Jönnek a zenék a Snapchatre is

2020. szeptember 22. - Pléh Dániel

Ugyan 2020 minden tekintetben a TikTok-ról szól a zeneiparban (is)  , de ez nem jelenti azt, hogy a zeneipar legforróbb területének számító, zeneletöltésben ne lennének komoly piaci mozgások.Ennek a folyton változó piacnak egyik ,a befektetők által hol jobban, hol kevésbé kedvelt szereplője a  Snapchat.

snapchat-discover-image.png

 Az a Snapchat, amelyről elsősorban, mint a jövőben a zenei tartalomfogyasztásunkat is alapjaiban megváltoztató  üzenetküldési piac egyik meghatározó szereplőjéről írtunk. A  kaliforniai cég ugyanakkor pontosan ezen konvergencia jegyében fektetett egyre jelentősebb  hangsúlyt arra, hogy a tartalomszolgáltatók is meg tudjanak jelenni a platformon, ami így már messze nem csupán rövid életű üzentek küldésére alkalmas.

A mostani lépéssel a kaliforniai cég követi nagy vetélytársát az Instagramot és lehetővé teszi a Snapchat felhasználók számára, hogy  videó tartalmaik alá zenei aláfestést helyezzenek el. Mindezt  Snapchat naponta frissülő,  zenei ajánlóval is segíti majd, de a felhasználók saját maguk is kereshetnek majd a licenszelt zenei tartalmak között.

 

Komoly zenei szereplő lehet a Snapchatből

Az, hogy a digitális zenei szolgáltatások körében előbb vagy utóbb( de egyre inkább előbb) nem csak a ma már szabványosnak mondható streaming szolgáltatások, hanem egyre inkább a közösségi és a zenei szolgáltatások ötvözetei kerülhetnek túlsúlyba, irtunk már, többször is.Abszolút nem véletlen,...

A továbbküldött/megosztott tartalmak esetében pedig a címzett egy az audio streaming szolgáltatások tartalmazó listából kiválaszthatja majd, azt, ahonnan szeretné linkelni a dalt saját maga.

A Snapchat lépése több szempontból is érthető és valamilyen szinten logikus is. Érthető, hiszen a Tik-Tok előtt a legfelkapottabbnak számító közösségi szolgáltatás, sok tekintetben kényszer által vezérelve is már 2018 óta szemezget a zeneiparral…Az akkori lépés inkább a Snapchat, mint szolgáltatás integrálását tette könnyebbé és lehetővé, addig a mostani magának a Snapchatnek,mint szolgáltatásnak az értékét növeli, és beleillik abba a sorba, amely a Snapchat Discover  bemutatásával indult és amely célja, hogy a fiatalok ( és a nem fiatal Snapchet felhazsnálók) minél több időt töltsenek el a szolgáltatásban, akár nem csak chateléssel.

Diszkont áron hódítana a Spotify Kelet-Európában

A világ digitális zenei bevételeit 5-7 hatalmas piac ( Egyesült Államok, Japán, Egyesült Királyság, Németország, Brazília, Franciaország, Ausztrália) adja ki. Több olyan ország is van ugyanakkor, amely népessége alapján igen komoly digitális zenei bevételekkel kecsegtethet.

spotify_russia_welcome.jpg

Az egyik ilyen ország Oroszország. Az orosz piac veszélyes amolyan igazi mély víz a streaming szolgáltatók számára. Egyrészt azért, mert Oroszország, amely sokáig, a legalitás és illegalitás határán mozgott és ahol a legális szolgáltatások terjeszkedését a roppant népszerű szürke tartományban mozgó szolgáltatások mellett az a fizetési megoldások hiánya is gátolta. Másrészt pedig azért, mert a helyi szereplők az illegalitás határán egyensúlyozva felépített hatalmas ügyfélbázisukat most már igen ügyesen tudják prémium előfizetőkké konvertálni.

A nagy nemzetközi szereplők számára így az orosz piac egyszerre fontos is és nehéz terep is. A Deezer lassan 10 éve van jelen Oroszországban, mégsem tudott meghatározó szereplő lenni, az Apple Music sikeresebb, de sikere ugyanakkor veszteséggel is jár, járt, nem is kicsivel. A roppant árérzékeny orosz piacon ugyanis a streaming szolgáltatások előretörésével az a lá carte letöltő szolgáltatások bevételei drámai zuhanásba kezdtek.

3 millió előfizetőnél az orosz Spotify

Az orosz zenei piacról a legtöbbször, mint nem létezőről beszéltek az zeneipari szakemberek, kiadói képviselők. Mindez azonban alapjaiban változott meg 2016 májusában, ugyanis az orosz parlament alapjaiban változtatta meg a szerzői jogi törvényt, ami lökést adott a lokális streaming szolgáltatások...

