Instagramosodik a Spotify

2019. június 15. - Pléh Dániel

 A Spotify életében több irányváltást is láttunk már. A 2010-es évek első harmadában a svéd cég kifejezeten próbált nyitni a közösségi tartalmak felé illetve maga is egyfajta zenei Facebook álmát szövögette.     

spotify_app_getty.jpg

 A Spotify alkalmazások aztán a startup innováció zsákutcáinak hosszú listáját bővítették, a Spotify szerencséjére azonban a cég sikert, növekedését mindez nem  befolyásolta, rontotta.  

 

Vége a Spotify alkalmazásainak

A Spotify 2011 végén jelentette be, hogy az anno a Facebook esetében igen sikeres és jól működő alkalmazás- ökoszisztémát a zenei tartalmakra és szolgáltatásokra optimalizálva átveszi és megvalósítja. Amint anno írtuk is, Daniel Ek és csapatának célja nem kevesebb volt,...

Jó pár évvel  a svéd cég első közösségi zenei próbálkozása után 2019-ben Daniel Ek csapata ismételten visszakanyarodni látszik ehhez az irányhoz.  

Mindez, ha abból a irányból közelítjük meg, hogy a különböző közösségi oldalak- Facebook, Instagram, Snapchat- egyre inkább zene központú szolgáltatássá válnak  és így indirekt de egyre inkább direkt módon is a streaming szolgáltatók vetélytársává is avanzsálnak, abszolút érthető is.

Jobban belegondolva az is maximálisan érthető, hogy a svéd cég mindezt inkább az előadók,mintsem a zenehallgatók irányából kezdte el bevezetni. A valóságban mindez azt jelenti, hogy a Spotify által bevezetett Storyline névre hallgató funkció segítségével maguk az előadók lesznek képesek az audio tartalmaikhoz  szöveges vagy éppen képi tartalmakat adni.

spotify_storyline.jpg

A Spotify használók számára a Storyline kártyák a „now playing” azaz az éppen hallgatott dalok alatti részen jellennek majd meg, azaz itt láthatják majd azokat  szöveges illetve képi tartalmakat, amelyeket az előadók feltöltöttek.  Az egyes kártyákat azok jobb illetve bal oldalára koppintva lehet majd navigálni.

Az egyelőre még csupán bizonyos piacokon  és csak egyes,   (jól titkolt) ügyfélcsoportok számára elérhető szolgáltatás jól beleillik abba a stratégiába, amelynek kertében a Spotify egyre inkább a saját tartalmakra próbálná helyezni a hangsúlyt.

Másodsorban pedig a svéd céget abban is segítheti, a saját megoldás piacra vitele, hogy a fiatalabb generációk számára  számukra is ismert, elfogadott zenei élményt nyújtson.

2019 legjobban növekvő streaming szolgáltatása lehet az Amazon Music

Az Amazon a többi streaming szolgáltatóval szemben radikálisan más megközelítést alkalmaz már a kezdetek óta. Amikor 2014-ben az  Amazon egy korlátozott tartalomkínálatú, de Prime előfizetői számára ingyenes streaming szolgáltatással lépett a piacra a legtöbb vetélytárs  mosolygott nem létező bajsza alatt.  Az Amazon aztán két év  szívós munkával magát a szolgáltatást  is jelentősen javította, hogy aztán  magát a Spotify-t is célba vegye.  így 2016-2017-re odáig jutottunk, hogy az Amazon számított a legjobban  növekvő zenei szolgáltatásnak a tengerentúlon, és most már  tulajdonképpen  a harmadik legjelentősebb zenei streaming szereplőnek számít az Spotify és az Apple után.

amazon_primemusic_1.jpg

Amennyiben beteljesülnek majd az Emarketer előrejelzései akkor az elkövetkezendő években mg meghatározóbb szereplővé válhat a zeneiparban is Jeff Bezos cége.

amazon-emarketer1.pngA piackutató cég elemzése is mutatja, hogy 2018 volt az áttörés éve az Amazon számára zeneipari projektjükben. tavaly ugyanis 40%-ot meghaladó mértékben nőtt a szolgáltatást használók száma, amely így elérte a  30 milliót. A növekedési ütem a elkövetkezendő években érdemben csökken majd, azonban még majd így is meghaladja  a vetélytárs Spotify vagy éppen az Apple Music növekedését.

amazon_emarketer2.pngA fizetős, alapvetően az Amazon Prime ügyfelek növekedése által vezérelt Amazon Music mellett az ingyenes streaming területén  is komoly tervei vannak a Seattle-i cégnek.  Jelenleg az Amazont ( jelenleg) abszolút nem  hirdetés alapú cégként ismerjük.  Ami érthető is, hiszen a 10 milliárd dollár körüli hirdetési bevétel, amit tavaly elért a cég, mindössze 4,3 %-a a teljes bevételnek, és alig 6%-os piaci részesedést jelent a technológiai cégek hirdetési piacán,, messze elmaradva például a Facebook 50 milliárdos hirdetési bevételétől 2018-ban. Az Emarketer előrejelzése szerint 2024-re ezt megduplázhatja majd a cég, azaz 20 milliárd dollár körüli hirdetési piaci szereplő lehet majd.

