A Spotify nagy népszerűségnek örvend, mind a zeneipari szakemberek, mind a bloggerek, mind a felhasználók között, így roppant hálás téma róla írni napjainkban, gyakorlatilag bármilyen aspektusból. Egy nagyon fontos kérdés ugyanakkor lóg a levegőben: mikorra válhat realitássá az, hogy a bevételeit tekintve a Spotify valóban az iTunes vetélytársa tud majd lenni? A kérdés nem is elsősorban fogyasztói szempontból érdekes és lényeges, hanem a Spotify-ban résztulajdonos, az Apple-el pedig klasszikus se veled se nélküled viszonyt ápoló kiadók szempontjából. Számukra stratégiai kérdés ugyanis az Apple monopóliumának a gyengítése, a függőségük enyhítése. Egyesek - mint például az egyszer volt Napster kiötlő most Spotify társtulajdonos Shawn Parker - szerint mindez 2013-ra meg is valósulhat…
A két szolgáltatásnak már az összehasonlítása sem egyszerű, hiszen az egyik pay per track alapú, míg a másik az ingyenes és a prémium modelleknek egyfajta hibridje. Matematikát nem kedvelő olvasók csukják be a szemüket, kisebb számolás következik ugyanis!
Becslések szerint 2013-ban a teljes amerikai letöltési piac által generált árbevétel 3 milliárd dollár körül, kicsivel alatta marad majd, feltételezve, hogy 2013-ben 12, 20143-ban pedig 9%-al nő majd a piaci szegmens. Feltételezve, hogy a letöltési szegmensben megmarad az iTunes jelenleg meglevő 70%-os piaci részesedése, a Spotify-nak 2013-ban 2.08 milliárd dollár árbevételt kellene generálnia. Még két feltételezést téve (nevezetesen, hogy mindenki 10 dolláros prémium előfizetést vásárol, illetve, hogy a Spotify bevételi struktúrája megmarad változatlannak – 70% előfizetésekből, 30% hirdetésekből ) ahhoz, hogy 2013-ban egy lapon említhessük a két céget bevételi szempontból több,mint 12 millió előfizetővel kell(ene) a svéd cégnek rendelkeznie a tengerentúli piacokon.
Mekkora a realitása annak, hogy szűk két éven belül 12 millió felett lesz a fizető ügyfelek száma az Egyesült Államokban? Ha azt vesszük, hogy
bő fél év alatt 600 ezer előfizetőt sikerült felmutatni a svéd cégnek akkor azt kell mondjuk, roppant kicsi erre a az esély.
Kérdés persze, hogy érdemes, szabad-e csak a tengerentúli piacokat nézni. Igaz ugyan, hogy a világ digitális zeneletöltésének túlnyomó része ezen a piacon realizálódik, de 3-5 éves távlatban ez a fajta dominancia egyértelműen csökkenni fog. A kevésbé érett piacokon- ahol az iTunes eleve később jelent meg- ugyanakkor a streaming szolgáltatások pozíciója jóval erősebb. Ezeken a piacokon már most is a Spotify mondható piacvezetőnek az iTunes-al szemben. Ennek ellenére, még globális szinten is bátor jóslatnak tűnik az, amit Shawn Parker prognosztizál. Mi a magunk részére inkább arra fogadnánk, hogy a Spotify és a többi streaming szolgáltató együttesen erősödhet majd meg drámaian az iTunes rovására, először az Egyesült Államokon kívül, később pedig a tengerentúlon is!