A Spotify az audio zenei streaming piac megkérdőjelezhetetlen globális vezetője. Daniel Ek és cége ugyanakkor közép illetve hosszú távon valami sokkal több szeretne lenni: egy olyan zenei központ, ahol a zenekedvelők egy helyen találnak meg minden zenei tartalmat ( zenét, podcastot hangoskönyvet). Az ebbe az irányba való fejlődés egyik nagyon fontos lépés következett be 11 piacon:( érdekes nódon az Egyesült Államokban pont nem) a svéd cég ugyanis zenei videókat is kínál már a zenekedvelőknek
Maguk a videók a Youtube esetében megismert megoldástól különböző módon jelennek majd meg, azaz nem tudunk majd zenei videóra keresni és az lejátszani. Ezzel szemben a zenei videók a now playing fülről lesznek majd elérhetőek, azaz ha elindítunk és hallgatunk egy dalt a Spotify-on, akkor amennyiben elérhető hozzá zenei videó, akkor azt bármikor szám közben elindíthatjuk, akár hang nélkül is, de az audio verzióról át is átválthatunk a videó verzióra és vissza.
A lépés különlegessége,hogy a svéd cég nem Youtube linkeket jelenít meg, de még csak nem is egy harmadik feles megoldást használ, hanem saját videókiszolgáló és megjelenítő logikát illetve lejátszót épített!
Ha cseppet eltávolodunk a technikai megoldástól, nyilván maga az időzítés is felettébb érdekes…Egyrészt azért, mert a legfontosabb audio streaming zenei szolgáltatások közül eddig pont a Spotify volta az, amely (kilógott-lefelé) a videók hiánya miatt, hiszen a Youtube érthető okokból már nagyon régen de az Apple Music vagy éppen az Amazon Music is évek óta kínál zenei videókat.
Egy egyszer már megbukott kísérlet Az, hogy a Spotify mostantól videókat is kínál, azért is pikáns, mert a svéd cég egyszer már kudarcot vallott ilyen jellegű kísérletével. Igaz ott és akkor nem a zenei videók voltak a fókuszban, hanem a szórakoztató videók, azaz akkor a Spotify valóban Youtube szeretett volna lenni. A cél nem kevesebb volt, minthogy olyan partnerek segítségével, mint az NBC, a Universal, a Fox vagy a Viacom a Spotify s zenén felül, professzionális videótartalmakat is nyújtson. A projekt aztán meglepően hamar, alig fél év alatt megbukott, elsősorban azért, mert a videók rendkívül alacsony nézettségeket produkáltak. Az akkor bukás nyilvánvalóan sok tanulsággal szolgált, ezeket pedig láthatóan figyelembe vette akkor, amikor 2024-es videós terveit papírra vetette. |
De ami talán ami igazán pikánssá teszi a bejelentést az az, hogy akkor történt, amikor a Universal Music és a Tik-Tok közötti vita, erre csak eszkalálódik. ezen a lencsén keresztül nézve ,a svéd cég egy újabb olyan funkciót ad felhasználóinak a kezébe, amelyet a Tik-Tok is.
No és persze ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a lépéssel akarva- akaratlanul, a Spotify a Youtube felségvízeire tévedt. Reális esélye arra, hogy a havi 2 milliárd zenei videómegtekintővel rendelkező Youtube-ot megszorongassa természetesen nincsen. Arra ugyanakkor nagyon is jó lehet a lépés- azon felül, hogy a Tik-Tok ellen tökéletes – hogy a Spotify prémium modelljének értékét növelje.