A két legfontosabb terület  a videó és a zene lehet  mindkét területen az ügyfélbázis felépítésében! Azaz az Amazon úgy vélik majd meghatározó zeneipari szerelővé hogy közben a hirdetési piacon is növeli szerepét.

Spotify vetélytárs a tinik kínai kedvencétől

Napjaink zenei szolgáltatásait és zenefogyasztását a streaming szolgáltatások dominálják, efelől nagyon nem lehet kétség. Ugyanakkor egyre erősebben jelenik meg  a zenei tartalom a közösségi szolgáltatásokban, elsősorban a chat szolgáltatásokban is.  

A Tik-Tok( korábban Musical.ly) segítségével saját magunk hozhatunk létre rövid videóklipeket –maximum 15 másodperc hosszúságban-   ( hasonlóan mint vetélytársa a Dubmash esetében)  illetve követhetjük a számunkra szimpatikus felhasználói profilokat.  

tiktok_mobilescreen.jpg

Az, hogy a Tik-Tok alapvetően egy közösségi szolgáltatás, amely maximum áttételesen jelent veszélyt a streaming szolgáltatásokra, azonban alapjaiban változhat meg a közeljövőben.

A Bloomberg által megszellőztetett hírek szerint ugyanis a Bytedance ( többek között a Tik-Tok tulajdonos) egy, alapvetően a feltörekvő piacokra fókuszáló streaming szolgáltatás indítását tervezi, záros határidőn belül!

Az árazásról, üzleti modellről sokkal többet nem ismerünk,  azon elül, hogy ingyenes és fizetős részt is tervez a kínai cég, de önmagában az a tény, hogy  a Bytendance brutális havi 800 millió zenekedvelő tinit tartalmazó táborát eresztené rá egy streaming szolgáltatásra, olyan piacokon, amelyeken a nagy nyugati streaming szolgáltatók nem vagy csak drága ajánlatokkal vannak jelen, önmagában véve hírértékű.

 

Kínai térhódítás a közösségi zenében

Napjaink zeneiparának sztárjai a streaming szolgáltatások, efelől túlzottan nagy kétsége senkinek nem lehet. Azon a piacon, ahol az Apple-nek, a Google-nak és az Amazon-nak egyszerre vannak komoly tervei, és az sem kizárt, hogy csatlakozik hozzájuk a Facebook ,nem szólhat másról az élet, mint a...

Az egyik első ilyen piac az amúgy is forrongó indiai lehet, ahol  a Bytedane amúgy is mintegy 300 millió havi aktív felhasználót tud felmutatni.  Márpedig India és az indiai piac  már arról a streaming piacról szól már, ahol majd nem a nagy nyugati piacok lesznek a növekedés motorjai.

De a Tik-Tok lépése nem csak ezért lehet a távoli, Távol- keleti piacokon messze-messze túlmutató.  A zene,mint tartalom  ugyanis a szellemiség kifejezésének egyik legjobb, legmeghatározóbb eszköze. A 70-es, 80-as, 90-es években a fizikai adathordozók , a hozzájuk tartozó merchandise eszközök tökéletesen megmutatták, ki, mit szeret.  

 

Keserves harc indult az indiai zenei streaming piacért

A multinacionális cégek világában létezik egy rendkívűl csúnya, mégis a látásmódot jól megfogalmazó definíció, amely az Egyesült Államokon kívül piacok ROW, rest of the World-ként, azaz mintegy apróságként kezel. Mindez jelenleg a zeneiparra abszolút és hangsúlyozottan igaz, hiszen a globális...

Ahogy a zenei tartalomfogyasztás digitalizálódott, mindezt eltűnt, és így az személytelenebbé vált.Pontosan ez az ,amiben a  Bytedance ( és amúgy a többi kínai)   szolgáltató nagyon erős: nem csupán zenei szolgáltatásokat építenek hanem zenéhez kapcsolódó élményekre adnak lehetőséget a szolgáltatásaik segítségével.

Ha és amennyiben pedig ehhez a zenei önkifejezési ökoszisztémához  a Tik-Tok képes lesz sikeresen csatolni és azzal integrálni majdani streaming zenei platformját, az alapjaiban módosíthatja majd a globális streaming zenei piac összképet és üzleti modelleket.  

