket tesz és fog tenni annak érdekében, hogy ne csak, mint streaming zenei, hanem mint podcast nagyhatalom is ismertté váljon.  Annak, hogy a svéd cég ebbe az irányba mozdult több oka is lehet. Egyrészt egy komoly növekedési potenciállal kecsegtető területen lehet vezető, ahol saját maga lesz majd kapcsolatban a kreátorokkal, a podcast készítőkkel, építheti fel saját hirdetési  modelljét és ökoszisztémáját.Másodsorban pedig az, hogy a podcast  tartalom segítségével a talk rádiók piacából  komoly szeletet hasíthat ki magának a svéd cég. A tét nem pedig nem kicsi, 18 milliárd dollár.  

podcasting_set.jpg

A podcasting robbanás előtt áll, ezt írtuk már 2017-ben is. Akkor a fő leküzdendő akadálynak azt említettük, hogy az igaz robbanást azonban az hozhatja majd el, hogyha az igazán meghatározó streaming piaci szereplők is meglépik az ehhez hasonló mélységű integrációt.

2017 a Podcasting éve lehet

A Podcasting és a digitális zene különböző üzleti modelljei tulajdonképpen egymással párhuzamosan fejlődtek az elmúlt 10 évben. A Podcasting, technológia értelemben hasonló a rádióadáshoz, azaz audio tartalom megosztását teszi lehetővé, azzal a különbséggel, hogy a podcastok jellegükből fakadóan erőseb on-demand jelleggel bírtak.

 

2019-re ez egyértelműen megtörtént. Az igazi robbanást még sem biztos, hogy ez hozza, hozhatja majd el. Hanem sokkal inkább az a tény, hogy minden jel szerint   a podcast kapcsán egy olyanfajta pillanat előtt állunk, mint anno a social videó kapcsán, a Youtube megjelenésekor.  

Márpedig ha igazak a becslések,akkor a zenét csinálók, előadók, együttesek, profik- vagy  amatőrök- számára  podcast lehet a jövő formátuma!

podcast_midia.jpg

A MIDia kutató cég elemzése alapján egy független, tartalmait saját maga publikáló előadó számára, hogy  mintegy 2 millió forint bevételt termeljen nagyjából 1 milió lejátszás szükséges.  Egy független kiadónál levő előadó esetében mindez  már közel 3 millió stream, míg egy major kiadó előadója esetében több, mint 7 millió stream!!

Mindez pedig felveti azt a kérdést, hogy a jövőben mi éri mg meg jobban az előadóknak? Az, hogy maga megjelenítse tartalmait. podcastokba csomagolva, valamely  streaming szolgáltató podcast platformján vagy megpróbáljon tető alá hozni egy szerződést egy független vagy major zene kiadóval.

 

Podcast nagyhatalom lenne a Spotify

A streaming szolgáltatások számára a növekedés létkérdés , több okból is. Egyrészt annak érdekében, hogy minél több ügyfelük és az ebből adódó méretgazdaságosság révén pénzügyi eredményük javuljon. Másodsorban pedig azért, hogy olyan tartalomtípusokat- videó, saját gyártású tartalmak- vezessen be, amelyeknek a tartalomköltségeik érdemben és jelentősen alacsonyabbak, mint az audio tartalmaké.

Bizony, ha előadói szemszögből gondolunk mindebbe bele, akkor a podcast lehet a nyerő. Mindez pedig nem kevesebbet jelentene, minthogy egy lassan 5 éve létező zenei formátum lesz az, amely a  zeneipar alapvető átalakulását elhozhatja. Az pedig  most jól tudható, hogy ez ellen kik fognak legádázabb módon küzdeni: a nagy nemzetközi zenei kiadók!

Sokkolhatja a világ zeneiparát a legnagyobb kiadó eladásának csúszása?

