A BBC-t leggyakrabban, mint a közszolgálat digitális transzformációjának éllovasát szokták emlegetni, nem is ok nélkül, hiszen az iPlayer a digitális televíziózás etalon szolgáltatásának mondható. Kevésbé ismert ugyanakkor, hogy a BBC zenei téren is úttörőnek számít sok tekintetben.
A BBC célja egyértelmű volt: komplett és teljes zenei élményt szeretne nyújtani., azaz a BBC adóin havi szinten elhangzó mintegy 50 000 dal kiaknázása és tömegek számára való elérhetővé tétele a komplett zenei élmény biztosítása végett.
Az iPlayer célja egyértelmű: a BBC tartalmainak on-demand (is) elérhetővé tétele révén a fiatalabb célközönség megszólítása illetve a BBC nézettségét veszélyeztető, Nagy- Britanniában felettébb népszerű és egyre inkább a TV helyre lépő streaming szolgáltatásokra ( Netflix, Amazon Video) adandó válasz.
Ami a televíziós tartalmakra igaz, az egyre inkább a zenei tartalmakra is átvihető és átvetíthető. A Spotify, az Apple Music, az Amazon streaming portfoliója ugyanúgy, ugyanazon elv alapján kezdi elvenni a rádió hallgatókat a hagyományos rádióadóktól, mintahogyan azt a Netflix és társai teszik a TV esetében.
A fejlett piacokon, mint amilyen a brit is, ez a folyamat már nem csupán elméletben létezik, hanem számokkal is igazolhatóan érezhető módon fejti ki hatását. A BBC esetében ez nem kevesebbet jelent, minthogy egyetlen negyedév alatt mintegy 370 ezer fiatal hallgatót vesztett el, vagy mai talán még ennél is súlyosabb, a BBC reggeli műsora, a Today egy hónap alatt 65 ezer hallgatójától volt kénytelen búcsúzni.
A brit TV és rádió szolgáltató annál persze eltökéltebb, mintsem, hogy ezt csak úgy hagyja, így a már amúgy is jelentősnek mondható BBC on-demand zenei portfólióját- benne az iPlayer Radioval, valamint BBC Playlister-el- tovább koncentrálja, a versenyképesség növelése érdekében!
Az ezek helyére lépő BBC Sound névre hallgató web oldal és alkalmazás ugyanis egyszerre szeretne mindent nyújtani – egy helyre gyűjtött live és on-demand rádió, zenei és podcast tartalmak révén. És ami talán még fontosabb: mindezt valóban személyre szabottan, a hallgatók ízlését fokozatosan megismerve szeretné tenni!
Mindez több alapvető- a BBC reményei szerint pozitív változást jelent majd a BBC rádiók hallgatói számára:
1. Minden személyre szabott lesz
A Netflix által kinált, totálisan személyre szabott élménye után, érthető módon minden vetélytárs piaci szereplő valami hasonlóval szeretne előrukkolni. A logika ugyanakkor nem követhetetlen, és
2. Megszűnik az iPlayer Radio
A BBC - ámúgy érthető okokból- egyelőre nem kommunikálja az iPlayer Radio megszűnését, de a tény, hogy a szolgáltatás használóit az új platform irányába szeretné majd terelni…Egyelőre azonban párhuzamosan él majd mindkét szolgáltatás!
Az iPlayer Radio kedvelőinek jó hir, hogy a leginkább kedvelt iPlayer Radio megoldás, amelnek segitségével könnyen tudunk váltani az egyes BBC rádiók között az alkalmazásban megmarad és átköltözik a BBC Soundsba.
3. Egyre több fiatalokra fókuszáló tartalom
A BBC általánosan is egyre több specifikusan a fiatalok számára szóló tartalom előállítását tervezi. A BBC Sounds esetében mindez exkluzív, specifikusan a platformra gyártott podcastokat jelent majd jó eséllyel.
Itt a BBC forradalminak szánt zenei alkalmazása
Tavaly ősszel írtunk itt, a Muzzak hasábjain először arról, hogy a BBC egy teljesen új megközelítésű streaming szolgáltatással szeretne a piacra lépni. A most tavasszal végül megjelentetett alkalmazás ugyan nem pontosan ez, de ennek szellemében készült, ( a brand is...
A BBC Sound tehát a BBC amolyan all-in jellegű válasza a globális streaming szolgáltatók által támasztott kihívásra, lokálisan. A BBC messze nem esélytelen, pontosan azét, amiért a Spotify szeretne a Netflix útjára lépni, azaz a saját gyártású tartalmak adta előnyök miatt.
Ezen a téren a BBC előnye már-már behozhatatlan, azaz feladata „csupán” annyi, hogy egy platformot hozzon létre és ismertesse meg a fiatalokkal, amely márka értékben felveszi versenyt a nagy globális szereplőkkel.