Posztunk alanya, a Spotify nem teljesen új szereplő ezen a nagyon speciális piacon. Daniel Ek cégem r 5 évvel ezelőtt 2015áben is fontolgatta az orosz piacra való belépét, akkor elsősorban a Deezer terjeszkedésére adott válaszul.

2020-ban a Deezer már nem tekinthető a svéd cég valódi vetélytársának,  így a lépés- sokkal inkább tekinthető az Apple Music elleni védekezés részének. ( bár  globálisan lassan az Apple Music is egyre kevésbé tekinthető a Spotify kihívójának)  Persze azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az orosz piac 2019-bn globálisan az egyik legjobban teljesítő piac volt, 50%-ot meghaladó zeneipari bevétel növekedéssel.  

A fejlődő piacok. mint az orosz is- egyre fontosabb szerepet játszanak a növekedésre ítéltetett streaming szolgáltatások számára. A világ zeneiparának hosszú távú növekedése ugyanis az olyan, ma még fejletlen, de hatalmas potenciállal bíró piacok által  áll majd elő, mint az orosz vagy éppen az  indiai.

A Spotify és a többi streaming piaci szereplő számára intő és aggasztó jel, hogy a globális streaming növekedés már 2019-ben is lassult, 2020-ben pedig a koronavírus hatás miatt szinte megtorpanhat majd.  A fejlett nyugati piacok esetében pedig már a streaming növekedés szinte megállt.

A svéd cég az Apple-el szemben- amely számára a zene amúgy sem bevételi kérdés- több okból kifolyólag is  ( például mert nincsen egy évente több millió darabban értékesített, felülárazott hardvere) a feltörekvő piacokban látja a kiutat.  Azokban a feltörekvő piacokban, ahol és amelyekben a potenciál valóban hatalmas, csak nem a nyugatihoz hasonló árakon…Az orosz piac esetében ez azt jelenti, hogy a havi előfizetési dj, a nyugti országokban megszokott 5-10 dolláros árhoz képest  alig tbb, mint 2 dollárért lesz elérhető.

Hogy a Spotify miért várt ilyen sokat az orosz piaccal arra több válasz is adódhatna, a leglogikusa még is az, hogy mostanra érett meg akkorára a piac, hogy érdemes legyen vele foglalkozni. 2019-ben 247 millió dolláros volt az orosz streaming piac, ami nem rossz  különösen a korábbi adatokat ismerve)  de messze nem akkora, mint egy brazil vagy egy indiai vagy egy kínai piac.    

További nehezítő tényező, hogy az orosz  streaming piac 80%a a hely szereplők kezében van, így az szinte kizárható, hogy Daniel Ek csapat gyors és átütő sikert tudna aratni Putyin országában.  

Heteken belül érkezik a nagy Apple szolgáltatási bundle

Furcsa- nagyon furcsa- ez leírni, de a 2019-es év meglehetősen rosszul sikerült az Apple számára, zenei szempontból. (minthogyha az Apple televíziós tervei mellett kicsit háttérbe szorul volna az Apple Music, amely indulása után 4 évvel sem, tudta megelőzni a Spotify-t.)

apple-services.jpg

És az idei laposabb év ellenére is, az Apple Music fontos szerepet tölthet be hosszabb távon is az egyre inkább szolgáltatás központúvá váló Apple életében. Az Apple-nek 2020-ban szüksége lenne valami nagy dobásra! Ugyanis ha a tavalyi trendek idén, azaz 2020-ban is folytatódnak, akkor az év végére a Spotify üldözője elképzelhető, hogy már nem az Apple Music, hanem az Amazon lesz!

Ez a nagy dobás pedig egy közel 15 éve, még Steve Jobs álmaiban és stratégiájában már megjelent megoldás, az Apple entertainment szolgáltatások egybecsomagolása (bundle) lehet. Az egyik legrégebbi Apple-el kapcsolatos feltételezés, a saját TV ( készülék) mellett az Apple zenei szolgáltatások hardverekhez kapcsolása volt. Utóbbi  azt jelentette volna, hogy  bárki, aki Apple terméket vásárol lényegében ingyen kapta volna hozzá  az iTunes zeneletöltés lehetőségét.

2020-ban iTunes már inkább csak papíron van és létezik, a helyét az Apple Music vette át, és ugyan TV készülék nincsen, de van helyette egy TV streaming piaci szereplő, az Apple TV+ .  Innen pedig már csupán egy lépés- és ez a lépés most meg is valósulhat az ősszel- az, hogy egy csomagban kaphat helyet  majd az Apple előfizetés alapú hír szolgáltatása,  TV-s tartalmaira való előfizetés és természetesen Apple Music elérés is.  

