A Pandora saga az nyár elején, a Sirius Xm tuladonrész vásárlásával (egy időre)) bizonyosan lezárult. Mindenki, beleértve minket is kíváncsian várta, hogy mik lesznek majd az új tulajdonos első lépései, a menedzsment csere után. Egyelőre annyi érződik, hogy a Liberty mindent, amit a korábbi menedzsment elkezdett, félbehagyja vagy törli és ha nem is gyorsan, de cserélgeti a top menedzsment tagjait.
A Pandora azonban tőzsdei cég, így hiába a (külsőre legalábbis) nyugalom, a folyamatok, a Pandora, mint szolgáltatás eredményei pont elég muníciót adnak a befektetőknek a tőzsdei árfolyam és ezáltal a cég értékének mozgatásához. A befektetők pedig éltek ezen jogukkal, nem is akárhogyan, borzasztó durván elbántak a cég részvényeivel!
Mindez a jelek szerint csak a kezdet volt, az átalakítás ugyanis gőzerővel zajlik. Ennek részeként a Pandora bezárta valamennyi nem tengerentúli irodáját, így az Új-zélandi és az ausztrál zenekedvelőknek is meg kell barátkozniuk a gondolattal,hogy nem használhatják majd a szolgáltatást.
Amint látható, nyár eleje, azaz a Liberty akvizíció óta a Pandora részvények- és ezáltal a cég- értéke a felére csökkent. Különösen brutális, ami november elején az aktuális negyedéves jelentés bemutatása után történt a részvénnyel.
Hogy mi volt a befektetői pánik elsődleges oka? Alapvetően az a mérőszám, amely mérőszámot jó ideje a leginkább figyelemmel kísérnek a befektetők. Ez pedig az aktív felhasználók száma. Ez a mutató azért fontos a befektetők számára, mert egyrészt jól mutatja, hogy mekkora is valóban az a tömeg, amely számára a kaliforniai cég hirdetéseket értékesít. Másodsorban- és ez a fontosabb- jól mutatja, hogy a streaming szolgáltatások mennyire veszélyeztetik a Pandora felhasználó táborát és mennyien pártolnak át hozzájuk az on-demand rádiótól.
A rövid válasz, hogy egyre többen! A harmadik negyedévben a Pandora aktív hallgatóinak száma a 74 milliót sem érte el, ami a legalacsonyabb érték 2014 óta! Ami talán ennél is aggasztóbb, hogy a cég a tavalyi negyedik negyedév óta közel 7 millió aktív felhasználót veszített!
Mindez talán még elviselhető és elfogadható lett volna a befektetők számára ( hiszen alapvetően a hosszú távú kilátásokat tükrözi) ha a rövid távú adatok biztatóak. De azok sem voltak azok. A kaliforniai rádió a harmadik negyedévben kicsit több,mint 275 millió dollár hirdetési bevételt realizált, ami alig több, mint a tavalyi év ugyanazen időszakában mért 273 millió dollárt.
Mindez pedig nem kevesebbet jelent, minthogy lényegében megállt a cég fő bevételi forrását jelentő hirdetési bevételek növekedése. Ezek az elmúlt években, ahogy az ábra is mutatja eleinte meredek, de később is kétszámjegyű mértékben növekedtek éves szinten, jelezve, hogy a Pandora üzleti modelljének bevételi oldala működőképes. Úgy tűnik mostanra ez is megváltozott.
Mindez pedig azzal megerősítve, hogy a harmadik negyedévben 66 millió dolláros veszteséget termelt a cég, már nagyon csúnya képet festenek. A Pandora ugyanis az elmúlt, alig 4 év során összesen mintegy 1 milliárd dollár veszteséget termelt.
Ez önmagában is roppant negatív hír, de azt hozzátéve, hogy ennek az egy milliárd dollárnak a 70%-át 2016-ban és 2017 eddigi részében szedte össze a szolgáltató, akkor bizony egy a Soundcloud-hoz hasonló Armageddon-t látunk kibontakozóban.
A nagy kérdés persze az, hogy mit kezd, kezdhet mindezzel az új tulajdonos. Merthogy kezdeni kellene, az egyértelmű. A Pandora-t ugyanis egyszerre több tényező is sanyargatja, de a legfontosabb -és amely minden másikat befolyásol- az a versenytársak.
Ha visszagondolunk, nem 2017 az első év, amikor a tengerentúlon komoly piaci szereplők próbálnak az idestova 10 éve az ottani streaming zenei piacon majdhogynem egyeduralkodónak számító kaliforniai cég életére törni.
Az Apple Radio nem volt elegendő hozzá, és első körben a Spotify, a Google Music és a Deezer sem. 2017-re azonban úgy tűnik, hogy többen is megtanulták a leckét, amit a Pandora állított feléjük. Ez pedig az, hogy a zenekedvelők szeretnek úgy zenét hallgatni, hogy az egyszerre legyen az a kedvükre való és ezért ne is kelljen folyamatosan tenniük valamit. ( Ez az amit az angol szaknyelv egyszerűen lean back music listening experience-nek nevez) Ez az, amiben a Spotify, az Apple Music, a Google, de az Amazon is rengeteget fejlődött az elmúlt években.
Az, hogy mennyire azt pedig jól mutatja egy a Pandora által is alkalmazott mutatóhoz hasonló mutató, a heti aktív felhasználók száma. ( A havi aktív felhasználóval szemben a heti a valóban a szolgáltatást igazán aktívan használókat mutatja csak)
Ha ezeket a mutatókat vesszük alapul, akkor az mondható, hogy a 74 millió havi aktív táborból 57 milliónyian használják hetente is a Pandora-t, azaz mintegy 17 millió a havi használó közül alapvetően hetente már nem használja a szolgáltatást. Őket közép, de akár rövid távon, egy éven belül is elveszítheti majd a rádió. A Pandora hetente aktív bázisa sincsen ugyanakkor biztonságban, hiszen ennek az ügyfélbázisnak is 26%-a, azaz nagyjából 15 millió felhasználó streaming szolgáltatást is használ.
A Pandora bázisa tehát igen komoly veszélyben van. A csavar a történetben ugyanakkor az, hogy a Pandora csökkenése és mélyrepülése a streaming szolgáltatókon kívül egy valakinek jó: a Sirius XM-nek.
A Pandora kisebbségi tulajdonosát ugyanis pontosan ugyanazok a tényezők befolyásolták ( negatív irányba) mint a Pandora-t csak sokkal jelentősebb mértékben. Ezek következtében mára a Sirius heti katív hallgatói tábor telejs bázisának 8%-ra zsugorodott, de ami talén még ennél is sokkolóbb, ez a mintegy 21 millió hallgató alcsonyabb, mint a Pandora aktív tábora. A 21 milliós aktív hallgatói tábor demográfiailag sme éppen ideális. A heti katív tébor laig 8%-a 35 évnél fiatalabb, azaz inkább az idősebbek tekinthetőek a Sirius aktív hallgatóinak. Hirdetési szempontból ez pedig több, mint kellemetlen hír.
S hogy mi jelenthetne megoldást minderre a Sirius számára? Leginkább az, hogyha valahogy egyesíteni tudná a Sirius és a Pandora egymást jól kiegészítő, komplementer hallgatói bázisát. 2016-ban ez több, mint 300 milliárd dollárba került volna. 2017-ben a Sirius 480 mlilió dollar értékben kisebbségi jogokast szerzett magénak. Amennyiben a Pandora részvények ára tovább esik – nagyjából a mostani felére- akkor megérheti a Siriusnak a teljes hatalomátvétel….