2024- meglehetősen izgalmas év volt a világ média és szórakoztatóiparában, mind technológia, mind üzleti értelemben. Az AI, a technológiai cégek előtörése, a globális inflációs trendek miatt egyre szűkülő fogyasztói szabadon elkölthető jövedelmek nagysága persze nem is nagyon indokolhatott volna mást.
Hogy ezek után 2025 milyen lesz? Nem tudjuk, de szinte biztosan rázósabb, hektikusabb és izgalmasabb.
Kezdeni kell valamit az AI-al
Az AI már 2024-en is markáns tényezőként jelent meg a globális zeneiparban. Egyre több szolgáltatás kezdte el használni az AI-t ( ez a lehetőség vonalat mutatja és erősíti az zeneipar számára) azonban egyre több Ai által generált tartalom is megjelent. Ez utóbbi az, amivel a zeneipar minden szereplőjének kezdeni kell valamit 2025-ben. Az AI tartalmi oldalról ugyanis ugyanakkora, ha nem nagyobb kihívást jelenthet a kiadók, jogi szereplők számára, mint amilyen anno a 2000-évek elején az internet magával hozott. Azt, anno a kiadók nem megfelelően kezelték, és ebből több, mint 10 év és az Apple valamint a Spotify kellett, hogy bevételek szintjén is felépüljön az iparág
Újabb konszolidáció következik streaming zenei piacon
Az audio streaming zenei piac hosszabb idő óta tulajdonképpen befagyott, már ami az egyes piaci szereplők egymáshoz viszonyított méretét illeti. A Spotify magabiztosan vezeti a piacot, ami egyre inkább nyugati streaming audio szolgáltatásokat jelent, míg a sok tekintetben más funkcionalitást és üzleti modellt alkalmazó keleti streaming szolgáltatók piacát a Tencent vezeti.
Ezek a streaming szolgáltatások ugyanakkor lassan 10 éve roppant hasonló ajánlatot közvetítenek a zenekedvelők felé, miközben a Tik-Tok és az egyre erősödő kreátor megoldások ( lásd előző mint) egy fundamentálisan más ajánlatot tesz egyre népszerűbbé.
Várhatóan egyre többen és többen próbálják majd ki, esetleg térnek át az ilyen jellegű szolgáltatásokra. Ez pedig a független streaming zenei szolgáltatók, amúgy is törékeny üzleti modelljét, további kihívások elé teheti.
Hogy mindez mit okozhat? Valószínűleg valami nagyon hasonlót, mint ami 2015-ben történt, amikor is több,fontos független streaming zenei szolgáltató talált új, nagyobb tulajdonosra, alapozva meg ezzel azt a streaming zene piaci felállást, mait az elmúlt években érzékelhettünk.
A streaming szolgáltatások második generációja érkezik
Azok a streaming zenei szolgáltatások, melyeket ismerünk alapvetően nagyon-nagyon hasonló üzleti modell alapján, sok tekintetben szintet teljesen megegyező funkcionalitással működnek. Mégis az egyikből a másikba a sok munkával létrehozott lejátszási listáinkat nem, vagy csak nagyon nehezen lehet.
Ezek a szolgáltatások tulajdonképpen nem sokkal többek ma, mint hatalmas zenei könyvtárak. Ami 2025-ben egyre többször, egyre gyakrabban tűnhet kevésnek, kevesebbnek, mint az, amit a zenekedvelők millió szeretnének.
A Netflix belép a zeneiparba
A Netflix sok tekintetben hasonló helyzetben van, mint a Spotify. Annak ellenére számít a streaming videó piac vezetőjének, hogy a legnagyobb globális technológiai cégek és filmstúdiók próbálták, próbálják ebben megakadályozni.
A majdan videókölcsönzőként működő cég mindezt sikerrel verte vissza, olyannyira, hogy 2024-ben soha nem látott növekedést produkált a Netflix részvény. Komolyat előrelépett a sport jogok megszerzése terén is a cég, mégis, ha nem csupán a pénzügyi adatokat nézzük, nagyon sok szakértőnek hiánya van a Netflix kapcsán.