Tényleg kivezeti az Apple az iTunes-t

Ha azt mondjuk, hogy a Spotify testesíti meg legjobban egyetlen szóban, egy szolgáltatásban a 2010-es évek zeneiparát, akkor a 2000ées évek elejére, ez a szolgáltatás az iTunes. Sőt, ha őszinték akarunk lenni, jó eséllyel az a digitális zeneipar, amit ma ismerünk, nem létezhetne az akkori iTunes nélkül.

apple_music_tv_new.jpg

Azóta hosszú idő telt el, amióta azt írtuk itt blogunk oldalain, hogy a digitális zeneipar háromnegyede az Apple-é, egész pontosan az iTunes-é, ezzel párhuzamosan pedig a streaming markánsan  kezdte átformálni a világ zeneiparát.

Ha innen közelítjük meg, akkor teljen logikus lépésnek tűnhetett, az, amit a hírek szerint az Apple komolyan fontolgatta, hogy a   évvel ezelőtti jóslatoknak megfelelően  esetleg bezárja ikonikus zeneáruházát, az iTunes zeneáruházat!

A jövő heti Apple fejlesztői konferenciáról kiszivárgott információk alapján a Cupertinoi cég meg is öli és meg is tartja majd ikonikus szoftverét!Megöli abban az értelemben, hogy az iTunes márka egyre inkább a háttérbe szorul majd. És abszolút nem üli meg abban az értelemben, hogy ha majd ránézünk ősszel az új, Music névre hallgató  szoftverre, az iTunes fog az eszünkbe jutni. A Mac használók ugyanúgy képesek lesznek majd zenei tartalmakat másolni hordozható eszközeikre,  menedzselni saját zenei adatbázisukat, csak a felhasználói felület változik majd csekély mértékben.

 

Jövőre bezárja az Apple az iTunes zeneáruházat!

Itt, a Muzzak oldalain, posztjaiban is több alkalommal elemeztük már, hogy a streaming mennyire markánsan kezdi átformálni a világ zeneiparát. Bevételi szinten egyértelműen kimutatható, hogy a zeneipari növekedés motorja a streaming és az is látható a piaci adatokból, hogy egyre több és több...

Mit is jelent akkor ez  sok tekintetben öszvér megoldás? Fundamentálisan és leginkább azt, hogy az Apple DNS-ének és történetének el és -le választhatatlan részét képezi az iTunes zeneáruház.  Arra tehát ne számítson senki, hogy Tim Cook vagy bármely más Apple alkalmazott látványosan bejelenti majd a zeneáruház bezárását. Sokkal inkább egy operatív szinten megvalósuló, az Apple Music felé való felhasználói migrációra számíthatnak az iTunes használók. Szépen, finoman, lassan. De egyre határozottabban…Ennek a sornak az első lépése, hogy az iTunes márkát ügyesen háttérbe szorítja az Apple.

Ennek a sornak az első lépése, hogy az iTunes márkát ügyesen háttérbe szorítja az Apple, hogy aztán amikor már szinne senki nem is emlékszik rá, csak a szakma és bloggerek, szépen ,csendben bezárja.

És persze, az új Music app arra is kiválóan alkalmas lehet, hogy egyfajta ernyő szolgáltatásként szolgáljon majd az Apple zenei portfóliójának, azaz innen lenne elérhető az Apple Music, a Shazam meg bármi , amit még az Apple majd kifejleszt/ megvesz az elkövetkezendő években.

Immáron a világ zeneipara is rakétaüzemmódban

Sokkal optimistább éves iparági jelentést, mint amilyen a zeneipar 2017-es évét értékelő IPFI 2018-as jelentése volt. Erre persze minden oka meg is volt, hiszen 2015 és 2016 után, 2017 is olyan év volt, amikor a világ zeneipari bevételei meghaladták az előző évit. Természetesen az előző évekhez hasonlóan, ez a közel kétszámjegyű növekedés is sok apróbb elem egyensúlyából állt össze, a növekedés motorja pedig azonban a streaming volt!

musicindustry_2018.jpg

2018- ha lehet ilyet mondani- még  jobb év volt. Ugyanis nemcsak, hogy ismételten növekedtek a zeneipari bevételek, de globálisan a növekedés üteme is gyorsult! Szigorúan a számoknál maradva:2018-ban 9.7%-al növekedtek a világon a zeneipari bevételek,  ami 1997 óta a negyedik legmagasabb éven belüli növekedés!

ifpi_summary-2019.jpg

A 2018-as növekedésnek köszönhetően alulról karcolták a globális zeneipari bevételek a 20 milliárd dollárt, ami a 2005-ös szinttel egyenértékű.  Persze a 2005-ös 20 milliárd és a 2018-as 20 milliárd nem könnyen összehasonlítható. 2005-ben a globális zeneipari bevételek 90%-a a CD eladásokból származott, ma ez alig 20%, miközben a zeneipari bevételek több, mint a fele a 2005-ben lényegben még nem létező digitális bevételek adják.

