A zeneipar- sok tekintetben mint maga a világgazdaság- nagyon hektikus 2-3 évet tudhat maga mögött. A koronavírus járvány a digitális szolgáltatások használatának felrobbanását, ugyanakkor az élő zenei események szinte teljes ( szerencsére átmeneti) megszűnését hozta magával. A vírus okozta lezárások utáni visszaépülés szerencsére gyors volt a koncertiparban, a magas infláció ugyanakkor a tech cégeket- mint az audio streaming szolgáltatók- igencsak fájdalmasan érinti.
A gazdasági gondok ugyanakkor nem csak a cégeket, hanem a fogyasztókat is markánsan érintették, így az streaming zenei szolgáltatások hirtelen egy olyan listán ( az elhagyható költségek listája) találták magukat, amelyen nem szerették volna. Mindez pedig. ha nem is látványosan- de már érzékelhető az audio streaming szolgáltatások előfizető számában is.
2024 tehát egy évek, sőt talán egy évtizede nem látott átalakulásokkal átszőtt év lehet a globális zeneiparban.
Az előadók ébredése
Az előadók a zeneipar értéklánc legfontosabb szereplői, hiszen ők állítják elő magát a tartalmakat. Ennek ellenére a fogyasztók számára oly kedves előfizetés alapú modellek esetében az előadók nem járnak jól.
A 2020-as években az előadók helyzete, szerepe változni kezdett, és ez a folyamat 2024-ben tovább gyorsul majd! Az előadók egyre inkább média piaci szereplők lesznek majd,mintsem csupán tartalomgyártók. Az, hogy a zenéik megjelennek a Spotify-on, vagy az Apple Music-ban, csak egy szelete a munkájuknak. Azt is mondatnánk, hogy az audio streaming szolgáltatásokban való megjelenés már csak a marketing mix egy eleme. Annak a marketing mixnek, amiben fontos- egyre fontosabb- helyet kapnak a közösségi média szolgáltatások, a merchandise, no és persze a koncertek.
Amiben 2024 egy újabb fontos lépést jelent majd ebben az evolúcióban az az, hogy mindezt az előadók egyre gyakrabban saját márka alatt teszik majd, egyre markánsabb márka image-t felépítve. A folyamat akár oda is kifuthat mér majd, hogy az olyan gigasztárok, mint Taylor Swift bizonyos exkluzív tartalmaikat maguk értékesítik majd.
Az algoritmusok halála
2024 minden bizonnyal az AI éve lesz. ( márha nem 2023 volt az) Ami sok más mellett azért is érdekes, mert 2023 egyre inkább azt bizonyította, hogy az algoritmikus zenei ajánlás messze nem váltotta be a hozzá fűzött ígéreteket.
Hogy 2024-ben lesz-e ezen a téren drámai, pozitív változás? Nem valószínű, sőt 2024 sokkal inkább szólhat arról, hogy az egyre fejlettebb algoritmusok, egyre inkább olyan zenéket ajánlanak majd, amelyik pénzügyileg a platformnak a legjobb. Az eredmény? Javuló pénzügyi mutatók a streaming zene szolgáltatóknál, és egyre elégedetlenebb felhasználók, zenekedvelők.
Mindez pedig megnyithatja majd a teret olyan új digitális zenei szolgáltatásoknak, amelyek jobb ajánlatokat nyújtanak, amelyek jobban segítik az új zenék megismerését.
A mesterséges intelligencia több gondot okoz, mint előnyt ad
A mesterséges intelligencia fundamentálisan formálja és fogja átformálni szinte minden területét életünknek. Ezalól a tartalomipar sem kivétel. Az AI által kreált fake dalok már 2023-ban is okoztak bőven gondot, de 2024-ben még többet fognak okozni.
A jelenleg nagyon kevéssé szabályozott terület ugyanakkora gondokat okozhat majd a zeneiparnak, mintahogyan azt anno magának az internetnek a megjelenése tette. Annyi ilyen jellegű tartalom készül majd, hogy akár az is elképzelhető, hogy saját streaming szolgáltatást kapnak majd.