A Cupertino-i szupercég technológiai értelemben ugyanis minden jel szerint az készen áll már korábban is, hiszen az iOS i13.5.5-ös verziójának  kódjában az Apple bundle kódjára. Mindehhez azonban a nagy lemezkiadók engedélye is kellene, ami egy teljesen más dimenzió. Az Apple és  kiadók közötti megállapodások pedig- a hírek szerint- kategorikusan  tiltják az ilyen jellegű szolgáltatás összecsomagolást , a kiadók pedig különösen feszültek voltak egy olyan Apple szolgáltatási csomag lehetősége kapcsán, ahol  a kombinált zene és tv streaming szolgáltatás kombinált ára 10 dollárnál vagy esetleg alatta ugyanakkor már minden egyes előfizető esetében vesztenek a kiadók a jelenlegi összeghez képest.   

Minden jel szerit Tim Cook és csapata az árban hajlandó volt kompromisszumra- mindjárt mutattuk is hogyan- így elhárultak az akadályok és – amennyiben a pletykák igazak, az Apple heteken belül- szokásos őszi  bejelentései részeként Apple One néven jelentheti majd be a szolgáltatási csomagot.   

apple-services-logos-768x403.png

A Bloomberg által megszellőztetett információk alapján Az alap csomagban az Apple Music és az Apple TV+, a drágább csomagokban pedig már Apple Arcade e-sport szolgáltatás, Apple News+ and extra tárhely is helyet kapna.

Az Apple számára az Apple One sikere meglepően fontos tényezővé és feladattá vált. Az Apple-nek 2020-ban valóban szüksége lenne valami nagy dobásra annak érdekében,hogy az Apple Music hosszabb távon is előre, a Spotify felé tekintgethessen, mintsem a harmadik helyről, az Amazont kövesse.

Nagy kérdés, hogy a kiadók ellenállása miatt kényszerűen megtett, alapvetően az árazást érintő és kevésbé ambiciózus árazást eredményező csomagok elegendőek lesznek-e majd erre?  

BRÉKING:jönnek a zenei videók a Facebookra

A Facebook esetleges zeneiparba való belépésről lassan összeszámolni nem tudjuk annyi alkalommal, annyi lehetséges opciót felvonultatva írtunk. Ugyancsak hosszú-hosszú idő óta pedzegettük azt a lehetőséget, hogy a közösségi média óriása  esetleg a zenei videók lévén lépne be  zeneiparba,mint szolgáltató is, nem csupán,mint forgalom terelő cég.

facebook-headphones-768x512.jpg

Az eddig- amúgy egyre gyarapodó jelek után, most már, mint hivatalos, hogy augusztustól a Facebook zenei videó szolgáltatást indít.

A szolgáltatásról nagyon sok, alapvető fontosságú információt, - mi lesz a neve, ingyenes lesz-e a Facebook felhasználók számára stb.- egyelőre nem tudunk. Sok mindent tudunk ugyanakkor arról, hogy Mark Zuckerberg és cége hogyan is képzeli el  az eladók toborzását az új szolgáltatáshoz.

Mindez cseppet meglepően hangozhat, pedig a gyakorlatban egy nagyon is valós és megoldandó problémáról van szó. Hiszen - ellentétben a Youtube-al, a Facebook esetében nem a felhasználók töltik fel a videókat, hanem maga  Youtube illetve a zenei kiadók.

Pontosan emiatt a fundamentális különbség illetve amiatt, mert az előadók, zenekarok egytől egyig rendelkeznek Facebook profil oldallal, a Facebook az ilyen oldalaknak jelezte először az induló szolgáltatást.   

Egy előadónak nem kell mást tennie, mint  profil oldalának szerkesztő nézetében engedélyezni a zenei videók megjelenését.  Amennyiben így tesz egy előadó, úgy a profil oldalán automatikusan létrejön majd egy videók fül, ahol az elérhető zenei videói lesznek láthatóak. Bármilyen új  videó tartalom ugyancsak automatikusan ide kerül majd.

Abban a esetben, amennyiben egy előadó  maga nem hozza létre videó oldalát, úgy a Facebook magának platformon belül létrehoz majd egy gyűjtőoldalt a videóiról, ami azonban független lesz a Facebook profiljától!

A Facebook zenei videó szekciójának elindulása több szempontból is mérföldkő lesz a közösségi oldal életében.  Mert ugyan a Facebook a különböző platformokon a felhasználói számára elérhetővé tegyen zenei tartalmakat videókhoz illetve videók formájában.