A 10%.or megközelítő globális növekedés persze nagyon sok tekintetben eltérő szegmensekből tevődik össze, mind formátumok, mind földrajzi értelemben.

ifpi_trends_2019.jpg

A  digitális bevételek növekedése messze meghaladta  a 10%-t, a maga 21%-val. A digitális bevételeken belül, most már tulajdonképpen természetesnek mondható módon a streaming bevételek vitték a prímet, hiszen azok 37%-al növekedtek, és megközelítették a 9 milliárd dollárt, azaz a globális zeneipari bevételek majdnem fele már magából streaming zenei szolgáltatásokból származik. Mindeközben a 2010-e évek elejének slágerterméke, az egyedi letöltések folytatták évek óta tartó mélyrepülésüket, ismételten 21%-al csökkentek és lényegében eltűntek a világ zeneiparából, ami a bevételeket illeti.

A CD eladásokkal kapcsolatban többször kijelentettük már, hogy túl sok hely nincsen a további csökkenésre.  Hát még mindig volt hiszen az a bevétel típus tovább csökkent, nem is kevéssel, 20%- ot meghaladó mértékben, azonban a globális zeneipari bevételeknek még mindig a negyede a CD eladásokból származik…

A változatosság ugyanakkor nem csupán a szolgáltatásokban jelentkezik, hanem földrajzi értelemben is. Különösen azért érdemes a térképre ránézni ezzel a szemmel is, mert egyre erősebben mutatja a felszín alatt  már évek óta zajló változást: a világ zeneipari növekedését szolgáltatásokat tekintve a streaming táplálja, regionálisan azonban már messze nem az igazán fejlettnek mondható piacok viszik előre a zeneipari növekedést.

A 2018-as év ebből a szempontból azért is volt érdekes, mert a 4 nagy, az IFPi által elemezett régióból három nagyon szép két számjegyű emelkedéssel zárt, az egyelten kivétel viszont Európa volt.

ifpi_markets_2018.jpg

Ázsia: A sztárja ellenben egyértelműen és megkérdőjelezhetetlenül  az Ázsia és Ausztrália   nevű régió, amely a világ második legjelentősebb zenei régiójává vált, a globális zenei bevétele közel 12%-át biztosítva. Mindez  nem jöhetett volna létre, hogyha a világ egyik legnagyobb potenciális zenei paca, a kínai nem kezd el ígértből valós, növekvő streaming piaccá válni.

Dél-Amerika: A kínai példa említése után meglepően hangzhat, de tény, immáron  évek óta a világ legmeredekebben növekvő térsége  piacai,  Dél-Amerikában találhatóak. igaz ez még úgy is, hogy a dübörgő streaming ipari bevételeket, jelentősen csökkentik a szabadesésben levő  fizika eladásokból illetve a lá carte letöltésekből származó bevételek.

Észak- Amerika: A maga nemében Észak-Amerika is egy kisebb csoda, hiszen az évek óta  kétszámjegyű növekedés végét már lassan ugyancsak évek óta várják az iparági szereplők. Ennek ellenére még egy újabb évet behúzott a tengerentúli piac, ezúttal 14%-os növekedéssel. Mindez azért is örömre okot adó,mert a világ legnagyobb zenei piaca, az Egyesült Államok zenei piaca is ebben a régióban található, sőt a régiót abszolút domináns piaca.

Európa: Ahogy pár sorral feljebb említettük,  a világ zeneiparának fekete báránya Európa volt, amely éppen hogy csak növekedni tudott. Egyetlen, jól megfogalmazható okot nehéz is mondani, de létható, hogy európa nagy és fontos zenei piacain nehezebbem, lassabban megy végbe a digitális átállás, és a digitális szolgáltatások térnyerése.  

 

A globális zeneipar közelít a kétszámjegyű növekedéshez

A nemzetközi hanglemezipar szövetség, az IPFi éves jelentése hosszú- hosszú éveken át sokkal inkább volt értelmezhető panaszáradatként, mint egy optimista iparági szervezet jelentéseként. Az elmúlt években azonban érezhetően változott a hangnem és ennek egy,ámde roppant egyszerű oka van: a zeneipari bevételek világszerte szép növekedésnek indultak!

A jelen tehát mindenképpen szépnek mondható, rég nem látott optimizmus uralkodik a zeneipari szereplők között a jövőt illetően. És az audio streaming jó eséllyel valóban még csak hosszú távú növekedési sztorijának az első felénél tart. ott lebeg azonban fekete felhőként az optimizmus felett annak a lehetősége, hogy mi történik ha egy vagy több nagyobb piacon lassul, akár jelentősen a streaming szolgáltatások növekedése?

