Megtörtént tehát a hetek, hónapok óta várt bejelentés, (sőt azóta már maga a szoftver is letölthető)az Apple- mégha nem is elsőként- de belépett a felhő alapú zenei szolgáltatások piacára. Ahogyan azt korábbi bejegyzéseinkben kifejtettük, az időzítés akár sokba is kerülhetett volna az Apple-nek, de a vetélytárs szolgáltatások hiányosságai miatt, gyakorlatilag minden a szolgáltatás árazásán valamint funkcionalitásán múlik, múlhat.
Az előzetes információknak megfelelően az iTunes Match (merthogy ez lett az iTunes oldali megoldás neve) a tulajdonos teljes merevlemezének valamennyi zenei tartalmát (forrástól függetlenül) feltérképezi és megpróbálja beazonosítani az iTunes 18 millió dalból álló katalógusában. Amennyiben sikerül, úgy onnantól kezdve ezek a dalok bármilyen fontosabb Apple eszközön –iPhone, Ipad 2,3, harmadik vagy negyedik generációs iPod- meghallgathatóak lesznek. A szolgáltatás már a kezdetektől fizetős lesz, azaz a fentieket évi 25 dollár ellenében vehetik majd igénybe a zenekedvelők.
Bizony, a streaming opció kimaradt a szolgáltatásból, az Apple ígérete szerint csak a kezdetekkor és az ősz folyamán már ez a funkciók is elérhető lesz, azaz nem csupán a saját feltöltött zenéinket hallgathatjuk majd, hanem az egész, hatalmas zenei adatbázis elérhető lesz.
Erre számított-e a zenekedvelők sokaságfa és maga a zeneipar? A reakciókból ítélve, aligha. Az biztos, hogy a zeneipar roppant mód jól jár. Az is igaz- és nagyon jó-, hogy elmosódnak a határok a zenék között, a forrás végre lényegtelenné válik. Egyfajta legalizáció megy majd végbe. Talán azok hatalmas összegek láttán , amit az Apple fizet a kiadóknak, némileg kevésbé lesznek mohók a kisebb zenei startupokkal szemben.
A kevésbé optimista szakértők ellenben az egész terméket egy a kiadók bevételi forrásainak illetve az Apple, zenei piacvezető szerepének bebetonozásának tartják. Kis túlzással egy iTunes ráncfelvarrásnak.
Mi a magunk részéről a kevésbé optimisták oldalán állunk. Az Apple ugyanis ezzel a lépésével alapvetően a zenei térhely szolgáltatási piacra lépettbe, az itt mér jelen levő két szereplőt próbálja meg ellehetetleníteni, meglehetősen borsos áron. Az igazán killer funkciót, nevezetesen a saját zenei tartalmak bárhol való meghallgathatóságát kombinálva a streaming szolgáltatással és a közösségi funkciókkal még nyomaiban is csak nagy- nagy jóindulattal tudjuk felfedezni Jobsék koncepciójában.
Kissé félve, de leírjuk: nagyon úgy tűnik, hogy az Apple az időfaktor miatt jelentősen egyszerűsített a szolgáltatás koncepción. Élünk a feltételezéssel, hogy a streaming szolgáltatással kapcsolatban a kiadókkal még messze az egyezség, Jobs azonban valamit mindenképpen szeretett volna bejelenteni. Ennek az ára nem csupán azokban a dollárszázmilliókban mérhető, amit kifizettek a kiadóknak, hanem a termékben is. Ne legyen igazunk, de lehet, a termék sikerében is.