2015 feltételezhetően piros betűs évként vonul majd be a világ zeneiparának történetébe. 2015 volt ugyanis az az év globálisan, amikor a zeneipari bevételek növekedtek, ( kis mértékben 3.2 %-al 15 milliárd dollárra) és mindezzel párhuzamosan a világ zeneipari bevételeit elkezdte uralni a streaming digitális szolgáltatásokból származó bevétel. Igaz persze, hogy ezek a bevételek még mindig jelentősen elmaradnak, nem hogy a zeneipar virágkorát jelentő 90-es évekhez, hanem a 2000-es évek közepéhez képest is.
A képet az IFPI hivatalos jelentéséből loptuk.
Ha igazán szigorúak vagyunk akkor akár azt is mondhatnánk, hogy 2010 óta a világ zeneipari bevételei egy meglehetősen szűk 2010 óta a világ zeneipari bevételei agy meglehetősen szűk 500 millió dolláros sávban mozognak 15 milliárd dollár körül, azaz nem történik más, minthogy ezen a 15 milliárd dollár költésen belül alakul át az, hogy az egyes formátumok közül melyikre költünk többet, melyikre kevesebbet.
2015-ben a világ zeneipari bevételeinek 45%-a származott digitális szolgáltatásokból. Amelyek világszinten az előző évhez képest közel 11%-al növekedtek. A növekedés motorja a digitális szegmensen belül a 45%- al növekedő streaming volt, amely igen közel került ahhoz, hogy a digitális szegmenst dominálja. ( jelenleg 45%/ az egyedi letöltés, 43% a streaming)
A digitális bevételek növekedés volt képes immáron ellensúlyozni a többi területen globálisan jelentkező csökkenést. A fizikai eladások továbbra is csökkentek ( feltételezhetően megállíthatatlanul) ugyanakkor a volumene elérte azt a szintet, amikor a visszaesés mértéke immáron elkezdett csökkenni.
Globálisan, ha éppen hogy csak, de a digitális szegmens tehát átvette a „vezetést” azonban az egyes régiók esetében komoly különbségek voltak.
Ázsia többé évnyi csökkenést tudott igen jelentősen megfordítani, elsősorban a streaming bevételek meredek emelkedésének köszönhetően. Európa a kettősségek földrésze volt.:Meredeken emelkedő streaming bevételekkel és (még mindig) drasztikusan csökkenő fizikai eladásokból származó bevételekkel. Latin-Amerika továbbra is a legdinamikusabban növekvő földrész, elsősorban a streaming brutális, 80% feletti növekedésnek köszönhetően. Észak-Amerika pedig sok tekintetben az ellentettje, csökkenő fizikai bevételekkel és egyre inkább döcögő digitális bevétel növekedési potenciállal,amelyet a streaming hajt. |
A streaming szolgáltatásokért fizetők száma tovább növekedett és immáron elérte 68 milliót, ami feltétlenül jó hírnek mondható, különösen, hogy lényegében ez nem kevesebbet jelent, minthogy 2 év alatt több, mint megduplázódott a streaming szolgáltatásokért fizetők száma.
Természetesen ha mindezt a teljes, streaming szolgáltatásokat használó, közel 900 milliós táborhoz hasonlítjuk, akkor már nem olyan örömteli a kép.
Még tovább árnyalja és sötétíti a képet, hogyha a streaming szolgáltatásokból származó bevételeket nézzük. A növekedés ugyanis impresszív, azonban a növekedési ütem már globálisan szinte is csökkenni kezdett, mindennek az oka pedig az, hogy a hirdetés alapú streaming szolgáltatásokból származó bevételek stagnálnak.
Összességében nézve tehát, ha fényképként nézzük, akkor 2015 valóban egy fontos és megörökítendő év volt. Ugyanakkor ez volt az első olyan év, ami teljesen egyértelműen és plasztikusan kirajzolta azt is, hogy a streaming szolgáltatások terjedése milyen gondokat is okoz majd a világ zeneiparának, bevételi szinten.