 

Hoz-e forradalmat a Youtube Music a magyar streaming piacon

Június végén lesz egy éve, hogy a Youtube bejelentette újabb próbálkozását(?) arra, hogy ne csak  ingyenes, tömegeket vonzó zenei szolgáltatóként tekintsenek rá. Egy évvel az indulás után pedig ez a Youtube Music immáron itthon is elérhető!

A Youtube Music esetében az üzleti modellt tekintve a Youtube tulajdonképpen egy az egyben másolja majd svéd vetélytársát: a Spotify-hoz hasonlóan a Youtube Music-nak is lesz ingyenesen igénybevehető szolgáltatási része, amely azonban funkcionalitásában érdemben kevesebbet nyújt és ad majd, mint a szokásosnak mondható, havi 10 dollárért  lesz elérhető a prémium verzió.

youtube-music-app.jpg

Az alkalmazás funkcionalitásról még ejtünk szót, de nézzük, tartalom tekintetében mit is ajánl a Youtube! A kiadókkal között megállapodások értelmében a klasszikus értelemben vett, hivatalosnak mondható zenei adatbázisa ( bár erre vonatkozólag nem közölt adott a cég) feltételezhetően  a Spotify által is kínált 30 millió dal méretű lehet.

Ennél jóval nagyobb azonban a nem hivatalos katalógus mérete, amely tartalmazza a  rajongók által feltöltött bootleg tartalmakat, koncertfelvételeket, ritkaságokat, exkluzív tartalmakat.  Nyilván ez az a zenei adatbázis, amely amolyan szürke zónában tanyázik és amelyről a Youtube és a kiadók folyamatosan vitatkoznak, de egyben ez az az adatbank-is, amely miatt az a kép kialakulhatott, hogy ami nincs fent a Youtubeon, az nem is létezik...

 

A Youtube tényleg rárúgja az ajtót a streaming piacra

Lassan egy hónap telt el azóta, mióta a Youtube bejelentette, hogy újragondolja prémium és nem prémium zenei szolgáltatásait és klasszikus Spotify/ Apple Music vetélytárs streaming szolgáltatást indít.

A hatalmas zenei adatbázis persze mit sem ér abban az esetben, hogyha azt nem sikerül a fogyasztók szolgálatába állítani. Márpedig pontosan ez az,  amire a Google fel szeretné húzni ezt a szolgáltatást, az a felhasználók zenei ízlésének a kiismerése: olyan személyre szabott listákat ajánl, amik tetszhetnek a felhasználónak. Amennyiben a beállításoknál ezt engedélyezzük, úgy az alkalmazás- platformtól függetlenül- folyamatosan monitorozza, a napszakot, helyzetünket, hogy mit hallgattunk , milyen idő van a tartózkodási helyünkön és ez alapján  dinamikusan változik majd a Youtube Music nyitóoldala.

youtube_music_hu_packages.png

A Youtube tényleg rárúgja az ajtót a streaming piacra

Lassan egy hónap telt el azóta, mióta a Youtube bejelentette, hogy újragondolja prémium és nem prémium zenei szolgáltatásait és klasszikus Spotify/ Apple Music vetélytárs streaming szolgáltatást indít.

 

Az árazás a szokásos, nemzetközileg megszokott árazás, ami valljuk be azért a magyar piacon olcsónak semmiképpen sem mondható.  A tisztán zenei tartalmak esetében reklámmentességet offline zenehallgatást és a zenék letölthetőségét nyújtja majd. Ezen felül  ugyancsak érkezik és elérhető lesz a magyar zenekedvelők számára is a Youtube premium, amely tulajdonképpen ugyanazt kínálja majd, mint a Youtube Music, csak minden tartalomra!

youtube_usage-hu.jpgS hogy mindez mit jelenthet a magyar zenekedvelők és ami talán fontosabb a magyar zeneipar számára? A zenekedvelők végre kapnak egy újabb, jelentős globális streaming szolgáltatást, az Apple Music, a Deezer, és  a Spotify mellé.  A nagyobb kínálat, pedig sosem baj.

De a Youtube piacra lépése talán nem is ezért fontos. Az NMHH adatai alapján a 16 évnél idősebb internetezők 86% használja rendszeresen a Youtube-ot, amely ezzel a facebook mögött a második leglátogatottabb  közösségi szolgáltatás a magyar internetezők körében.

De ami talán még ennél is fontosabb: a Youtube-ot- a nemzetközi trendeknek megfelelő-en- a magyar internetezők is lesősorban zenehallgatásra használják., azaz a Youtube név önmagában  szinte egyenlő a zenei tartalommal . Látogatottság brutális, azaz a forgalomtereléssel sem lehet, lehetne gond. Így egyetlen egy dologról kell meggyőznie a jelenleg a  Youtube videó szolgáltatását ingyen használó magyarok milióit: A Youtube Music megér havi 1500 Forintot!

