Nagyon megváltozott a nagy nemzetközi kiadók helyzete az elmúlt 10-15 évben, pozitív irányban, elsősorban a streaming szolgáltatásoknak köszönhetően a kilátások derűsebbek mint valaha! Azaz a 2010-es évtized végén bizony jó dolog lemezkiadónak és lemezkiadó tulajdonosnak lenni! Pláne a piacvezetőnek számító kiadó, a Universal Music esetében, mindezt pedig tulajdonos Vivendi pedig- abszolút érthető okokból- szeretné kihasználni.
A francia telekommunikációs cég az év első harmadában el is kezdte a folyamat előkészítését , amely aztán szépen, lassan, de egyre határozottabban lelassult.
Olyannyira lelassult,hogy a Vivendi vezetője által is megerősített hírek szerint, idén meg sem történik majd…
A hivatalosan csupán késésként aposztrofált csúszás mögött azonban sokkal komolyabb okok állhatnak, mégpedig egy több mint 10 évvel ezelőtti tűzeset, amelynek azonban messze tovább mutató hatása van.
Egy tűz, ami sokkal többnek bizonyult egy tűznél Maga a tűz több, mint 10 évvel ezelőtt történt.2008. június 1-jén hatalmas tűz tört ki hollywoodi Universal stúdiókban, mely során majdnem 50 ezer filmtekerecs és számos film (King Kong, Vissza a jövőbe ) és sorozat díszlete, valamint a Universal Music zenegyűjteménye égett le és veszett oda. Arra, hogy a zenei kár mekkora volt csak idén derült fény. Az elveszett művek előadói között szerepelt többek között Billie Holiday, Louis Armstrong, Duke Ellington, Al Jolson, Bing Crosby, Elitz Fitzgerald és Judy Garland. Szinte az össszes Buddy Holly-mű elégett, ahogy Sonny és Cher, Joni Mitchell, Cat Stevens, Al Green, Elton John, Eric Clapton, Jimmy Buffett, az Eagles vagy az Aerosmith által felvett számok. S hogy egy 10 évvel ezelőtti tűz hogyan és milyen értelemben befolyásolja egy 2019-es részesedés eladást? Egyrészt azáltal,hogy kiadó legfontosabb érékét, a előadói tartalmakat rombolja, nem is kicsit. A tartalmakon felül rombol ugyanakkor még egy területet: magukkal az előadókkal való viszonyt is, ugyanis Universal a botrányt kirobbantó New York Times cikk után is hosszan és bőszen tagadott. Mindez pedig 100 mlili dollárt is meghalaód pereket jelenthet majd, sőt magán a kiadón belül is komoly mendzsment változások következhetnek… |
Csökkentheti ugyanis az év ületének tekintett Universal Music értékét, nem is kevéssel, annak ellenére, hogy a megsemmisült zenei adtok csak minimális részét teszik ki a teljes Universal zenei adatbázisnak.
Hogy a világ legjelentősebb zenei kiadójának értékesítése mennyire fontos a globális digitális zeneipar befektetői megítélés szempontjából azt plasztikusan mutatja hogy a Goldman Sachs az amúgy fényes zeneipari jövőt jósoló elemzésének negatív verziójában külön kockázatkánt emelte ki a Universal eladásának esetleges megbicsaklását.
10 év múlva egy milliárd ember fizet majd a zenei streamingért
A streaming gőzerővel formálja át a világ zeneiparát, ez ma, 2019 közepén nyugodt szívvel és magabiztosan kijelenthető immár, nem csak a nagy vezető nyugati piacokra, hanem globálisan is. Gyakran felmerülő kérdés azonban, hogy mi várható hosszú távon? Egyre több és több jel utal arra, hogy a...
A tranzakció ugyanis 2019 messze legjobban várt digitális zeneipari akvizíciója ( lenne) amely, a Universal értékén, értékelésén keresztül a tőzsde részére is visszaigazolást mutatna arról, hogy a streaming valóban új lendületet ad a világ zeneiparának. Tranzakció csúszása ne adj isten elmaradása viszont pontosan ellenkező hatást válthatna ki...