Ami a digitális zeneiparnak a Spotify, az a Beatport 2023-ban az elektronikus zenének. Mindez önmagában nagy eredménye azok után, hogy mintegy 5 évvel ezelőtt a cég lényegében tönkrement. Innen aztán egy tulajdonos váltás után rohamléptekben kezdte meg az újjáépítést a cég.
Azt az építkezést, amely aztán mostanra látványos eredményeket hozott! Miközben ugyanis globálisan a digitális letöltések kétszámjegyű százalékos mértékben csökkennek, ( az elmúlt 5 évben közel 50%-al ) ahogy az audio streaming vesz át a helyüket, addig a Beatport esetében azonos időszakban 35%- os növekedés volt kimutatható!
A tavalyi évben a szolgáltató több,mint 25 millió dalt adott el, ami nem kevesebbet jelent, minthogy minden 8-dik globálisan eladott dalt a Beatporton adtak el!
Vissszatérés nagyon mélyről Mintegy 4-5 évvel ezelőtt abszolút reális esély volt arra, hogy létrejöjjön egy tisztán elektronikus zenékre koncentráló Spotify jellegű szolgáltatás. Ami a hab volt a virtuális zenei tortán az az, hogy a Beatport vezetői nem is titkolták, hogy sem a szolgáltatás fizetőssé tétele, sem a reklámok bevezetése, nem szerepelt terveikben azaz egy reklámok nélküli streaming szolgáltatás volt a Beatport- és legalább ennyire az elektronikus zene kedvelőnek- álma. Az elő és második látásra is fenntarthatatlannak tűnő üzleti modell megoldása egyrészt maga az eredeti Beatport áruház lett volna, ami alapvetően egy prémium digitális zeneáruház, azaz a szabványos al lá carte áruházaknál (mint például az iTunes ) jelentősen akár 50%-al is drágábban értékesíti tartalmait. Sok más mellett ebből ( is) tervezte volna fedezni a Beatport tulajdonos az SFX a streaming szolgáltatás veszteségeit. A csőd után, az új tulajdonos vezénylésével aztán a Beatport gőzerővel dolgozott a „visszatérésen”, melynek első lépése volt, hogy a Beatport meg/fel-vásárolta a szebb napokat látott, de 2017 óta lényegében csődben levő Pulslocker nevű DJ-ket megcélzó szolgáltatást. Hogy milyen gyorsan ment volna végbe a sikeres visszatérés a koronavírus járvány nélkül azt talán sosem tudjuk meg. A járvány adta “lehetőséget” azonban az összes digitális zenei szolgáltató közül a Beatport használta a legjobban ki. Online streameket, stream maratonokat indított és ezáltal az amúgy is erős márkája még jobban még erősebben belívodott a köztudatba. |
Ami érdekessé teszi a Beatport növekedését, az az, hogy ezt egy nagyon-nagyon pici szegmensre- a pofi és amatőr DJ-kre- alapozva volt képes véghezvinni.
S hogy mindez hogyan működött és működhet egy olyan piacon, amelyet olyan cégek dominálnak, mint a Spotify, az Apple Music vagy az Amazon.
A Beatport elmélete az, hogy a nagy globális audio streaming szolgáltatók felhasználóinak kis százaléka ( 1-2%) lehet olyan, akiket ilyen vagy olyan okból nem elégít ki az a zenei élmény, amit ezek szolgáltatók nyújtanak.
Persze azt sem mondhatjuk, hogy a Beatport megmaradt volna 100%-ban letöltéseket biztosító szolgáltatónak. ( ha így tette volna szinte biztosan nem következik be ez a meredek emelkedés a letöltéseikben)
Ha nem is fő termékeként, de a Beatport is rendelkezik ugyanis streaming szolgáltatással. A Beatport Cloud szolgáltatást is magában foglaló Beatport Link Bartport DJ ugyanis nem más, mint egy online streaming szolgáltatás, a Beatport, piacvezető elektronikus zenei kínálatából, 128kbps és 256 kbps minőségben. Ha jobban gondoljuk, a Beatport ezzel egy HD streaming szolgáltatással egyenértékű árazást vezetett be, ami a Dj-ék számára egészen kedvező, de akár mezei elektronikus zene kedvelőknek is érdekes lehet!
A Beatport “saját” streaming szolgáltatása a nagy nemzetközi szolgáltatókhoz mérhető növekedést mutatott be az elmúlt években, hiszen közel 60%-al nőtt a használóinak száma, és most már a cégcsoport bevételeinek 20%-at adja. Persze a Beatport streaming szolgáltatását használó számát jelenleg nem lehet összemérni a fent említett globális szolgáltatóékéval, markánsan más a helyzet azonban ha jogdíjakat nézzük.
A Beatport által lejátszásonként fizetett 0.17773333 dollár összeg közel harmincszorosa a nagy streaming szolgáltatók által fizetett 0. 0053 dolláros összegnek! Hogy minderre hogyan képes a Beatport?
Alapvetően annak köszönhetően, hogy az előfizetési díj, amit kér, magasabb, mint amit a nagy globális streaming szolgáltatók elérnek, elkérhetnek. De az ügyfelei sem egyszerű zenekedvelők, hanem, olyan DJ.k, kik számára a zenefogyasztás egy sokkal intenzíveb, interaktívabb folyamat, és ezért az élményért hajlandóak is többet fizetni.
Arról persze nincsen szó hogy hirtelen fogyasztók milliói lennének DJ-k.Az azonban biztos, hogy ahogyan nem csak a zenefogyasztás, de az előállítás is egyre jobban demokratizálódik, úgy egyre több és több DJ lesz. Ha pedig a Beatport és hasonló réteg szolgáltatók ügyesek, bizony a jelenleginél jóval nagyobb szerepet is kihasíhatnak majd a streaming zenei piacból is…