Az MTV ( Music, nem a magyar..) szerepe a zenefogyasztás átalakulásában elvitathatatlan. A 80-as évek elején gyakorlatilag az MTV teremtette meg a videóklipet ,mint műfajt- hogy aztán a 2000-es évek közepén, a Youtube megjelenésével egy időben az újfajta zenei tartalom fogyasztás egyik legádázabb ellenségévé váljon. Már ez előtt megkezdődött az MTV távolodása a zenétől, hiszen magán a TV adón már a 2000-es évek elejétől fogva sokkal inkább a valóság show jellegű tartalmak domináltak.
Egyre több jel utal ugyanakkor arra, hogy a Viacom az MTV új vezetése élen a Discovery-től érkezett Sean Atkins-el felismerte, az MTV az őt híressé tevő zenei tartalmak nélkül nem létezhet.
Az irányváltásra minden oka megvan a 80-as évek vezető televíziójának, hiszen lineáris programjainak a nézettsége folyamatosan csökken, miközben a vetélytársak séma csak egyre nő, nézettségükkel és népszerűségükkel együtt.
Atkins elképzelései alapján az MTV egy sor új műsorral jelentkezik majd a közeljövőben, melyek között lesznek saját gyártású sorozatok, valósághowk, zenei műsorok ,tehetségkutatók egyaránt:
MTV Unplugged: A nagy sikerű sorozat 21.századi verziójában az MTV a hírek szerint inkább majd a versenyzésre helyezi a hangsúlyt.
Wonderland: A Wondelrand lesz inkább a klasszikus értelemben vett MTV Unplugged-hoz hasonlítható, hetente egy alkalommal, egy órában különböző live act-ek lesznek évezhetőek a műsorban
Studio 24: Egy Justin Beaber producere által megalkotott műsör, ahol egy híresség és egy sztárzenész 24 óra alatt egy stúdióban kell összehozzon egy számot.
Almost Loosely Nicole: A Nicole Beyers komikus életén alapuló és azt bemutató sorozat
Sweet/Vicious: a heti egy alkalommal egy órában szexuális bűncselekmények áldozatait bemutat sorozat
Bloom: egy ikerpárról szóló drámai sorozat, Drew Barmmymore rendezésében
Mary + Jane: A Los Angelesi fű kereskedőkről szóló komédia
MTV's The Investigation: amely Ryan Ferguson egy jogtalanul gyilkosságért elítélt személyi edző történetét mutatja majd be
Stranded With a Million Bucks: egy a Survival-höz hasonló lakatlan szigeten játszódó túlélő-show
Greatest Movie Show of all Time: egy Dwayne Jonhsson által vezetett filmekkel foglalkozó műsor
Persze mára az MTV-t körbe vevő környezet alapjaiban változott meg így a sikerhez is feltételezhetően másfajta receptre lesz szükség, mint lassan 40 éve. A rajongók, az MTV által megcélozni kívánt fiatalok médiafogyasztása ugyanis alapjaiban alakult át.
A pénzt a lélek tükre Azt, hogy a Viacom helyzete mennyire labilis, pontosan jelzik ás mutatják tőzsdei beszámolói.Azt alig egy hete bemutatott adatok alapján, a cég negyedéves bevételei 15%-al , 3,2 milliárd dollárra csökkentek., az éves bevételek pedig 6%-al csökkenve 12.5 milliárd dollárra estek vissza. A csökkenés elsődleges oka a hirdetésbevételek– melyek 7-8%-al csökkentek- visszaeséséből adódik, amelynek az oka, igen az alacsonyabb nézettség, elsősorban a tengerentúlon,hiszen a valuta keresztárfolyamok hatását kivéva, Európában a Viacomnak sikerült hirdetési bevételeit növelnie. Az alacsonyabb nézettség és egyáltalán a Viacom legfőbb problémája, hogy a legfőbb célcsoportjának számító tinédzserek médiafogyasztási szokásainak változását egyelőre nem tudja szolgáltatásokkal követni.
|
A lineáris TV ezen fiatalok számára már nem cool, egyre kevesebb is fogyasztják, ezért az MTV számára nem elegendő, hogy átalakítja műsorstruktúráját, más platformokon is meg kell jelennie. Ennek a része, hogy az MTV oldalain a zenei tartalmakat immár a Spotify szolgáltatatja, és az is, hogy egyelőre persze még csak kísérleti jelleggel, de Ausztráliában jövőre az MTV élő adását néző rajongók egy adott hashtaget használva saját livestreamjükkel is bekerülhetnek az adásba. Persze nem minden livestream kerül be automatikusan, választani a szerkesztők fognak, viszont minden az adott hashtaget használó stream automatikusan látható lesz a szerkesztők számára.
A megoldás sok tekintetben kényszer megoldás, de iránynak feltétlenül jó. Az olyan hajdan volt lineáris tartalomszolgáltatók, mint az MTV számára ugyanis pont a nem lineáris platformok jelentik a legnagyobb vetélytársat. Ezeknek a lineáris adásba integrálása pedig növelheti a népszerűségét az olyan, amúgy házibulikban a mai napig népszerű zenei műsoroknak ,mint amilyeneket az MTV sugároz.
A feladat persze ettől még roppant nehéz és komplikált. Az MTV-nek és a Viacomnak 20 évnyi lemaradást kell behoznia egy olyan környezetben, ahol szinte már minden szerep le van osztva.