A Tik-Tok ráijeszt a nyugati zeneiparra
Barátból ellenség, majd vetélytárs. Talán így lehetne legjobban jellemezni a kínai cég és a nagy zeneipari szereplők kapcsolatát. Eleinte, mint egy egyszerű közösségi platformot, a tartalommarketing részének kezelték, majd amikor rengeteg zenei tartalom jelent meg rajta, rendezetlenül, akkor ellenséggé vált. Amikor pedig kiderült, hogy a Tik-Tok maga is audio streaming szolgáltatáson dolgozik, és ez a szolgáltatás lehet az a hely, ahol a közösségi és zenei funkciók egyesülnek, akkor hirtelen vetélytárs lett belőle.
Az eleinte Resso, majd a Tik-TOK music, mind megközelítésében, mind a Tik-Tok.al való intergációja révén valami teljesen újat tud nyújtani. Olyat, amit a jelenlegi nyugati streaming audio szolgáltatások nem. Utóbbiak szerencséje, hogy a Bytendance egyelőre csak kisebb piacokon teszteli a megközelítést. 2024-ben ez megváltozhat, nagyon nagy felfordulást okozva a jelenleg sok tekintetben megmerevedett streaming zenei piacokon.
Az autókban is elbukik a rádiózás
A rádiózás haláltusájáról mi magunk is több alkalommal írtunk itt blogunk oldalain. A fejlett zenei piacokon háromból két ember online hallgat zenét. Nagyon erősen törtek fel a prémium streaming szolgáltatások és a podcasting is, nem meglepő módon mindkettő a hagyományos rádió hallgatás rovására. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor rádióhallgatás legfontosabb területe az elmúlt 4 évtizedben egyértelműen az autó volt, és most is az. Az autókban az audio tartalom fogyasztást továbbra is az AM/FM rádió dominálja. egyre nagyobb kérdés ugyanakkor, hogy meddig. Maga az autóipar is drasztikus átalakulásban van ugyanis, egyre inkább technológiai iparággá alakul. Az új autók egyre inkább szoftver és harvder együttesét jelentik, egyre digitalizáltabb vezetéstehnikai és in car entertainment megoldásokkal. A folyamat évek óta zajlik, úgy tűnik azonban 2024-ben érheti majd el egy erőteljesebb lökést kaphat, aminek a vesztese egyértelmű: a klasszikus AM/FM rádiózás.
A Facebook megveszi a Spotify-t
Az idei évre vonatkozó jóslataink közül a legmerészebb, ehhez nem férhet kétség. 2024-ben ugyanakkor biztosan folytatódni fog a médiapiaci konszolidáció, és az is biztosan kijelenthető, hogy a Spotify(sem) maradhat veszteséges, különösen nem tőzsdei vállalkozásként. Az olyan cégek, melyek számára egy telefontulajdonosok és zenekedvelők százmilliói által használt szolgáltatás boldog gazsédi lennének, felettébb hosszú.
És ugyan a leglogikusabb lépés az lehetne, hogy a svéd cég valamelyik vetélytársa próbálna egy akvizíció által behozhatatlannak tűnő előnyre szert tenni a sok tekintetben megmerevedett audio streaming piacon, jóval valószínűbb, hogy mindezt egy a piacon jelenleg nem jelenlevő szereplő teszi majd meg. S hogy ez miért lenne a Facebook? Fundamentálisan azért, mert 2024-re olyan szintet érhet majd el a közösségi és zenei szolgáltatások konvergenciája, hogy nem vagy nagyon- nagy veszteségek árán fenntartható marad csak az a megközelítés, amit a facebook képvisel, immáron több, min egy évtizede ezen a területen. És valljuk be, kevés olyan szolgáltatás, van, ami jobban egészítené ki egymást, mint a Facebook és a Spotify…Igaz ez a felhasználók, a felhasználói élmény szintjén és igaz üzleti oldalon is.