A digitális zeneipar egyik nagyon érdekes és működését meghatározó eleme, hogy a tartalmak tulajdon joga nem ugyanazok kezében van, akik azoknak az értékesítését végzik. Fundamentálisan ez a nagyon egyszerű tény az, ami a nagy globális lemezkiadók és digitális szolgáltatók mint a Spotify, az Apple Music és még sorolhatnánk) klasszikus amolyan se vele, se nélküled viszonyban vannak.
Enne a viszonynak a sokszor furcsa megnyilvánulása, amikor a kiadó vállatok maguk próbálnak digitális élményeket építeni. ( kiemelkedik ebből a listából is a Universal Music) A Warner Music ugyanakkor most valami mást szeretne, nem azt, hogy megmutassa amit nem nagyon lehet. ( azaz, hogy egy tartalom tulajdonos jobb digitális élményt tud építeni mint egy technológiai cég) A Lev Blavatnyik orosz milliárdos által tulajdonolt cég célja ugyanis inkább egyfajta aggregátor szerep betöltése, azaz céljuk az lenne, hogy az előadók különböző jellegű tartalmai egy helyről legyenek elérhetőek, ez a hely pedig ne az előadó web oldala, ne adj’ Isten egy streaming zenei szolgáltató legyen, hanem a kiadó által kialakított alkalmazás.
A zeneipar új kedvencei- a superfanok A superfanokat magyarul ln legegyszerűbben rajongóként lehetne fordítani. Ők azok a zenekedvelők, akik egy adott előadó valódi megszállott rajongói. Akik nem csak a zenéjét hallgatják, hanem a koncertjeire is elmennek, akik merchandise eszközökbe ruháznak be az adott előadótól stb. Ők azok a rajongók, akikre a zeneipar, az előadókm a kiadók számíthatnak, azonban ők azok, akik ezért többet is várnak el. Számukra már nem elegendő, hogyha rendszeresen új dalokat hallgathatnak, aktívabb részesei szeretnének lenni az előadók zenei életének és karrierjének. A Superfanok pontosan ezen jellemzőik miatt a célpontjaivá váltak, a legtöbb zeneipari szereplőnek. Ugyanakkor az ő igényeiket jelenleg sokkal inkább kielégítik a közösségi oldalak, mint a streaming audio szolgáltatások. |
Ennek érdekében Robert Kyncl, a cég Youtubetól érkezett vezérigazgatója egy sztár fejlesztőkből álló csapatot rakott össze, a Warner Music tervei tehát igen komolyak. A cél nem kevesebb, minthogy a superfanek ( róluk lejjebb részletesen írunk) számára az elsőszámú kiindulási pont a kiadó platformja legyen majd.
Superfan megoldás Koreából Az, hogy ki, melyik zeneipari szereplő ( vagy esetleg nem is zeneipari szereplő) lesz majd az, amelyik ki tudja elégíteni a superfanok igényét jelenleg még kérdéses, de szinte biztos, hogy az, aki ezt majd olyan szinten és színvonalon készíti el, hogy azt a superfanok milliói használják, az szereplő akár alapjaiban is átformálhatja majd a jövő zeneiparát. Lehet a megoldás már meg is született amúgy ( és lehet a Warner Music ezt is fogja használni) Koreában. Big Hit nevű kiadó ugyanis legmeghatározóbb K-Pop előadói számára Weverse néven létrehozott egy dedikált alkalmazást, melyet már most is több, mint 10 millióan töltöttek le.
Az alkalmazás ugyanis minden jel szerint pont azt nyújtja a rajongók számára, amire vágynak, aazz exkluzív zenei videókat, rövid videókat, az előadókkal való kommunikációs lehetőséget, ajándéktárgyakat ,sőt még akár élő koncertfelvételeket is elérhetnek. A modell pedig minden jel szerint működik! A 10 millió felhasználó közel 245(!!!) országból került ki, havonta pedig mintegy 10 alkalommal, összesen 4 órát töltenek el a platformon. Az eltöltött idő alatt pedig minden jel szerint költeni is hajlandóak! a cég adatai alapján a tavalyi évben 18.3 millió dollár értékben adtak el ajándéktárgyakat a platformon belül! |
Hogy a Warner végül teljesen saját megoldást épít-e vagy valóban a HYBE megoldást fejleszti tovább, az egyelőre kérdéses. Minthogy az is, hogy végül ki a piac mely szereplője, szereplő típusa lesz az, amely képes lesz megszólítani ezt a réteget. Ők lehetnek ugyanis majd azok, akik révén tovább növelhető a lassan, de egyre biztosabban lassuló zeneipari bevételek növekedése.