Előbbiekre már több példát is láttunk az elmúlt bő 2 évben:

  • A Facebook Sync Live névre keresztelt megoldás szinte ponton úgy működik ,mint az azóta kínai tulajdonba került  Musical.ly , azaz  egy élő videó alá kiválaszthatjuk, hogy milyen zenei aláfestést is szeretnénk, ahol aztán a kiválasztott zenei és  az általunk  eljátszott mozdulatok alkotnak egységet.( márha..)
  • A Facebook lehetővé tette felhasználói számára, hogy az általuk feltöltött videók alá zenéket töltsenek fel. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amikor a Facebookra feltöltünk egy videót, akkor értesítést kapunk majd arról, hogy az alatta hallható zenei tartalom ( már amennyiben van persze) a Facebook érvényben levő megállapodásai alapján felhasználható-e. Amennyiben igen, úgy a videó a zenével együtt jelenik majd meg, amennyiben nem, akkor pedig hang nélkül.
  • Az Instagram TV elindításával illetve azzal a lehetőséggel,  hogy az Instagramozók által feltöltött videók zenei alapot is kapjanak – az Instagram egy olyan területen lehet meghatározó szereplő, amelyet igazából egyetlen szereplő sem feltétlenül szeretne a jövőben magáénak tudni.

A következő és talán leglátványosabb lépés a fenti listából ugyanakkor eddig még nem valósult meg: a klasszikus értelemben vett zenei videóklipek  otthona a mai napig nem a Facebook, hanem a Youtube..Ez változhat meg alapjaiban augusztustól!

A kérdés pedig innentől fogva inkább csak az lesz, hogy a kiadók és a tartalom tulajdonosok illetve az együttesek mennyire használják majd aktívan a facebook adta új lehetőséget, lehetőségeket?

Ha és amennyiben igen, akkor bizony a Youtube- mint a piac jelenlegi domináns szereplője. akár lépéskényszerbe is kerülhet majd!

 

Végre a kiadók is beszállnak az előadókért folytatott harcba

Mi magunk, itt a Muzzak hasábjain is sok-sok alkalommal írtuk és elemeztük, hogy a streaming milyen fundamentálisan is változtatja meg a zenefogyasztási szokásainkat és ezen keresztül a zeneipart is.  Ebből az átalakulásból bármennyire is szerettek volna a kiadók sem tudnak kimaradni, hiszen a zeneiparban az elmúlt 10-15 évben végbement drasztikus változások természetesen az előadók és a kiadók viszonyát is sok tekintetben átalakították. A digitális szolgáltatások és marketing eszközök terjedésével az előadók számára egyre fontosabb lett, hogy   tartalmaikhoz kapcsolódó jogokat vagy azok egy része ők kezelhessék, miközben a marketing tevékenység ellátásához sok esetben már nincs is szükség a kiadókra.

universal_artists.jpg

Ugyan a streaming szolgáltatások  masszív növekedésének köszönhetően a zenei kiadók 25 éve nem látott bevétel növekednek örülhetnek, azonban a digitális transzformáció számukra is igen jelentős- a 2000-es évek elejének mumusa, a kalózkodásnál  is jelentősebb- kihívást tartogat.

Az új, digitális világban ugyanis felborult ,fellazult a klasszikus értéklánc, amely a kiadókat, az előadókat és a rajongókat összeköti.  A  Spotify befektetők például a Spotify-ban egy a nagy lemez kiadók  kiváltó, a rajongókat és a zenekarokat közvetlenül összekötő, a kiadókkal direktbe konkuráló  platformot látnak.

Persze a kiadók ezt a pozíciót nem adják könnyen és mindent megtettek és megtesznek, hogy  megmaradjanak annak, amik, azaz egy az előadók életútját segítő, az érdekeiket képviselő bevétel orientált szervezetnek.   

Azt véletlennek semmi esetre sem  nevezhetjük, hogy ennek a “mozgalomnak” az élére a piacvezető Universal Music állt. 

Egyrészt mert Lucian Grange vezetése alatt A piacvezető lemezkiadó többször s próbált, saját maga kitérni a „csak” kiadói szerepből.  Talán legplasztikusabban az fejezi ki mindezt, amikor a Universal Music saját zenei szolgáltatást indított, ezzel alapjaiban rúgva fel minden eddigi a kiadók és szolgáltatók között létrejött etikettet.

Az akkori offenzív és legyünk őszinték, túlzottan nem okos lépéshez képest, a mostani egy defenzív ámde nagyon fontos lépés. A kiadó ugyanis UMA ( Universal Music Artist) néven egy  előadók számára létfontosságú alkalmazást indított.  

Az UMA segítségével ugyanis ( végre) a Universal Music előadói is képesek lesznek majd arra, hogy rajongó közösségeiket menedzselhessék illetve dalaikhoz kapcsolódó analitikai adatokat láthassanak, elemezhessenek.

Az alkalmazás minden fontosabb streaming szolgáltató- Apple Music, Spotify, Amazon, Yotube, Deezer- adatait aggregálja az adott előadó számára., illetve az újonnan letöltött és elérhető dalok esetében a hozzájuk kapcsolódó közösségi aktivitások is mérhetőek lesznek a legfontosabb platformokon. (Facebook, Instagram and Twitter.)

