A világ vezetői zeneáruháza pozícióról szóló vita az elmúlt napokban tovább erősödött. Mint arról beszámoltunk, a USA today beszámolója alapján a tavaly ősszel indult Amazon digitális zeneáruház rövid idő alatt a második helyre küzdötte fel magát a digitélis áruházak sorában a toronymagasan vezető iTunes mögött, az NPD group márciusi kutatási jelentése alapján már az Egyesült Államok legnagyobb lemezboltja az iTunes!
A kijelentés azért rendkívül érdekes, mert ez a gyakorlatilag annyit jelent(ene), hogy az iTunes-on keresztül napjainkban már több zene értékesíthető, mint az olyan áruházlánc óriások boltjaiban, mint pl. a Wal-Mart vagy a Target.
Az egyelőre még nem publikált, de a fontosabb technológiai blogok birtokába jutott kimutatás alapján 2008 januárjában, az amerikai lemezboltok listáját az iTunes vezette, a teljes forgalom 19%-val, a második helyen a Wal-mart végzett, 15%-os részesedéssel (amiben természetesen az online forgalom is benne foglaltatik), a harmadik helyen pedig a Best Buy, 13%-al. Őket követi,követik messze lemaradva, 10% alatti részesedéssel az olyan ismert nevek, mint az Amazon, a Target vagy a Circuit City.
A tény, hogy egy online kereskedő vezeti a listát, nem teljesen váratlan, ugyanakkor nagyon határozottan megerősíti azt a tendenciát, mely szerint a lemezeladások hagyományos, interneten kívüli lába egyre súlyosbodó problémákkal küzd.
A riportot, napvilágra kerülése óta folyamatos kritikák érik, több iparági szakértő szerint ugyanis nem megfelelő adatokon, alapul, illetve az adatokat nem megfelelő módon aggregálja, illetve, hogy az értékesítési adatokba az ajándékkuponokat is beleszámolták. (a mérés pontos mechanizmusát, az azóta megjelent Apple sajtóközlemény pontosan leírja) Feltételezhetően az elkövetkezendő napokban további, heves vita várható ez ügyben, nem utolsó sorban azért, mert a tét óriási: az iTunes első helyével gyakorlatilag a hagyományos zeneterjesztés koporsójába az utolsó szög kerül(ne) beverésre.