A streaming szolgáltatások üzleti nehézségeiről többször írtunk itt a muzzak hasábjain is. A fő problémát az jelenti, hogy minél népszerűbbek, minél többet használtak ezek a szolgáltatások, annál nehezebb őket az üzletileg reális tartományban tartani.
Úgy tűnik mégis létezik olyan üzleti modell, struktúra, amelyben a nyereséges működés abszolút nem lehetetlen. Az Omnifone esete legalább is ezt bizonyítja.
Röviden az Omnifone-ról Az Omnifone az egyik legpatinásabb, több, mint 10 éve a piacon működő digitális zenei médiavállalkozás. Fő profilját tekintve B2B white label megoldásszállító, azaz a zenei szolgáltatást indítani kívánó cégek számára nyújt különböző szintű megoldásokat, a katalógus biztosításától kezdve a komplett, a megrendelő nevére brandelt zenei szolgáltatásig. A cég az iTunes által dominált években nem volt túlzottan sikeresnek mondható, de a streaming és a felhő alapú szolgáltatások, valamint a mobiloperátorok egyre gyakoribb tartalompiacon való megjelenésének köszönhetően az elmúlt években érezhetően nőtt a befolyása. A befolyás növekedésén felbuzdulva pedig tavaly novemberben a cég elindítota saját B2C zenei szolgáltatást, az egyelőre még kevéssé ismert Rara.com-ot! |
A mind white-label megoldásszállítóként, mind B2C szolgáltatóként a piacon jelen levő szolgáltató 6.1 millió dollár, adózás előtti nyereségről számolt be, miközben bevételei majdnem megduplázódva elérték a 47 millió dollárt.
A bevételi oldalon jelentős részt tesznek ki a B2b együttműködések. Az Omnifone Music Unlimited platformja van a SONY Music szolgáltatása, a Blackberry BBM Music vagy éppen a Vodafone zenei szolgáltatása mögött.
A cég legújabb és egyben leginnovatívabb fejlesztése, a tavaly decemberben elindított B2C szolgáltatása, a rara.com, amely egy klasszikus streaming szolgáltatás, 18 millió dalból álló zenei repertoárral. A szolgáltatásnak nincsen ingyenes része- ebben hasonlít a Deezer által sokáig képviselt elképzelésekhez- azonban három hónapig kedvezményes áron vehető igénybe, a csak online elérést biztosító előfizetési csomag pedig a többi szolgáltatóhoz hasonlóan itt is kedvezményes áron rendelhető meg. Az ingyenes próbaidőszak hiánya marketing szempontból nagy hátrány, üzleti szempontból ugyanakkor segít megőrizni a költségek szinten tartását, hiszen nem kell tervezni az ingyenes felhasználók által meghallgatott dalok költségeivel.
Természetesen jogos kérdés, hogy mi is a célja, realitása a rara.com-nak akkor, amikor a streaming szolgáltatók között gyakorlatilag megfoghatatlan ok a különbségek. Nagyjából ugyanakkora zenei adatbázissal, hasonló árazással és mégis csak a piacvezető 1-2 cég az, amely képe volt magának érdemi felhasználói tábort építeni.
A szolgáltatás igazi előnye a marketingben rejlik. Az Omnifone, kiemelkedően jó kapcsolatainak köszönhetően a Rara minden Windows 8 operációs rendszerrel felszerelt Lenovo laptopra telepítve lesz.
Természetesen az Omnifone sikere nem elsősorban a Rara sikerén múlik, sőt. A jelek szerint az Omnfione azért tud- gyakorlatilag egyedüliként- nyereséges lenni a streaming piacon, mert egyszerre van jelen, mint B2B és mint B2C szolgáltató a piacon.