Nagyon megváltozott a nagy nemzetközi kiadók helyzete az elmúlt 10-15 évben, pozitív irányban, elsősorban a streaming szolgáltatásoknak köszönhetően a kilátások derűsebbek mint valaha! Azaz a 2010-es évtized végén bizony jó dolog lemezkiadónak és lemezkiadó tulajdonosnak lenni! Pláne a piacvezetőnek számító kiadó, a Universal Music esetében, mindezt pedig tulajdonos Vivendi pedig- abszolút érthető okokból- szeretné kihasználni.

universal_music_group.jpg

A francia telekommunikációs cég az év első harmadában el is kezdte a folyamat előkészítését , amely aztán szépen, lassan, de egyre határozottabban lelassult.

Olyannyira lelassult,hogy a Vivendi vezetője által is megerősített hírek szerint, idén meg sem történik majd…

 

A  hivatalosan csupán késésként aposztrofált  csúszás mögött azonban sokkal komolyabb okok állhatnak, mégpedig egy több mint 10 évvel ezelőtti tűzeset, amelynek azonban messze tovább mutató hatása van.

 

Egy tűz, ami sokkal többnek bizonyult egy tűznél

Maga a tűz több, mint 10 évvel ezelőtt történt.2008. június 1-jén hatalmas tűz tört ki hollywoodi Universal stúdiókban, mely során majdnem 50 ezer filmtekerecs és számos film (King Kong, Vissza a jövőbe ) és sorozat  díszlete, valamint a Universal Music zenegyűjteménye égett le és veszett oda.

Arra, hogy a zenei kár mekkora volt  csak idén derült fény. Az elveszett művek előadói között szerepelt többek között Billie Holiday, Louis Armstrong, Duke Ellington, Al Jolson, Bing Crosby, Elitz Fitzgerald és Judy Garland.  Szinte az össszes Buddy Holly-mű elégett, ahogy Sonny és Cher, Joni Mitchell, Cat Stevens, Al Green, Elton John, Eric Clapton, Jimmy Buffett, az Eagles vagy az Aerosmith által felvett számok.

S hogy  egy 10 évvel ezelőtti  tűz hogyan és milyen értelemben befolyásolja egy 2019-es részesedés eladást? Egyrészt azáltal,hogy kiadó legfontosabb érékét, a előadói tartalmakat rombolja, nem is kicsit.    A tartalmakon felül rombol ugyanakkor még egy területet: magukkal az előadókkal való viszonyt is, ugyanis Universal a botrányt kirobbantó New York Times cikk után is hosszan és bőszen tagadott.  Mindez pedig 100 mlili dollárt is meghalaód pereket jelenthet majd, sőt magán a kiadón belül is komoly mendzsment változások következhetnek…

 Csökkentheti ugyanis az év ületének tekintett Universal Music értékét, nem is kevéssel, annak ellenére, hogy a megsemmisült zenei adtok csak minimális részét teszik ki a teljes Universal zenei adatbázisnak.

Hogy a világ legjelentősebb zenei kiadójának értékesítése mennyire  fontos a globális digitális zeneipar befektetői megítélés szempontjából azt plasztikusan mutatja hogy a Goldman Sachs az amúgy fényes zeneipari jövőt jósoló elemzésének negatív verziójában külön kockázatkánt emelte ki a Universal eladásának esetleges megbicsaklását.

 

10 év múlva egy milliárd ember fizet majd a zenei streamingért

A streaming gőzerővel formálja át a világ zeneiparát, ez ma, 2019 közepén nyugodt szívvel és magabiztosan kijelenthető immár, nem csak a nagy vezető nyugati piacokra, hanem globálisan is. Gyakran felmerülő kérdés azonban, hogy mi várható hosszú távon? Egyre több és több jel utal arra, hogy a...

A tranzakció ugyanis 2019 messze legjobban várt digitális zeneipari akvizíciója ( lenne) amely, a Universal értékén, értékelésén keresztül a tőzsde részére is visszaigazolást mutatna arról, hogy a streaming valóban új lendületet ad a világ zeneiparának.  Tranzakció csúszása ne adj isten elmaradása viszont pontosan ellenkező hatást válthatna ki...