Free Music!

10 év múlva egy milliárd ember fizet majd a zenei streamingért

2019. június 30. - Pléh Dániel

A streaming gőzerővel formálja át a világ zeneiparát, ez ma, 2019 közepén nyugodt szívvel és magabiztosan kijelenthető immár, nem csak a nagy vezető  nyugati piacokra, hanem globálisan is.  

music-industry_2030.jpg

Gyakran felmerülő kérdés azonban, hogy mi várható hosszú távon? Egyre több és több jel utal arra, hogy a streaming szolgáltatások az irántuk alapvetően fogékony zenekedvelők jelentős részét már megszólították , a mainstream  tömeg megszólításához pedig másfajta üzleti modell kellhet.  

 

A csodálatos, streaming által uralt jövő

Azt, hogy a streaming mennyire és milyen mértékben formálja napjaink zeneiparát talán legjobban az az adat fejezi ki, hogy a 2012-ben még a tengerentúli piacokon vezetőnek számító egyedi letöltések, mára a CD eladásoknál is kisebb részét teszi ki a zenei bevételeknek,...

2017 év végén a Goldman Sachs elemzése nagy vihart kavart zeneipari körökben. A  Lisa Yang által vezetett piackutató és elemző csapat ugyanis  nem kevesebbet jósolt és állított,minthogy 2030-ra megközelíthetik a 30 milliárd dollárt majd a világ zeneipari bevételei, természetesen a streaming szolgáltatásoknak köszönhetően. Yang és csapta nemrég frissített előrejelzését és még az eddigieknél is optimistábbá váltak!

goldman_revenues_2030.jpg

Az elemző cég előző jóslatát frissítve minden eddiginél optimistábbá vált a streaming szolgáltatásokat illetően  és az eredeti 40 milliárdhoz képest immáron 44 milliárd dolláros bevételt jósolt a zeneiparnak, melynek több,mint  két harmada a streaming szolgáltatásokból folyna be.

A növekedés motorja a Goldman szerint ( is)  a feltörekvő piacok lesznek, ahol a jelenleginél tízszer több ember fizet majd elő streaming szolgáltatásokra. Emellett persze a fejlett piacok is növekednek majd, de ezeknél nagyjából csak az előfizetői bázis duplázódása várható több, mint 10 év alatt.

goldman_users_2030.jpg

Mindez ugyanakkor még egy- a kiadók és a befektetők által mesze nem annyira várt- változást is magával hoz, hozhat majd. Ez pedig a felhasználónkénti bevételek meredek csökkenése.

Meredek csökkenés alatt nem kevesebbet kell értenünk,  minthogy a 2018-as, éves szinten 32 dollárt meghaladó felhasználónkénti költség (ARPU) 25%-ot meghaladó mértékben csökken majd.  

 A befektető cég  előrejelzési  alapkán a piacvezetők szerepe nem változik majd, azaz a Spotify és az Apple Music csatája még vagy 10 évig eltart majd, a harmadik ellenben egy feltörekvő piaci szereplő, a kínai Tencent lehet majd.

Különvélemény

A Goldman Sachs maga is megfogalmazott olyan kockázatokat, amelyek felforgathatják  az optimista előrejelzésüket:

  1. Lassulás az európai piacokon

Az már az IFPi 2018-as jelentéséből is kiderült, hogy a leglassabb növekvő régió jelenleg a világon, digitális zenei téren az európai. Ennek három fundamentális oka van. Az első kettő két, meghatározó piac, a német és a brit gyengélkedése, a harmadik pedig  a fejletlen piacok- mint például a magyar-  visszafogottabb növekedése. De talán a legaggasztóbb az, mai a skandináv piacokon történik: a szinte teljesen a streaming által dominált országokban is minimálisra zsugorodott a növekedés, ami azt jelzi, jelezheti, hogy ezért az összegért aki akar, már előfizet streaming szolgáltatásokra.

  1. Egyre növekvő előadói költségek

Az, hogy az előadók egyre több pénzt tehetnek zsebre jó hír. Nekik, meg  azoknak akik szurkolnak nekik. Messze nem olyan jó hír ugyanakkor a tőzsdén szereplő zenei kiadóknak, akik számára a drágább előadók, kisebb profit lehetőséget jelentenek majd.

Közvetve az előadói „hatalom” növekedése azt a kockázatot is rejti magában, hogy egyre több előadó  köthet majd a streaming szolgáltatókkal közvetlen megállapodásokat, amely egyfajt láncreakcióként  pedig kiválthatja majd a kiadók  agresszív lépéseit is, melynek keretében akár komplett  kiadói katalógusok tűnhetnek majd el  

  1. Nyomás az árakon

Az összes említett kockázat közül talán ez a legjelentősebb, hiszen a Goldman Sachs maga is úgy számol, hogy az felhasználónkénti bevétel , az  ARPU csökkenni fog. Ez pedig már msot sem tetszik a kiadóknak, pedig alapvetően most elsősorban ( még csupán) a Spotify  marketing eszközként és egyes piacokon használt egyedi árazásából fakadó problémáról beszélhetünk.

A Goldman  előrejelzése illetve az a tény, hogy  2018-ban a tény adatok alapján a világ zeneipara még az ő várakozásaikat is felülmúló ütemben növekedett nyilván nagyon komoly optimizmussal töltheti el az iparági szereplőket.

Nem árt azonban az optimistáknak figyelemmel kísérniük és számításba venniük a Goldman által is külön dokumentumban összeszedett kockázatokat. Az elemző cég adatai ugyanis jelen formájukban a piaci lehetőséget mutatják  meg. Hogy ez valósággá váljon, ahhoz a szereplőknek sokat kell majd dolgozniuk, egymással ,együtt, mintsem egymás ellenében…

A bejegyzés trackback címe:

https://muzzak.blog.hu/api/trackback/id/tr6114884012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása