Az audio streaming zenei szolgáltatások alapjaiban alakították át azt,ahogyan zenei tartalmakat hallgatunk. Emberke milliói, mit milliói, tízmilliói kezdték el használni ezeket a szolgáltatásokat az elmúlt szűk 10 évben.
Ahogy egyre több és több felhasználójuk lett, ugyanakkor az is kiderült, hogy a niche szegmensek, nagyon speciális igényeinek kihasználásában nem bizonyultak igazán hatékonynak.
Így tudott a Spotify és az Apple Music dominanciája mellett megkerülhetetlen szereplővé válni az elektronikus zenében a Beatport vagy a Soundcloud. A komoly zenei tartalmak esetében ugyanakkor nem tudtak ilyen határozott szereplők helyet szorítani maguknak, ennek következtében ez a zenei tartalom ugyan jelen volt a legtöbb globális streaming szolgáltató kínálatában, de amolyan megtűrt tartalomként.
Kisebb szolgáltatók, mint az Idagio, Naxos Music Library, STAGE+, vagy a Tempso ugyancsak kínáltak digitális megoldást a komoly zenei tartalmak hallgatására, de a nem megfelelő metaadatok, a keresési és böngészési problémák illetve maguknak a szolgáltatásoknak a alacsonyabb ismertsége miatt ezek sem oldották, oldhatták meg a problémát.
Ez változhat meg fundamentálisan azáltal, hogy az Apple, dedikált komoly zenei alkalmazást és platformot indított! Az Apple Music Classical névre hallgató alkalmazás persze nem teljesen független az Apple Music-tól, hiszen csak azokon a piacokon érhető el, ahol az, és aki a klasszikus zenei verziót szeretné használni, annak érvényes Apple Music előfizetéssel kell rendelkeznie. A jó hír, hogy aki viszont rendelkezik Apple Music előfizetéssel, az ő számukra ingyenes a klasszikus zenei alkalmazás.
Primephonic- a komoly zenei Beats Music Az Apple szük 2 évvel ezelőtt, a koronavírus járvány közepén vásárolta meg a holland komoly zenei streaming szolgáltatót. ha jobban beelgondolunk, Tim Cook, Eddie Cue és társiak a jól bevált módszerre hagyatkoztak: a piacon, ahová szeretnének belépni ,kinéznek egy kellően erős, de messze nem piacvezető szereplőt és annak a megoldására alapozva lépnek be a piacra. A Primepohinc és a komolyzene pontosan erre tökéletes példa. Az Apple,a koronavírus járvány adta alkalmat kihasználva megvásárolta a holland szolgáltatót, hogy aztán hozzáfogjon az integrálásához. |
A technikai alapjait a szolgáltatásnak a cupertinoi cég által 2021-ben akvirált Primephonic szolgáltatása adja. A cél pedig nem kevesebb, minthogy a nem feltétlenül komoly zene rajongók és ismerők számára is, miközben jelentősen továbbfejlesztett keresési és böngészési élményt nyújt, a közel 5 millió komoly zenei tartalmat kínáló alkalmazásban.
Az Apple által újra gondolt keresőben a komolyzene kedvelők keresőszavak kombinációival is kereshetnek majd, amelyben egyszerre szerepel az előadó, a karmester, a mű, a közreműködő zenész, zenészek neve vagy akár magának az előadásnak a címe. A találati listában pedig a keresési feltételeknek megfelelő találatokon felül hasonló tartalmak illetve a szerkesztők által az adott kereséshez illeszkedő ajánlatok is megtalálhatóak lesznek.
Két kérdés merül fel az emberben olvasva mindezt: Az első, hogy miért most döntött úgy az Apple, hogy belép a komoly zenei digitális zenei szolgáltató közé? Másrészt pedig, hogy miért hozott létre fizikailag különálló alkalmazást minderre?
Nézzük az elsőt: Miért is lett az Apple számára ennyire fontos terület a komolyzene? A kérdést azért is jogos, hiszen ha a globális zeneipar adatokat nézzük, a komolyzene, mit tartalom nem számít a különösebben sikeres zenei tartalomtípusok közé. Maga az Apple Music sem nyereséges és nagy bizonyossággal kizárható az is, hogy a komoly zenei tartalmak tudnék azzá tenni. A komoly zenei tartalom és maga az Apple Music Classical sokkal inkább azért érheti meg az Apple-nek, mert a komolyzene, mint tartalom nagyon jól harmonizál a cég márkaértékeivel és annak is igen erős üzenete lehet, hogy csak az Apple kínál valóban jól használható komolyzenei szolgáltatást a fontosabb piaci szereplők közül.
A külön alkalmazás- mégha sok kellemetlenséget is okoz- technológiai értelemben maximálisan érthető. A komoly zenei tartalmak fogyasztása, keresése, böngészése annyira más elven és logika szerint működik, mint a main stream zenei tartalmaké, hogy az Apple ezzel a lépésével határozottan vágott át egy bonyolult gordiuszi csomót. Persze a különálló alkalmazás mellett szólt az i, hogy így sokkal könnyebb volt a primephonic architektúrájára és megoldásaira építeni.
És akkor a végső kérdés: meg oldja-e valóban meg fogja-e oldani a klasszikus zene digitális terjesztésének gondjait az Apple? Egy részét. elsősorban a technikai jellegűeket- szinte bizonyosan. Az alkalmazás szofisztikált keresője, a stílus alapján való rendelés, a szerkesztett playlistek mind- mind javítanak majd a komolyzene digitális élményén. maga a jogdíj modell- ahogyan az Apple és a többi streaming szolgáltató fizet az előadóknak- azonban nem fog változni, így az is kizárható, hogy a komolyzenei előadók érdemben többet tudnának keresni az Apple Music-ban elérhető tartalmaik után.
És az is nyitott kérdés marad, hogy követi-e esetleg a többi meghatározó streaming zenei szolgáltató az Apple lépését? Ha igen, az mennyiben fogja megváltoztatni a komoly zenei digitális szereplők és szolgáltatók helyzetét?