Az Apple és a Universal (vagy inkább a Universal és az Apple) küzdelme, szócsatája egy ideig félig-meddig komolytalannak tűnt. Aztán egyértelművé vált, hogy a Universal valóban komolyan gondolja, hogy megnyirbálja az Apple, a kiadókat sarokba szorítani kívánó árazási és (in) kompatibilitási stratégiáját. A legtöbben-köztük e blog írója is- azonban úgy gondolta, hogy a hosszú távú, fundamentális érdekek közösek, ez pedig ha lassan is, de a felek béküléséhez fog vezetni. Tévedtünk. Nem így történt.
Doug Morris a Universal vezetője a napokban döbbenetes ötlettel állt elő: Egy, a kiadók által tulajdonolt, előfizetés alapú zenei szolgáltatással, amelynek ötletét -Moriss állítása szerint- magáévá tette már a SONY BMG, valamint a Warner Music is. Előfizetés alapú szolgáltatás, mordulhatnak fel többen (hiszen ezek sikertelensége szinte explicite bizonyított) A fordulat itt következik: Igen, valóban előfizetés alapú szolgáltatás, azonban olyan, amelyet a hordozható lejátszó vásárlója a lejátszó megvásárlásával automatikusan megszerez.
Ismerős megoldás? Persze, a filozófia sok mindenben hasonlít a Jobs és az Apple által 3-4 évvel ezelőtt kitalált, és azóta az Apple-t a digitális zenei piac vitathatatlan vezetőjévé tevő stratégiájához. A havonként 5 dolláros előfizetési díjat a kiadók gyűjtenék, a hordozható lejátszó valamint mobiltelefon forgalmazók pedig az elfogadható áron kínált tartalom révén növekedne a forgalmuk.
A stratégia nagy kérdése, hogy a hordozható lejátszó forgalmazók által beszedett költségek fedezik-e az előfizetés költségét? Egyes számítások szerint az akcióban részt vevő lejátszók körét oly módon fogják meghatározni, hogy azok minimálisan 18 havi előfizetés költségét tartalmazzák.
Hogy mi lesz akkor az iTuneson jelenleg is megtalálható Universal tartalmakkal? Természetesen maradnak! Maradnak, mert maradniuk kell! Maradnak, mert jelen pillanatban-még ha az új üzleti modell sikeres is lesz- a Universal számára az iTunes-on végbemenő eladásokból befolyó bevételek nélkülözhetetlenek!
Az iparág megítélése minden kockázat, és kérdések ellenére igen-igen pozitív. A legtöbb szakember szerint ha van olyan üzleti modell, amely révén Jobs, és az iTunes hegemóniája megtörthető, akkor az valami ehhez hasonló.
Mit gondol vajon Steve Jobs minderről? Nem fél, az biztos. A Businessweeknek adott interjújában Doug Morrist az egyetlen, még igazi, „old school" zeneipari vezetőnek nevezte. Akit pontosan ezért nagyon kedvel...