Az alkalmazás minden fontosabb streaming szolgáltató- Apple Music, Spotify, Amazon, Youtube, Deezer- adatait aggregálja az adott előadó számára., illetve az újonnan letöltött és elérhető dalok esetében a hozzájuk kapcsolódó közösségi aktivitások is mérhetőek lesznek a legfontosabb platformokon. (Facebook, Instagram and Twitter.)

universal_music_artists.png

Az alkalmazás három nagy területre lesz bontható:

A zene fülön láthatja majd a Top 401 legnépszerűbb dal, globálisan ( azaz nem az adott előaódhoz kapcsolódóan) platform, régió  illetve ország bontásban is akár.

A Közönség fülön lesznek elérhetőek a platform , régió, ország szinten az  aktív  és inaktív hallgatók,  illetve az adott előad legsikeresebb platformjai, régiói, országai hallgatók alapján.

Végül de nem utolsó sorban pedig a Social fülön lesznek elérhetőek a Facebook, Instagram és Twitter accountokhoz kapcsolód analitikai eszközök.

 

Universal Music Artists | Intro from Universal Music Artists on Vimeo.

Természetesen a Universal Music új alkalmazása semmi újat és semmi olyat nem kínál, ami ne lenne elérhető már a piacon, akár többféle verzióban is. Önmagában azonban az alkalmazás létezésének ténye elegendő lehet ahhoz, hogy a kiadó hosszú távon is magéhoz tudja kötni az előadókat, ugyanis ezzel olyan digitális eszközöket ad az előadók kezébe ,amelyekre azoknak régóta szükségük van.

Tovább nyomul az elektronikus zenében az Apple Music

Amikor a zenei streaming szolgáltatásokról beszélünk, akkor alapvetően és egyre gyakrabban gigantikus zenei adatbázisokhoz havidíj ellenében való hozzáférés jelenik meg a szemünk előtt. Ez igaz is, de bizonyos zenei stílusok  esetében ugyanakkor komoly méretű fehér foltok vannak a szolgáltatók kínálatában.  

apple-music-android-nexus_1.jpg

Az egyik ilyen stílust az elektronikus zene jelenti, ami azért különösen fájó pont, mert az elektronikus zene népszerűsége egyre nő ,így az alapvetően nem szegmens alapon felosztott zeneipari bevételek között zenei stílus alapján ez nevezhető a jövő egyik legfontosabb szegmensének. Az is igaz ugyanakkor, hogy az elektronikus zenei tartalmak megjelenését és terjedését alapjaiban korlátozza  a DJ mixek zavaros világa és az a tény, hogy egy  átlagos  Dj mix közel 600 jogtulajdonos tartalmát érintheti , hiszen 25-30 dalt tartalmazhat, amelyek 20-30 jogtulajdonoshoz tartozhatnak.

Az Apple ezen a területen, azaz az elektronikus zenei tartalmak jogosítása terén mindig is aktív szereplő volt.  2016-ban, a  Dubset Media-val bejelentett együttműködés értelmében ugyanis  az eddig a legálisnak minősített szolgáltatásokban  nem elérhető DJ mixek is megjelennek majd, exkluzívan az Apple Music berkein belül.  

Az exkluzív zenei tartalmakra amúgy is nagy hangsúlyt fektető amerikai cég számára újabb fontos és nem utolsó sorban, svéd vetélytársa számára fájó exkluzív tartalompartnerral bővült partnereinek sora.

A partner ugyanis nem más, mint az elektronikus zene egyik legjelentősebb kiadója, a Ministry of Sound. A megállapodás értelmében  az MOS hivatalos Apple Music profilt hozott létre, ahol exkluzívan tesz közzé havonta frissülő tartalmait illetve ugyancsak exkluzívan lesznek elérhetőek a klasszikus Ministry of Sound lejátszási  listák.  

A lépéssel az Apple 2, de  lehet három legyet is üt egy csapásra. Egyrészt  egy nagy növekedési  potenciállal bíró, és egyelőre alapvetően nem a nagy streaming szolgáltatások által uralt szegmensben tesz szert az egyik legmenőbb tartalomra. Másrész az egyre inkább exkluzív tartalom fókuszú streaming audio piacon növeli eggyel az exkluzív tartalmainak számát. És végül, de nem utolsó sorban egy a nagy vetélytárs, Spotify által is kinézett területen tesz szert egyre nagyobb befolyásra.  

