A Spotify vitathatatlanul és megkérdőjelezhetetlenül az audio stremaing zenei piacok vezetője. Tény ugyanakkor, hogy a nagy nyugati audio streaming szolgáltatások nélkülözik a közösségi jelleget, a közösségi funkciókat. Ezért merült fel évről évre, hogy a Facebook estleg belépne, mint zenei szolgáltató is, és ezért vannak nagy bajban a piaci szereplő, a Tik-Tok-al, aki minden jel szerint képes lehet integrálni a közösségi és a zenehallgatási funkciókat)
Pontosan ezért tesz a svéd cég időről időre kísérletet tesz arra, hogy saját maga is erősítse közösségi funkcióit. 2020-ban ennek a célnak az érdekében, a koronavírus járvány alatt kibontakozó közösségi rádió hypeot meglovagolva a Betty Labs nevű céget felvásárolva, majd Greenrom-má átnevezve lépett be a közösségi rádiós piacra a svéd cég. A Spotify által így létrehozott szolgáltatás funkcionalitásban szinte semmiben nem különbözött attól ,amit a többi szolgáltató nyújtani tudott ezen a téren azaz bárki létrehozhatott egy virtuális szobát, ahol egy adott témáról a hasonló érdeklődési körrel véleménnyel bíró társaikkal cserélhettek eszmét, nem csak írásban, hangban is. A megoldással mind technológiai, mind felhasználói élmény tekintetében, így hamar, 2021-ben már be is zárta a kapuit.
Ez nem jelentette ugyanakkor azt, hogy a svéd cég teljesen kihátrált volna a közösségi rádió/ live audio piacról. Tavaly év végén jelent meg a Spotify alkalmazásban a cég saját fejlesztésű megoldása , Listening party néven. Az alapfunkcionalitás megegyezett azzal, amit a Greenroom nyújtott, azzal az el nem hanyagolható különbséggel, hogy a virtuális szobákat maguk az előadók hozhatták létre és hívhattak meg rá rajongókat.
A svéd cégnek több előadót is sikerült megnyernie, a legnevesebb közülük Billie Eilish volt, aki idén tavasszal Hit Me Hard and Soft albumának bemutatóját itt tartotta. A virtuális buliban 2500-an vettek részt, ami kicsit már önmagában mutatja is, hogy miért bizonyult ez is vakvágánynak küszködik egyelőre a a Spotify azzal, hogy megtalálja a helyét az ilyen jellegű szolgáltatásoknak az alap Spotify ajánlat mellett.
Sokkal frissebb termék a jam, amelynek a célja az ( lenne), hogy a Spotify felhasználók közösen hozzanak, hozhassanak létre lejátszási listákat. Önmagában ez persze nem lenne sokkal több, min egy word vagy egy excel fájl. Amit a Spotify ehhez adni tud, az a perszonalizáció, azaz a meghívottak számára saját ízlésének legmegfelelőbb ajánlatokat adja majd, ami a többieket is érdekelheti.Ami az üzleti modellt illeti, kollaboratív lejátszási listát csak prémium előfizető hozhat létre, ugyanakkor nem prémium tagok is csatlakozhatnak hozzá.
Látszik tehát, hogy a Spotify vezetősége is érzi, hogy akkor és amennyiben továbbra is csak egy hatalmas zenei illetve kapcsolódó tartalom könyvtár marad, az hosszú távon nem lesz elegendő. A kérdés így inkább az, hogy még időben megtalálja majd a szent grált ehhez Daniel Ek és csapata vagy már majd egy efelé tartó spirál közepette kell megtalálniuk azt ami ismét majd növekedésre állítja a céget. Jegyezzük meg gyorsan: a mostani adatokat látva azért ez még odébb van…