2012. március 1-én elindult a magyar Youtube, azaz immáron a youtube.hu domain alatt is elérhető a világ legnépszerűbb videómegosztó szolgáltatása, a hírek szerint exkluzív tartalmakkal a Tv2-től, valamint az MTV-től.
A magyar nyelvű oldal majd pedig a.hu domain alatti oldal indulását hosszú évek óta várta, várja a magyar zeneszakma, nyugodtan kijelenthetjük, egyfajta Messiást látván benne. Messiás márpedig a Youtube, önmagában nem lesz, ez így március 1 után is kijelenthető, több okból is. Egyrészt, mintahogyan az a quart írásából is kiderül bevételeket a magyar előadók csak a keletkező reklámbevételekből kapnak majd, s természetesen csak a március 1 után keletkező reklámbevételekből.
A Youtube.hu indulása egyetlen szempontból ugyanakkor valóban mérföldkő. Ez pedig a Google és az Artisjus közötti megállapodás, melynek értelmében azok az előadók, szerveztek, melyek kapcsolatban állnak az Artisjussal, a jövőben automatikusan részesülnek majd a reklámbevételekből. Ez lényeges előrelépés tartalmi oldalon, hiszen eleddig közvetlenül sem a Videa, sem az Indavideo esetében nem részesedtek a reklámbevételekből a tartalomelőállítók.
A Google-al már az indulásra szerződést kötött kiadók sorát böngészve - CLS, 1G , Tom Tom, WMMusicDistribution- egyértelműnek tűnik, hogy a fontosabb független magyar kiadókkal sikerült megállapodni, bántó ugyanakkor a nagy major kiadók hiánya. Hírek nem szólnak róla, de feltételezhetően mindennek az oka a major kiadók által elvárt üzleti modell és a Google által egy akkora piacon, mint a magyar elfogadhatónak tartott üzleti modell között szakadéknyi különbség. Azaz, jelenleg a per stream alapú fizetést még a Google sem látja reálisnak, míg a nagy kiadók csakúgy, mint más piacok esetében ez esetben is ragaszkodnak ehhez a megoldáshoz.
A magyar Youtube elindulása semmi esetre sem jelent majd kánaánt a zenészek számára. Két nagyon fontos dolgot ellenben jelent majd. Egyrészt rendezi a viszonyokat, innentől lehetőség lesz a világ legnagyobb, itthon is legnépszerűbb videómegosztó szolgáltatásán tisztázott körülmények között, valódi üzleti feltételek mellett megjelenni, így a Youtube már nem csak marketing, hanem bevételi csatorna is lehet az előadók számára. Ez a lehetőség pedig döntési lehetőség elé állít majd sok előadót. Maradhatnak a nagy nemzetközi kiadó mellett, jó eséllyel ez esetben még hosszabb távon sem részesülnek majd a Youtube bevételeiből, vagy egy független kiadónál vagy saját lábukra állva a Youtube-ot is használhatják majd, minden szinten.
A magyar Youtube a legdrasztikusabb változást várhatóan a videómegosztók versenyében okozza majd. Ugyan a Youtube eddig is toronymagasan vezetett, a tisztázott üzleti modell megjelenésével azonban akár már közép távon is jelentős tartalmat szipkázhatnak majd el a nagy portálok videómegosztóitól. Mindezen felül pedig minden videómegosztó rákényszerúlhet arra, hogy fizessen a minőségi tartalmakért…
A Youtube.hu természetesen változásokat okoz majd az online költésekben is.iVégre valódi lehetőséget biztosít jól targetélható és nagy megjelenésszámot biztosító szórakoztató témájú online megjelenésekre. Mindennek ellenére sem valószínű, hogy rövidtávon, akár 1-2 éven belül meg jelennek majd a major kiadók tartalmai rendezett feltételek mellett a magyar Youtube oldalakon. Nem, mert a magyar piac méretgazdaságossági korlátai nem tesznek lehetővé olyan jellegű megállapodást, mint amelyet anno kötött a Google és a kiadók, a közös tulajdon, mint a Vevo esetében pedig ugyancsak nem realitás jelenleg.
A magyar Youtube tehát sok tekintetben siker, feltétlenül egy nagyon fontos lépés a tartalomelőállítók és a tartalomtulajdonosok számára is. Messze nem jelenti ugyanakkor azt, hogy a magyar piac felzárkózott volna a nyugati piacok közelébe, s hogy a videómegosztók ugyanolyan erőteljesen mozdulnának el a professzionális, rendezett helyzetű tartalmak irányba, ahogyan azt a tengerentúlon teszik, sikeresen.