2024-ben ez nem okozott gondot a cég stratégia helyzetében, 2025-ben viszont a Netflixnek lépnie kell majd annak érdekében, hogy továbbra is az a meghatározó szereplő maradjon, aki volt az elmúlt években, és ne süllyedjen vissza egy modern broadcast TV státuszba.
Ennek a stratégiailag leglogikusabb iránya az ( lehet) hogyha újabb, jól megfogható tartalmi területekre lép majd be a cég. A gaming esetében ez már elkezdődött ( bár nem nagyon sikeresen) és a következő terület bizony könnyen elképzelhetően valamilyen zenével kapcsolatos lesz majd, azaz megtörténhet, az, amire pár évvel ezelőtt senki sem gondolt: A Netflix és a Spotify akár egymás vetélytársává is válhat 2025ben!
Facebook- Spotify frigy
A Spotify történetének legsikeresebb évét zárta 2024-ben, és a Facebook sem panaszkodhatott. Ebből a szempontból tehát nem sok minden indokolná, akár csak az ötletét is annak, hogy a két cég egyesüljön.
Markánsan más kép rajzolódik ki azonban akkor, hogyha kicsit mélyebbre ásunk a közösségi média trendekben, folyamatokban. A Facebook népszerűségét egyre inkább és egyre erősebben kezdte el megtépázni a Tik-Tok, ( különösen a fiatalok körében) méghozzá a zene és a közösségi tartalmak és funkció okos integrálásával. Ha már a közösségi funkciókról beszélünk, abban a Spotify sem éppen túlzottan erős, a svéd cég sokkal inkább egy klasszikus előfizetés alapú modellt menedzsel több,mint zseniálisan! A Facebook ezzel szemben a hirdetés alapú modell menedzselésének mestere.
Hogy mindezek alapján mekkora a realitása az akvizíciónak? Mark Zuckerberg és Daniel Ek régóta jó barátok, a két cég rengeteg masszív együttműködést hozott már tető alá, maga a megállapodás tehát jó eséllyel nem lenne nehéz. A két cég szinte tökéletesen ki is egészíti egymást, nem vagy nem nagyon találni egymás jobban kiegészítő párokat napjainkban a médiaparban. S hogy mi a lehetséges akadály, leginkább talán az ár. A sikerességének köszönhetően a svéd cég most meglehetősen sokba kerülne a Facebook számára.
Egyre fontosabb szerepet kapnak a kiadói funkciókat ellátó nem kiadók
Az elmúlt években markánsan átalakult az, amit az a szerep és feladat, amit az előadóművészek a kiadóktól várnak, várnának. A tradícionális kiadói modellel szemben. ahol a kiadó a tartalmak megjelentetését és marketingjét végzi és ennek ellentételezésként megkapja a tartalmak kiadási jogát- a Spotify és egyéb digitális szolgáltatók által dominált világban ezzel szemben a kiadáshoz kapcsolódó jogokkal szemben egyre inkább csak terjesztési jogot kapnak, felelősségük pedig a marketingen felül a tartalmakhoz kapcsolódó jogdíjak befolyásának menedzselése felé eltolódott.
Az egyre inkább digitalizálódó ökoszisztéma és üzleti modellek miatt pedig egyre könnyebbé válik kiadót ( vagy annak látszó szervezetet ) indítani.
Mindeközben maguk a kiadók sem tétlenkednek, és folyamatosan bővítve próbálják szélesíteni azt a kört, ami a szolgáltatásaik közé tartozik, így maguk a kiadó vállalatok is egyre inkább digitális technológiai cégekké válnak.
…………………………………………………………………………………………………………………………………
2025 végére tehát nagyon jó eséllyel egy sok tekintetben más zeneipart láthatunk majd. Az audio streaming 10 éves dominanciája, és ezáltal a piac relatív nyugalmassága véget ér. A jelenlegi szereplők és az AI-ban erős szereplők pedig gőzerővel kezdik majd meg a lapok újraosztását.