A zenei videók Spotifya meghódítaná a tengerentúlt is

A 80-as évek elején gyakorlatilag az MTV teremtette meg a videóklipet ,mint műfajt- hogy aztán a 2000-es évek közepén, a Youtube megjelenésével egy időben az újfajta zenei tartalom fogyasztás egyik legádázabb ellenségévé váljon.

Napjainkban fundamentálisan más a helyzet, illetve ha pontosan akarunk fogalmazni más platformon fogyasztunk zenei videókat, ellenben többet mint valaha. Az ok  tulajdonképpen egyetlen szóban kifejezhető: Youtube.

xite_header.png

Sokan- köztük amúgy maga az MTV- azonban nem szívesen engedné el azt, hogy szerepe legyen/maradjon abban, ahogyan zenei videókat fogyasztunk.   A mobilon illetve online való videó fogyasztást esetében mindenki kész tényként kezeli a Youtube illetve a Vevo uralmát, a nagy képernyő esetében ugyanakkor ez mesze nem így van. Minden részvevő és szereplő esetében  a fókusz az interaktivitás megteremtése a TV képernyőkön is!

Ami elsőre egyszerűnek hangzik a gyakorlatban messze nem az. Annak a biztosítása, hogy egy televízió képernyőjén ugyanolyan szintű interaktivitást és perszonalizációt élvezhessünk, mint a mobiltelefonunkon, messze nem számít rutin feladatnak.

Erre próbál- egész sok sikerrel- megoldást nyújtani egy holland startup, a Xite.   A több, mint 10 éve, Amszterdamban alapított vállalkozás ugyanis nem kevesebbet ajánl, mint azt, hogy  a hagyományos tévéképernyőkön is  kedvelhetünk, átugorhatunk  zenei videókat, saját csatornákat hozhatunk létre  különböző kritériumok alapján és végül, de nagyon nem utolsó sorban az egész rendszer a megtekintett videóink alapján épül, finomodik.

Persze ahhoz, hogy mindez működjön videók is kellenek, de a Xite ebben is élen jár, hiszen valamennyi fontos nagy nemzetközi és független kiadóval élő szerződése van, azaz  a Sony Music,  a Universal Music,  a Warner Music,  illetve a függetlenek közül a Beggars, az  EMPIRE,a PIAS, és az Armada videói is elérhetőek.

 

A videók mellett még a speciális üzleti modell miatt még egy dologra volt/van szüksége a holland cégnek: telco illetve platform  partnerekre! Ezek, illetve ezeknek egy jó része is zsebben van, hiszen  az Amazon Fire TV,  az Apple TV illetve a Comcast X1 Xfinity platformok mind-mind hordozzák majd a Xite alkalmazását, méghozzá a világ legjelentősebb zenei piacán, az Egyesült Államokban, ami az Európai illetve Közel-Keleti piacokon való megjelenést követi. és amelynek köszönhetően a Xite immáron 80 millió felhasználóval rendelkezik a cég állítása szerint!

Két óriás próbálja megreformálni a zenei videófogyasztást

A zenei videók a 21.századi zenei tartalomfogyasztás egyik meghatározó, ha nem a legmeghatározóbb területének számít. Ebben a tekintetben nagyon nincs változás a nyolcvanas évekhez képest amikor az MTV a videóklipek segítségével forradalmasította mind a tévézést, mind a zenei marketinget.

 

Mindez túl szépen hangzik, hogy igaz legyen? Igen és nem. Egyrész abszolút igaz  lehet a nagy lépernyő esetében, azaz  a Xite a hagyományos TV-s  zenei videó fogyasztás esetében vezető szereplő lehet. maguknak a zenei videóknak a fogyasztása azonban egyre inkább áttolódik a mobil eszközökre, vagy maximum a PC-kre, laptopokra, így azért a Xite sikere ellenére sem valószínű, hogy a Youtube-nak félnie kellene.

Űber cool megoldással lép be a zeneiparba az IKEA

Ha digitális zenéről és zenei szolgáltatásokról beszélünk, akkor Svédország jó ómennek számít.  Ha  lakberendezésről és lakberendezési innovációról beszélünk, akkor Svédország jó ómennek számít. Hogy elképzelhető-e, hogy a kettő egyszerre legyen  igaz?  Ha az Ikea-n múlik, akkor igen!

ikea_sonos_01.jpg

Ha szigorúak akarunk lenni, akkor nem történt más, minthogy az Ikea megvalósította azt, amit 2017 végén ígért, azaz hogy 2019-ben  a Sonos-al együttműködve előremutató otthoni zenehallgatási megoldásokkal lépjen piacra a két cég.

Ami talán a legfontosabb -a  kivételesen nem hülye svéd néven megjelenő- termék, a SYMFONISK ugyanis jóval több  annál mint olcsó Ikea termékekre ráaggatott SONOS logo.  A közösen piacra vivendő hardver ugyanis azon felül, hogy a Ikea formatervezéséi elveit követi majd, a SONOS alkalmazásával  irányítható is lesz, bármilyen eszközről.

Az Ikea is belép a zeneiparba

Amikor zeneipari szereplőkről beszélünk ,írunk általában és alapvetően olyan cégekről esik szó, amelyek platformot és esetleg hardvert, vagy platformot és hardvert együtt biztosítanak. Közös jellemzője, a streaming piaci szereplőknek, hogy eddig, alapvetően a mobil eszközökre és mobil zenehallgatásra fókuszáltak.

 

De az igazi  finomságok a részletekben rejlenek! A 99 dolláros áron elérhető könyvespolc hangszóró illetve a 179 dollárért elérhető lámpába építhető hangszóró ugyanis szép, igényes szobai elemek miközben jó minőségű, interaktív hangszórók is egyben!

Amikor zeneipari szereplőkről beszélünk ,írunk általában és alapvetően olyan cégekről esik szó, amelyek platformot és esetleg hardvert, vagy platformot és hardvert együtt biztosítanak. Közös jellemzője, a streaming piaci szereplőknek, hogy eddig, alapvetően a mobil eszközökre és mobil zenehallgatásra fókuszáltak.

IKEA x Sonos | IKEA Nederland

We gaan opnieuw een gave samenwerking aan! Samen met Sonos slaan we de handen ineen om interieur en home sound technologie toegankelijker te maken. De kennis op het gebied van wooninrichting, design, geluid en slimme technologie wordt gecombineerd waaruit een mooie collectie gaat ontstaan. De samenwerking is een onderdeel van IKEA Home Smart.

A bútor-hangszórók automatikusan csatlakoznak majd az otthoni WIFI hálózatra , azaz minimális esély lesz az interaktitivás elkerülésére.  

Az IKEA piacra lépése, illetve belépése erre a piacra,  akkor, amikor az intelligens asszisztensek egyre meghatározóbb szerepet kezdenek kapni a digitális zenében is, bizony nem figyelmen kívül hagyható, még az olyan óriások, mint az Amazon, az Apple vagy a Google számára sem.  Az IKEA közel 800 milliós ügyfélbázisán alapulva ugyanis bármilyen  szereplő  meghatározó szintre emelkedhet az otthoni  zenehallgatási piacon, sőt idővel akár maga az IKEA is dönthet úgy, hogy nem partnerek szolgáltatják majd a zenét, hanem maga…

Online rádióban erősít az RTL tulajdonosa

 Arra, hogy a hagyományos értelemben vett rádiózás a végnapjait éli, élheti  egyre több és egyre gyakoribb jelek utalnak. A fejlett, tengerentúli piacokon immár mintegy 180 millió tengerentúli zenekedvelő hallgat online zenei szolgáltatásokat.

Ha csak a jelenlegi helyzetet , egyfajta fényképként nézzük akkor a helyzet Európában is jónak mondható, hiszen  például a legjelentésebb Európai zenei piacon, Nagy Britanniában rádió elérése továbbra is 90%-os, azaz heti gyakorisággal a britek  90%-a hallgat valamennyi ideig  rádiót, valamilyen platformon.

Teljesen más  ugyanakkor a helyzet, amennyiben kicsit mélyebbre ásva, korcsoportok szerint is megnézzük a rádiózás iránti affinitást. A 15-24 éves – azaz még nem is a klasszikus és tartalomfogyasztásában   drasztikusan más utakat követő  Z generáció, inkább a Z és Y generáció határán elhelyezkedő – korosztály  esetében  ugyanis a rádiós tartalmak hallgatása, mindösszesen 36%-ért felelős a teljes audio tartalmak hallgatásával eltöltött időnek.

Közeleg a hagyományos rádiózás vége Nagy-Britanniában

Arról, hogy a világ legnagyobb zenei piacán az Egyesült Államokban hogyan hallgatnak zenéket az emberek, több alkalommal is írtunk már itt blogunk hasábjain. Ugyan napjainkban már mintegy 180 millió tengerentúli zenekedvelő hallgat online zenei szolgáltatásokat. Az, hogy ennek ellenére a hagyományos rádiózás nem halt ki és tűnt el a tengerentúlon alapvetően két dolognak tudható be.

Ha hallgatottsági szinten még nem is, platform szinten teljesen egyértelműen már lezajlott  a változás a rádiózással kapcsolatban Nagy-Britanniában. 2018-ban ugyanis immáron a digitális platformokon való rádióhallgatás megelőzte a hagyományos platformot.

A hagyományos földi sugárzású rádiók számára tehát nincsen más lehetőség, mint elkezdeni az új utak,megoldások keresését, egyfajta előremenekülést választva.

