A Last fm. tavalyi CBS általi felvásárlása óta nem igazán hallottunk a zenei közösségi siteról, miközben a hasonló profilú oldalak sorra jelentek meg szolgáltatásaikkal a piacon. Többen már a vészharangokat is elkezdték kongatni, előcitálván azon példák hosszú sorát, amikor a médiaóriás jelenlétével roppantotta össze az addig sikeres szolgáltatást.
Szerdán aztán nem is akármilyen bejelentéssel lepték meg a piacot:a regisztrált felhasználók minden dalét ingyen streamelhetnek, azonban csak maximum három alkalommal. A harmadik alkalom után rendszer felkínálja nekik a dalok megvásárlási lehetőségét, illetve előfizetés vásárlását, amely segítségével bármely dalt korlátlan alkalommal hallgathat meg. A zenei közösség site tehát az internet rádió felől az előfizetéses modellek irányába kívánja áthelyezni tevékenységének hangsúlyát, evvel nem titkoltan az olyan előfizetéses szolgáltatások piacát megcélozva, mint a Napster vagy a Rhapsody.
Mindez már önmagában is jelentőségteljes, annak a deklarálása azonban, hogy a last. fm kíván lenni a világ legnagyobb és legteljesebb zenei adatbázisa. Ennek érdekében, nem csak a nagy nemzetközi major és független kiadókkal való megállapodást tűzték ki célul, hanem azt is, hogy magukat az előadókat is ösztönözzék arra, hogy feltöltsék saját zenéiket, és a kitartó közösség és a last.fm új üzleti modellje révén pénzhez és ismertséghez jussanak.
Az újfajta üzleti modell kulcskérdés lehet a szolgáltatás jövőjét illetően. A nagy nemzetközi kiadók eleddig a stream jellegű modellek esetében minden egyes megkezdett stream után kértek kiadói jogdíját, valamint a szolgáltatásokkal összefüggésben keletkező bevételek meghatározott százalékra is igényt tartottak. A gyakorlatban ez az ilyen jellegű szolgáltatások üzleti modelljét zúzták elemeire. Mind a kiadók, mind a last fm. elzárkózott a megállapodás(ok) részleteinek nyilvánosságra hozatalától, de több forrás szerint is bizonyos kiadók kaptak ugyan minimálgaranciát(előleget) és a bevételmegosztás is megmarad, azonban a kiadók az egyes dalok után, azok népszerűsége szerint fognak jutalékot kapni.
Az, hogy a last fm. ezen a területen is olyan sikeres lesz-e, mint ingyenes, zenei közösségi siteként, nem egykönnyen eldönthető. Feltétlenül mellettük szól a már meglevő, hatalmas és fogékony közösség, az erős brand. Határozottan ellenük szól azonban az a tény, hogy az előfizetés alapú szolgáltatások eleddig messze nem tudták beváltani a hozzájuk fűzött reményeket, sőt létjogosultságuk is egyre gyakrabban kérdőjeleződik meg. A last fm. előfizetés alapú szolgáltatásának sikere tehát erősen kérdéses. A bejelentés másik oldala viszont akár lényegesebb is lehet mindennél, ez pedig az, hogy a médiaóriás CBS is letette voksát a zeneiparban terjengő legújabb buzzword, a hirdetések révén szponzorált streaming szolgáltatás mellett.