Pénteken az esti órákban gyakorlatilag hivatalossá vált, hogy a Vivendi 1.9 milliárd dollárt felvásárolja a Citigrouptól az EMI lemezkiadót, így megteremtve a lehetőségét a Universal és a hajdan szebb napokat látott , de évek óta komoly pénzügyi gondokkal küzdő angol kiadó egyesülésének. A tranzakció ismeretében a fő kérdés így már immáron az, az értékesítendő kiadók által okozott veszteséggel együtt is megéri-e a Universal számára a tranzakció.
A rövid válasz erre még mindig- az Európai Unió által kierőszakolt kiadók eladása után is- az, hogy igen. A Universal amúgy is bivaly erős előadói portfoliója olyan nevekkel erősödik ,mint a Beatles a Coldplay vagy éppen Katy Perry, a fontosabb zenei piacokon tovább növeli piaci részesedését és ha nem is teljes mértékben de a felvásárlással tervezett költségcsökkentés is realizálható.
Az is tény ugyanakkor, hogy azáltal, hogy a Universalnak értékesítenie kell több kiadóját, az EMI felvásárlási ára virtuálisan- a remélt költségmegtakarítások elmaradása okán- növekedni fog. Sokkal konkrétabb probléma ennél pedig, hogy a Universal az európai piacokon lényegesen kevésbé tudja majd az akvizíció adta előnyöket kiaknázni, mint azt szerette volna.
A nagy kérdés tehát az, nem fizetett-e túl sokat a Universal az EMI-ért? Ha az EMI múltbeli áraival összehasonlítjuk, akkor a válasz egyértelműen az lenne, hogy a Universal jó üzletet csinált ( elég ha csak az előző tulajdonos Terra Firma által fizetett közel 4 milliárd fontot vesszük alapul) még úgy is, hogy nem tudjuk, az eladandó kiadókért végül mennyi pénzt zsebelnek majd be. (várhatóan nem keveset) Amennyiben ez az összeg mitöbb, mint 450 millió dollár – ennyire becsülik a kiadók forgalmát- úgy a Universal már nyer, amennyiben kevesebb, úgy veszít rajta.
A Universal mintegy 15 évvel ezelőtt már végrehajtott egy végtelenül sikeres tranzakciót és integrációt, a Polygram kiadóval. Az akkori, az integrációt lebonyolító csapatból többen még ma is a cég kötelékében dolgoznak,sőt, a hírek szerint a két kiadó között informálisan már régóta zajlanak az egyeztetések az integráció megvalósításáról.
A piac drasztikusan megváltozott 1998-óta, a digitális szolgáltatások előretörtek, a fizikai CD eladásból származó bevételek zuhannak, új üzleti modellek és értékesítési módok keresésre zajlik, gőzerővel. Ma már nem biztos üzlet a lemezkiadó működtetése. Ennek ellenére mint ahogy a tartalomipar más területein is, a növekedés az életben maradás záloga, így azt gondolom, a Universal helyes úton jár az EMI felvásárlásával, és valószínűleg hosszú távon mindez üzletileg is bebizonyosodik majd.