Nyugodtan nevezethetjük hagyományosnak a MAHASZ minden év első felében megjelentetett ,a magyar zeneipar előző évi adatait összefoglaló jelentését. Hosszú évek agonizálását követően az elmúlt években a világ zeneiparában végbemenő trendeket követve, a honi zeneipar is az éledezés jeleit kezdte mutatni.
2016-re ugyanis (végre) a magyar zeneipar is beért baba a fázisba, amelyben a fejlettebb piacok vannak, megspékelve mindezt némi hungarikummal..
Ami feltétlenül jó hí, hogy a magyar zeneipari bevételek, immáron második éve növekednek! Így a 2010-es évek elejéig tartó mélyrepülés után ha lassan is, de növekszik a magyar zeneipar. A növekedés motorja, mint a világ több részén, itthon is a digitális szegmens.
Az a digitális szegmens, amely ellentétben ugyanakkor a fejlettebb zenei piacokkal továbbra is elmarad méretében a fizikai eladások által generált kiskereskedelmi árbevételtől, így a magyar zeneipari bevételek továbbra is legalább olyan mértékben mozgatják a CD eladások, mint a digitális bevételek.
A digitális szegmens persze szépen nőtt és immáron forgalomban értéke meghaladja az egy milliárd forintot és amelyet a nemzetközi trendeknek megfelelően a streaming szolgáltatások uralnak, amelyek jelentősen 30%-al növekedtek az előző évhez képest. ( ami persze messze-messze elmarad attól, ami a fejlettebb piacokon vagy akár globálisan megfigyelhető..)
Ami ellenben abszolút összhangban van a nemzetközi trendekkel az az a lá carte letöltések meredek csökkenése. 2016-ban mintegy 40%-al csökkentek az egyedi zenevásárlásokból származó bevételek.
Sajnos ez egyben azt is jelenti, hogy a zenéért érdemben nem fizetnek okkal többen ma hazánkban mint 2-3 évvel ezelőtt. ( alig 40 ezer ember fizet a streaming szolgáltatásokért..)Annyi történt csupán, hogy a zenéért fizetni hajlandó honfitársaink immáron streaming szolgáltatásokért fizetnek.
Érdekes módon amúgy maguk a fizikai értékesítések nem hogy nem csökkentek, hanem kis mértékben növekedtek 2016-ban. Még érdekesebb, hogy a fizikai szegmens egyetlen al-szemgn4ese sem csökkent az előző évhez képest. Az album eladások száma nőtt, a vinyl eladásoké megduplázódott, de még a CD eladások is tulajdonképpen stagnáltak az előző, 2015-ös évhez képest.
A magyar zeneipar esetében is egyre hangsúlyosabban jelenik meg a nemzetközi statisztikák és jogvédő szervezetek által egyre hangosabban emlegetett value gap probléma. 2016 volt az első olyan év, amikor a MAHASZ külön is közzétette, a Youtube-on elérhető videókból származó reklám bevételt. 2016-ban összesen 1.2 milliárd (!!) olyan videót néztek meg a magyar internetezők, amely reklámbevételéből az előadók is részesültek. Ez az 1.2 milliárd videó 238 millió forint reklámbevételt „termelt”, azaz megtekintésenként alig 20 fillért, és akkor azokról a videókról- amelyek az 1.2 milliárdnak a sokszorosát teszik ki- melyek esetében nincsen reklámbevétel megosztás még nem is beszéltünk.
És hogy mindezek alapján akkor örülhetünk-e a 2016-os adatoknak? Egyfelől természetesen igen, hiszen az egyfontos és nem figyelmen kívül hagyható tény, hogy növekedtek a hazai zeneipari bevételek. Azonban ettől még tény, hogy a magyar zeneipar szerkezeti problémái nem oldódtak meg és amennyiben a fizikai eladások ismét csökkenésnek indulnak