Tavasszal, ünnepélyesnek egyáltalán nem mondható körülmények között a songo bezárásával elbúcsúztunk a magyar legális zeneletöltéstől. Nem meglepő módon senki, sem az Artisjus, sem a kisebb sem a nagyobb, major kiadók nem érdekeltek ennek a hosszú távú fennmaradásában, a helyzet mégsem változott, változik és előreláthatólag rövid távon nem is fog.
A korábbiakhoz hasonlóan most is a legnagyobb probléma jelentkezik: A magyar, potenciális szolgáltatók számára a költségek még mindig túlzottan magasak ahhoz, hogy belevágjanak önálló, minden kiadó tartalmait magában foglaló, komolyan vehető zeneáruház indításába. A hazánkban jelenlevő major kiadók számára a digitális bevételek kulcsfontosságúak, így jobb híján egyedi együttműködéseket kezdeményeznek, valamint saját repertoárjukat próbálják online értékesíteni.
A legújabb és egyben az elmúlt évek talán legjelentősebb ilyen jellegű vállalkozása a SONY és a Spar közös akciója, a Starzone. Az a Starzone, amely több próbál lenni, mint egy digitális zeneáruház. A hozzákapcsolt marketing akciók- ingyenzene, nyeremények, koncertek, az X-faktor sztárjai- révén valóban egy 360 fokos zenei élményt próbál adni.
Mi akkor mégis a baj vele? A legnagyobb, hogy egyetlen kiadó kiadványai érhetőek el benne, sőt, legyünk őszinték magunkkal, az egész akció az X-faktor sztárjaira épül. Jó lenne, de egy percig ne áltassuk magunkat, hogy a Spar vásárlók minőségi Jazz-t vagy klasszikus zenét töltenek, töltenének le. A prímet feltételezhetően Britney Spears, Beyoncé, Varga Csaba, Janicsák Veca és a többi mainstream előadó viszi.
Az, hogy az egyes kiadók- alapvetően kényszerből- egyedi kis irodalmakat építenek a lehetséges legrosszabb üzenet a zenekedvelők felé. Azt üzeni ugyanis, hogy legálisan a zenei tartalmak egy helyről nem szerezhetőek be. Britney Spears, a Coldplay, a U2 és Red Hot Chili Peppers egy helyen, egy áruházból nem vásárolható meg, ellentétben a hagyományos áruházakkal, lemezboltokkal no és persze a torrent siteokkal. Azaz a neten nem lehet úgy zenét vásárolni, mint a való életben? Kell ennél rosszabb üzenet? Nem!
Persze az sem segít, hogy maga az oldal, minta ahogyan azt a quart ki is elemzi funckionalitásában, kényelmét, gyorsaságát tekintve nem hasonlítható egy Amazon Mp3 áruházhoz pl. De fogadjuk el, hogy ez esetben a sebesség és a gyors piacra lépés volt a legfontosabb cél. A minden fontosabb tartalom elérésének regisztrációhoz való kötése ugyanakkor már nem magyarázható mindezzel. Az embernek nagyon az az érzése támad, hogy a csaliként bekínált ingyenes zeneletöltési lehetőség mellett itt kőkeményen DM adatbázis építésről is szó van.
No persze az adatbázist nem feltétlenül a kiadó, hanem maga a Spar építi. Minderre ha jobban belegondolunk,bizony szüksége is van. A kiadó, SONY illetve az előadók számára az őket megillető jogdíjakat a Spar fizeti. A quart-nak adott interjújában Szarka József által elmondott adatok alapján, ez az egész akcióra vetítve, 400-500 000 letöltés esetében bőven elérheti az 50 millió Forintos nagyságrendet is. A kiadó számára tehát ez egy remek sales akció, aki kockáztat, az nem más, mint a Spar.
A módszer és a tűzoltó megoldások használatának legnagyobb akadályát paradox módon maguk a kiadók jelentik. Számukra ugyanis a fő cél az előadók, mint brandek felépítése a rendelkezésre álló marketing gépezet által. Onnantól kezdve ugyanakkor, hogy ez sikerül, az előadók önálló életre kelnek. A rajongók fejében Britney Spears nem SONY előadó, hanem Britney Spears, vagy hogy ne menjünk olyan messzire: Vastag Csabát sokkal inkább kötik az X-faktorhoz, mint a kiadójához.
Még tovább menve, a magyarországi kiadók ezekkel, a kényszer által szült megoldásaikkal lassan megteremtik a lehetőségét egy olyan zenei linkgyűjteménynek, amely az egyes, szigetszerű zeneáruházak tartalmait linkelni, és esetleg szerkesztett tartalmakkal ötvözi. Ez lenne a jövő? Nem gondoljuk! Azt ellenben igen, hogy az alapvető, nemzetközileg már bizonyított, fogyasztói elvárásokhoz igazodó üzleti modellek és szolgáltatások itthon is életképesek lennének. Ha minden fél- kiadók, jogvédők, no meg persze a szolgáltatni tervezők- a megoldást keresnék.