Az Apple a podcasting háború újabb résztvevője

A koronavírus járvány illetve az azt követő karantén nagyon sok tekintetben átformálta azt és ahogyan zenei tartalmakat fogyasztunk.Ennek az átalakulásnak a nyertese, egyértelműen a podcasting volt! Ha és amennyiben eddig szolgáltatót kell, kellene megneveznünk, akkor a Spotify!

apple_podcast.jpg

A svéd cég nagyon megerősödött podcast területen, de azt azért bátorság lenne kijelenteni, hogy már piacvezetővé is vált volna! Fonák módon ugyanis a podcasting terén fordított a helyzet, mint az audio streaming esetében, azaz itt az Apple van több, mint 10 évnyi előnyben a svéd céggel szemben, ennek köszönhetően pedig maga az Apple és a podcasting két, szinte egyenértékű fogalom, és a podcast meghallgatások 50-70%-a a mai napig az Apple alkalmazásában történik.

Pontosan emiatt az, amit az Apple lép podcast területen, még talán fontosabb is, mint amit svéd vetélytársa tesz.    Márpedig, a már önmagában is sok területen forradalmi iOS 14-  az Apple podcast élményt is új szintre emeli majd!

A Podcasting lehet a nagy nyertese az iTunes bezárásának

Alig telt két hónap, mióta az Apple ha nem is látványosan, de beismerte, hogy ikonikus szoftvere, az iTunes, abban a formában, ahogyan ismertük megszűnik...Bár mindez Apple terminológiában túl erős talán.. Sokkal inkább egy operatív szinten megvalósuló, az Apple Music felé való felhasználói...

 

Megjelenik majd ugyanis az Apple Podcast alkalmazásban az a funkció, amely az Apple Music-ban már hosszú idő óta elérhtő és amely a felhasználó zenehallgatási története ,szokásai alapján ajánl új tartalmakat a számára. A Podcast alkalmazásban értelemszerűen nem  zenei, hanem podast tartalmak lesznek majd az ajánlás tárgyai.

Az Apple a podcast alkalmazásban megpróbál valamit, ami  eleddig sem neki, sem a Spotify-nak nem sikerült: közösségivé tenni a szolgáltatást! A Podcast esetében persze az, hogy egy másik felhasználót követünk másfajta jelentőséggel bír és sokkal inkább jelent és ekvivalens egy híresség követésével.

Ami talán a legjelentősebb lépés az Apple  iOS 14ben bejelentett a podcastingot érintő változásai közül az azonban nem magát az ügyfélélményt, hanem sokkal inkább az üzleti modellt érinti! Az iOS 14-ben ugyanis a Podcast tulajdonosoknak lehetőségük lesz majd arra, hogy  prémium, egyedi tartalmakat is meghatározzanak, hasonló módon, mintahogyan azt az Apple Tv esetében egy fim megvásárlása esetén  megtehetik.

Az Apple lépése egyértelműen válasz arra, amennyire átvette a kezdeményezést podcast területen a Spotify , amely ennek köszönhetően  már tavaly év végén több  fontos, elsősorban európai piacon átvette a vezető Podcast platform helyét az Apple-től.

spotify_vs_apple_podcast.gif

Ez pedig ha és amennyiben folytatódik és esetleg globálisan is a Spotify válna a vezető Podcast platformmá, úgy, hogy azt lényegében az Apple vezette be a piacra 15 évvel ezelőtt. Na ebbe valóban beleremegnének Cupertino, szép,új csillogó üveg falai…

Bevetette az atombombát a Tik-Tok

A koronavírus járvány kirobbanása előtt írtunk arról, hogy a tinik kedvenc alkalmazása a Tik-Tok, illetve tulajdonosa, a Bytedance   egy, alapvetően a feltörekvő piacokra fókuszáló streaming szolgáltatás indítását tervezi.

A szolgáltatás az év végén el is indult- egyelőre Indiában és Indonéziában -  és nagyon jól mutatja, hogy mennyire más a  Resso-val ( ez a neve a  szolgáltatásnak) Bytedance megközelítése, mint a nagy nyugati streaming szolgáltatásoké!

tik-tok-shopping.jpg

A Resso igazi ereje persze pontosan a Tik-Tok-ban van! Önmagában véve ha a Bytedance- az amúgy valóban egyedi megközelítésű streaming szolgáltatását szeretné befuttatni és legyőzni  a nagy nyugati streaming szolgáltatókat, nehéz dolga lenne.

A kínai cég kezében levő atomfegyver a Resso felfuttatására a Tik-Tok! Úgy tűnik a tulajdonosa Bytdance tervei valóban roppant komolyak, ugyanis meglehetősen hamar, alig fél évvel az indulás után bevetik ezt a fegyvert!Eleddig a Tik-Tok alkalmazásban a felhasznált zenei tartalom, a klip alatt, egy kis kártyán volt látható.

 

Mostantól ugyanakkor már egy közvetlenül a  streaming szolgáltatásra mutató link is elérhető lesz, sőt  magáról a Resso alkalmazásból is könnyen vissza lehet majd navigálni a Tik-Tok-ba.

