A web2 és a tartalom biznisz viszonyának egyik legmeghatározóbb pillanata volt, amikor 2007-ben a Viacom (többek között az MTV tulajdonosa) beperelte a Youtube-ot és közvetve a Google-t, amiatt, hogy idézem „a YouTube tudatosan biztatta a felhasználóit a jogsértő videók feltöltésére, és nem tett meg mindent azok eltakarítására az oldalról – végső soron pedig az ilyen tartalmaknak köszönhette a sikerét.”
A per értéke 1 milliárd dollár, de az igaz tét nem ez, ezzel minden szereplő és minden iparági szereplő is tisztában van. A tét a Viacom oldaláról nyilván az ( is), hogy valamilyen formában kárpótlást kapjanak azért, amit Youtube a sérthetetlennek hitt televíziós klipen alapuló zenei televíziók üzleti modellje ellen tett.
Az igazi, a résztvevő feleken túlmutató tét ugyanakkor nem ez (volt) Amennyiben a bíróság a Viacom-nak adott volna, vagy a jövőben adna igaza, úgy azzal azt mondaná ki, hogy a szolgáltatók felelősek a hozzájuk a felhasználók által feltöltött tartalmakért.
A 2010-ben megszületett első fokú ítélet a Google-nak kedvezett, mivel kimondta, hogy a Digital Millennium Copyright Act (az amerikai szerzői jogi törvény) értelmében a szolgáltatók nem vonhatóak felelősségre a felhasználók által hozzájuk feltöltött tartalmakért.
A Viacom nem adta fel és fellebviteli bírósághoz fordult, amely múlt heti ítéletében az eljárás újrakezdésére utasított és ezzel egy időben hatályon kívül helyezte az első fokú ítéletet. Mit is jelent mindez a Google és nem utolsósorban a többi szolgáltató számára?
Azt minden valószínűség szerint nem, hogy drámai mértékű kártérítéseket kell fizetniük. Nem,mert azt a másodfokú bíróság is kijelentette, hogy a Youtube vezetők levelezése konkrét videókról szólt, ezen videók esetében bizonyítható a felelősségük, de egészen gizosan nem mind a 79 ezer videó esetében. Azt ellenben igen, hogy a safe harbour elvet (ami a szolgáltatók felelősségre vonását kizárja) pontosítani fogják, s nem minden esetben lesz kizárható a szolgáltató felelőssége.
Az egész ügy profánságát az adja, hogy azóta a két cég stratégia együttműködést alakított ki , s a Viacom közel 510 videója érhető el a Google videókölcsönzőjében. Az élet tehát ékesen bizonyította, hogy a bírósági döntéseknél gyorsabban, hamarabb megoldható minden. Úgyhogy ne legyen senki meglepődve, ha még az idén peren kívüli megegyezésről hall ez ügyben…