Afelől, hogy a Facebook nem egyszerű közösségi portál szeretne maradni, régóta nincs kétségünk. Marc Zuckerberg egy a mindennapjainkat behálózó szolgáltató központot képzel el lelki szemei előtt, szinte egy korlátozott funkcionalitású webes operációs rendszert. Eleddig a hírek alapján ez a megközelítés az alapvető webes tevékenységek támogatására koncentrált.
A legfrissebb, egy konferencián elmondottak alapján azonban úgy tűnik, a Facebook kihasználva hihetetlen erejét, a szórakoztató ipar indirekt megreformálását is a céljai közé tűzte.
Egy hosszabb beszéd részeként Zuckerberg kifejtette, hogy a szórakoztató ipar, benne a TV, zene, film biznisszel az elkövetkezendő 5 évben totálisan átalakul majd a web-nek és a közösségi médiának köszönhetően.
Mindennek a motorja ugyanakkor nem maga a Facebook lenne, hanem olyan fejlesztő cégek, mint pl. a Zynga, amely az alapvetően desktop játékokból megélni próbáló játékipart forgatta fel fenekestül és terelte szinte teljesen át a közösségi médiába, s változtatta meg az üzleti modelljét. A Facebook pedig a saját felhasználói tömegével állna az egyes kezdeményezések mögé, melyeknek a sikere aztán már alapvetően saját ügyességükün múlna.
Mindez persze jó eséllyel egy rendkívül háborgó és kemény időszak végeredménye lenne, melynek során a kiadók foggal körömmel harcolnak majd a jelenlegi status quo fenntartásáért. Hosszabb távon ugyanakkor nem nagyon van esélyük, hiszen a Facebook pont abban más, mint a zenei startup-ok, hogy már most is egy platfrom, ami összeköti az előadókat és a potenciális vásárlókat. Ezen a platfomon a tartalom és az, mait a userek a tartalomról mondanak gyakorlatilag egyenértékű. Ha ezen a platform beindul a kereskedelem az előadók és a rajongók között, az ellen túlzottan sokat nem tudnak majd tenni a kiadók, hiszen kiszorulnak belőle. Az érdekük tehát az lesz, hogy mégha pozícióvesztéssel is, de valamilyen formában benne maradjanak ebben az új értékláncban is…