A világsajtót így a fontosabb magyar portálokat (például az indexet) is megjárta az alábbi, a zeneipar elmúlt közel negyven évét bemutató ábra. Az ábra sok mindent mutat, benne van a kilencvenes évek CD őrülete és az internet okozta drasztikus visszaesés is. Ugyanakkor az ábra így ebben a formában nem valós, ahogyan arra a Businessinsider elemzése rá is mutat!
Mi rossz benne:
- Az ábra figyelmen kívül hagyta az inflációt
- Ugyan a világszintű zenefogyasztásról beszél, valójában csak amerikai adatokra alapoz
A korrigált semmivel sem kevésbé meghökkentő ábra az alábbi, a belőle levonható következtetések pedig az alábbiak:
- A zeneipar bevételei 64 %-al maradnak el a 90-es években elért, csúcsbevételektől
- Az iparág bevételei, még a vinyl korszakbeli csúcsokhoz képest is jelentősen, 45%-al maradnak el
- A CD éra csúcsai alapvetően a vinyl éra csúcsaihoz hasonlóak voltak, bár meghaladták azokat.
A korrigált ábra azonban még plasztikusabba mutatja azt, amit igazából mindenki tud, csak senki nem tesz ellene semmit: tíz évvel ezelőtt az átlag amerikai állampolgár háromszor, 20 évvel ezelőtt pedig kétszer annyi pénzt költözz zenevásárlásra, mint napjainkban!
Tulajdonképpen az okok sem meglepőek, mi magunk is több alkalommal írtunk a blog hasábjain erről. A zeneipar, mind a vinyl, mind a Cd alapú struktúrában albumokat adott el. Ezt ültették egy az egyben át a digitális korba is, s ezzel vallottak teljes kudarcot. Mivel pedig a bevételek túlnyomó része az album eladásokból adódott korábban, ezért ezeknek a csökkenése magával vonta a bevétele csökkenését is.
Mi lehet a megoldás? A kép nem túl rózsás akkor sem, hogyha az újfajta, az internethez és a mobiltelefonok megjelenéséhez igazodó termékek tendenciáit nézzük. Látható, hogy napjaink sztártermékei, a streaming szolgáltatások messze nem teljesítenek olyan jól, mint ahogy azt a hírek. Ugyancsak megdöbbentő, hogy a mobil letöltések nem hogy növekednének, hanem az elmúlt években drámai visszaesésbe kezdtek, annak ellenére, hogy egyre több, egyre jobb minőségű mobiltelefon található meg és érhető el.
Az egyedi letöltések, mind az album, mind a dal letöltéseket tekintve szépen és tendenciózusan növekednek, ez azonban érezhetően nem elegendő a zeneipar megmentéséhez. (Más kérdés ugyanakkor, hogy nagyon ii értelmet ad annak, hogy pl. az Apple miért nem sieti el az iTunes totális átalakítását és miért lett a zeneletöltésből egyfajta fejős tehén Steve Jobs szemében..)
2008, azaz az iPhone megjelenése óta pedig emelkedésbe fogtak az on demand rádiók (Pandora, Last.Fm stb. ), bár ennek is léthatóan meg van az ára, ez pedig a single track mobileltöltések drámai csökkenése.
A trendek tehát teljesen egyértelműek és úgy tűnik megállíthatatlanok. Lassan de biztosan tehát közeledik az a pont, amikor a zeneiparnak -és elsősorban a nagy kiadóknak- valóban teljesen paradigmát kell váltania, s egy sokkal kisebb, sokkal hatékonyabb és sokkal toleránsabb iparágként kell működnie.