Ezzel a megoldással, pedig egy csapásra, meglehetősen szorosan integrálva lett a Tik-Tok és a Resso.  Ez pedig tulajdonképpen azzal egyenértékű, mint amikor a Youtube  integrálta prémium streaming szolgáltatását a Youtube Music-ot ingyenes szolgáltatásába.

A Resso szkeptikusok persze megjegyezhetik, hogy a Youtube Music sem piacvezető, ami igaz is természetesen.  Ugyanakkor a Tik-Tok fundamentálisan annyira másfajta, más jellegű zenei tartalom fogyasztást képvisel, hogy a Resso integrcáió a tökéletes útja annak, hogy a Bytedance utánajárjon annak, hogy valóban  létezik-e piaci rés egy másfajta megközelítésű streaming szolgáltatásnak.

Ha ez létezik- amire azért jó esélyt látunk- akkor bizony a Tik-Tok és a Resso valóban alapjában alakíthatja  a streaming piaci erőviszonyokat és lehet a streaming 2.0, azaz a streaming zenei szolgálatások jövője, különösen a  streaming elkövetkezendő évekbeli növekedését adó feltörekvő piacokon!

Egy hardvergyártó mutathat utat a rádiózás jövője felé

A hardverek  és a platformok meglepően fontos szerepet töltöttek be a zenefogyasztás elmúlt  30-50 éves fejlődésében.  A 80-as évek elején a SONY Walkman alapjaiban forradalmasította azt, hogy hol tudunk zenét hallgatni,  a 90-es évek elején, a CD volt az a médium, amely a zeneipar streaming előtti legutolsó felvirágzását elhozta,  hogy aztán az internet megjelenése utáni sokkot  az iPod  megjelenése enyhítse.

Napjainkban,  2020-ban  a zenei tartalmak fogyasztása, nagyrészt  fentiekben említett innovációk sorának köszönhetően sem térben, sem időben nem korlátozott. Bárhol- otthon, az autóban,a vonaton tudunk zenét hallgatni.

sonos-radio-indie-gold-1.jpg

A zene hallgatáshoz szükséges hardverek és az alkalmazások ritkán összpontosulnak egy kézben, a mindig is ökoszisztémákban gondolkozó Apple-t, illetve az otthoni asszisztensek piacán egyre meghatározóbb Amazon legújabb törekvéseit leszámítva.   

A “másik” irányból, azaz a hadrver gyártók irányából eleddig ugyanakkor nem érkezett érdemi kísérlet a zenei tartalomszolgáltatási piacra való betörésre.   

Ezen próbál most változtatni a High end audio termékek területén meghatározó szereplő, a Sonos. A Sonos Radio névre hallgató szolgáltatás egyrészt létező online rádiók – iHeart Radio, Tune in- illetve streaming szolgáltatók- Apple Music, Spotify-  elérését teszi lehetővé. Ami azonban igazán különlegessé teszi a Sonos szolgáltatását az az, hogy saját tartalmakkal is jelentkeznek.

 

A Sonos Presents névre hallgató rádióban – kicsit talán a Beats Radio-hoz hasonlítható leginkább-  különleges, zenei szakértők által válogatott zenei tartalmak lesznek hallhatóak. Az A Sonos Stations név alatt lesznek megtalálhatóak  a különböző tematikus csatornák tucatjai. Ennek egy szekciója lesz az Artist Stations névre hallgató adó lesz talán a legnépszerűbb, hiszen  itt egy adott előadó nevét beírva az előaód és hozzá kapcsolódó előadók tartalmait hallgathatjuk majd, a szerkesztők által összeválogatva.

sonos_stations2.jpg

A szerkesztők pedig nem is akárkik, hiszen példuál Tom Yorke, a Coldplay frontembere is datál egy rádióadót.  Míg végül de nem utolsó sorban a Local Radio menüpont alatt több száz rádióállomás adása lesz élvezhető.

Maga a felület és a Sonos radio szekció nagyon jól megtervezett, egyszerűen használható, különösen ha használtunk már valaha streaming zenei szolgáltatást. Amire különösen érdemes lesz figyelni, az az, hogy maga a Sonos által kialakított saját zenei szekció mennyire lesz majd népszerű, azaz a Sonos tulajdonosok számára ingyenes zenei szolgáltatás ,ennyire lesz versenyképes a Sonos-on ugyancsak elérhető, de természetesen előfizetést igénylő meghatározó streaming szolgáltatásokkal.

És persze ajánlott lenne a hagyományos rádióállomásoknak, rádióadóknak is árgús szemekkel figyelniük a Sonos kísérletét. Az ugyanis amit a kaliforniai cég a Sonos Radio-val próbál megvalósítani, akár a rádiózás jövője is lehet.