Ezt teszi Németország vezető rádiója, az RTL is.  Az RTL Audio Now néven megjelent szolgáltatásuk ugyanis egyfajta gyűjtő oldal szeretne lenni, amely egy helyre gyűjti az RTL csoport rádióit illetve podcast tartalmait. Mindez pedig nem keveset jelent, hiszen a Bertelsmann Content Alliance  olyan cégekből, szolgáltatásokból áll, mint a Mediengruppe RTL Deutschland,  az UFA,  a Verlagsgruppe Random House, a  Gruner + Jahr,  a BMG és  RTL Radio Deutschland.

rtl-audio-now-264728-detailp.jpeg

Mindez azt is jelenti, hogy a vezérlő elv és motívum nem a platformokon, hanem a tartalmakon, témákon lesz. Azaz az RTL  egyes topikok köré próbálja majd szervezni a különböző típusú tartalmakat. A célcsoport pedig kifejezetten és direkt módon nem a hagyományos módon tartalmat fogyasztók!

Podcast nagyhatalom lenne a Spotify

A streaming szolgáltatások számára a növekedés létkérdés , több okból is. Egyrészt annak érdekében, hogy minél több ügyfelük és az ebből adódó méretgazdaságosság révén pénzügyi eredményük javuljon. Másodsorban pedig azért, hogy olyan tartalomtípusokat- videó, saját gyártású tartalmak- vezessen be, amelyeknek a tartalomköltségeik érdemben és jelentősen alacsonyabbak, mint az audio tartalmaké.

 

Azt megmondani, hogy mennyire lesz sikeres majd az RTL  újfajta audio megközelítése nehéz megmondani. Nehéz, mert egyszerre kell a rádiós hallgatottság csökkenésével, és az Európában nagyon erős Spotify, egyre hangsúlyosabb podcasting terveivel megküzdenie. De a semminél és a tétlenségnél biztosan jobb, még akkor is, ha a siker messze nem garantált!

Úiabb podcast szolgáltató a Spotify birtokában

Amikor egy bő hónappal ezelőtt a Spotify bejelentette két podcast szolgáltató akvizícióját, már akkor is utalt arra a svéd cég vezetése, hogy  ezzel az akvizíciók sorának messze nem biztos, hogy vége szakad.

spotify_parcast.jpg

Mindez- nem meglepő módon- így is történt, a svéd cég ugyanis újabb podcast témájú akvizíciót jelentett be. Ezúttal nem platformot, hanem konkrét podcast tartom előállítócéget vásároltak. A mostani akvizíció alanya, a Parcast leginkbb fikciós és történelmi tartalmakban erős, ami azért fontos, mert ezek számítanak az egyik legnépszerűbb podcast tematikának.  

CSI Podcast series LA

parcast_fulllogo.jpg

A felettébb fiatal, 2016-ban, azaz alig 3 éve Los Angelesben alakult Parcast tematikus, meghatározott témákra fókuszáló podcastokat gyárt.  összesen jelenleg 18 futó sorozatuk van, mindemellett további 20 indítását tervezik az idei évben.  Legnépszerűbb podcast sorozatai   a Unsolved Murders: True Crime Stories ,Crimes of Passion Serial Killers (No. 151) valamint a Survival mind-ind at op 200 legnépszerűbb podcast között találhatóak.

 

A Parcast függetlensége  jó eséllyel az akvizíció ellenére megmarad majd,  a Spotify ugyanis operációs modellt tekintve a Disney példáját tervezi követni a megvásárolt tartalom kreátorok esetében. (A Disney a Marvel vagy a Pixar esetében meghagyta azok függetlenségét, azonban az általuk gyártott tartalmak Disney tulajdonba kerültek)

Podcast nagyhatalom lenne a Spotify

A streaming szolgáltatások számára a növekedés létkérdés , több okból is. Egyrészt annak érdekében, hogy minél több ügyfelük és az ebből adódó méretgazdaságosság révén pénzügyi eredményük javuljon. Másodsorban pedig azért, hogy olyan tartalomtípusokat- videó, saját gyártású tartalmak- vezessen be, amelyeknek a tartalomköltségeik érdemben és jelentősen alacsonyabbak, mint az audio tartalmaké.

 

A sor pedig minden bizonnyal még ezzel sem ér véget, hiszen a svéd cég menedzsmentje 500 millió dollárt tervez csak idén elkölteni podcast tartalmak és szolgáltatók vásárlására.  A cél nem változott.. a svéd cég minden kétséget  kizáróan szeretne meghatározó szereplő lenni a podcastok piacán. Sőt. nem is egyszerűen meghatározó szereplő szeretne lenni, hanem a Spotify szeretne lenni  A LELŐHELYE a podcast tartalmaknak.