A Tik-Tok az új Youtube a zeneiparban

Amikor a streaming zenei szolgáltatók piacáról beszélünk akkor elsősorban felhasználószámot nézünk, és ez alapján hirdetjük ki győztesnek a svéd Spotifyt.  Fundamentálisan más a helyzet ugyanakkor amennyiben a bevételeket nézzük! Ezeket (is) figyelembe véve ugyanis a hirdetés  alapú zenei szolgáltatások bizony messze-messze megelőzik a klasszikus prémium streaming szolgáltatásokat.

tiktok_youtube.jpg

Amennyiben pedig a bevételeket vesszük alapul, úgy a listavezető egy igazi monstrum, (természetesen ez az árbevétel nem csupán a zenei videókból származik) de még a második helyezett is egy csak(!!!) a tengerentúli piacokon elérhető szolgáltatás.

Márpedig a lista éléről letaszított Youtube sem akárki volt! A bevételeket tekintve a Youtube hirdetési bevételei  a zenei videók 40%-os részesedését alkalmazva is nagyobb, mint az összes többi vetélytársának.

 Ezt a ”fényképet” érdemes elraktároznunk, ugyanis  csendben, már 2019-ban is alapjaiban változott meg! A változás okozója pedig egy a zeneipar hatáterületéről származó szolgáltatás.

Azzal, hogy a Tik-Tok népszerűsége megdöbbentő ütemben nő, már-már megbékélt a zeneipar és inkább a kínai  platformmal való együttműködés lehetőségeit kezdték el többen is keresni. A legtöbb kínai  zenei szolgáltatás esetében ugyanakkor -eddig- nem a jövedelemezőség illetve az árbevétel termelő képesség olt az a jellemző, amire felkapta a fejét a világ.

A Tik-Tok ( néhai nevén a Musical.ly) azonban ebben a tekintetben is különlegesnek számít!

youtube_tiktok.jpg

A kínai médiavállalat ugyanis amellett, hogy az elmúlt 2 évben- azaz 2018 óta-   éves szinten  100%-ot meghaladó mértékben volt képes növelni hirdetési bevételeit, amelyek így már meghaladják az általunk csak a digitális zene pénzgyárának minősített Youtube-ét! Ami igencsak csattanós válasz azon kiadók számára, akik a kínai cég kapcsán rendszeresen a Twittert hozták fel példaként! Míg a Tik-Tok 2018-19-ben 500 millió felhasználója nagyjából 180 millió dollárnyi bevételt generált, addig az ugyancsak hirdetéses alapon működő amerikai mikroblog szolgáltató, a Twitter 150 millió felhasználója 3.5 milliárd dollár bevételhez segített a céget.

Azét a Youtube-ét, amely ugyanezen idő alatt ugyancsak szép növekedést prezentált hirdetési oldalon, hiszen 35%-al nőttek a bevételei ezen a soron. A Tik-Tok tehát nem egy stagnáló szolgáltatásért hagyta faképnél, hanem  egy önmagában is meredeken növekvő szolgáltatást.

Ami különösen figyelmeztető lehet a Youtube és egyáltalán a klasszikus értelemben vett nyugati szolgáltatók számára az az, hogy a 2020-as igazi felhasználószám robbanás előtt is milyen növekedési ütemet produkált a kínai szolgáltató. belegondolni is sokkoló, hogy 2020-as adatok hogy nézhetnek majd ki ( persze azért a koronavírus okozta hirdetési piac lassulást sem szabad figyelmen kívül hagyni)

 

A Tik-Tok lehet a zenei kiadók következő áldozata

Napjaink zenei szolgáltatásait és zenefogyasztását a streaming szolgáltatások dominálják, efelől nagyon nem lehet kétség. Ugyanakkor egyre erősebben jelenik meg a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is. Ennek a piacnak a szinte egyeduralkodója a kínai Tik-Tok, a néhai Musical.ly hamvain felépült alkalmazás vállalkozás.

És persze a Tik-Tok eszement növekedése a kiadók és egyéb tartalomtulajdonosok számára is  figyelmezhető jel. Figyelmeztető jel arról, hogy a streaming szolgáltatások valóban nem fognak mindörökké uralkodni és terelni a pénzt a kiadók számára. Az őket jó eséllyel felváltó szolgáltatások üzleti  modelljét pedig  mindenek előtt meg kellene értenie a kiadóknak. Amolyan Napster-moment 2.0 előtt állnak  most a nagy nyugati kiadók. ha megértik azt, hogy a Tik-Tok és tulajdonosa a Bytedance hogyan is képzelik el tinédzserek milliárdjainak a zenehallgatását, akkor  hosszú évekig tartó növekedést tudnak maguk számára garantálni. ha pedig nem…de a nem az nem opció 2020-ban már, mint ahogy 1999-ben az volt..