A Napster napjainkban is az egyik legerősebb zenei márkanév, efelől ne legyen kétsége senkinek. Hiába az erősödő Spotify , az amerikai piacon nagyon erős Pandora, a Napster a mai napig az egyik legkeresettebb név. Apró, de el nem hanyagolható probléma, hogy az a Napster, amelyik létezik, szinte semmiben nem hasonlít ahhoz a Napsterhez, amelyről a 2000-es évek fordulója szólt.
Hogyan lett a fájlmegosztóból legális zenei szolgáltatás- a Napster története A Napstert Shawn Fanning és Sean Parker alapította, a 90-es évek végén. Céljuk az volt, hogy ega P2P elvben működő tartalomcserélő szolgáltatást alkossanak, zenei tartalmakra. A szolgáltatás segítségével a zenekedvelők saját zenei tartalmaik megosztásán felül bárki más, Napstert használó zenei tartalmait is elérhették, a Napster felhasználói felületének segítségével. A szolgáltatás révén pillanatok alatt, gyakorlatilag bármilyen zenei tartalom beszerezhető volt, ingyen… Később lényegében ez is lett a Napster veszte, hiszen a szolgáltatás népszerűségének növekedésével egyre több és több együttes- a leghíresebb ezek közül a Metallica esete- találtam meg saját, néha még meg sem jelent tartalmait a Napster oldalain, milliók által letöltve! Az elindult perek hamar a csőd közelébe sodorták a fájlmegosztót, amely végül 2002-ben jelentett hivatalosan is csődöt. Innen vette kezdetét a második Napster korszak, ami alapvetően már a név felhasználásáról szólt. Először a Roxio, majd 2008-tól a Best Buy tulajdonban volt a Napster név használati joga, mígnem 2011-ben került a Rhapsody tulajdonába. A legális piacon a mindenkori Napster sokkal kevésbé volt sikeres elődjénél. A 2007-2008-as évek kezdetleges zenei szolgáltatásai között sem tudott meghatározó szerepet betölteni az új-Napster, annak ellenére sem, hogy többször felmerült például, hogy a Google akkor még csak formálódó zenei elképzeléseinek alapja lehetne... |
Mindez a közeljövőben azonban megváltozhat, legalábbis, ha a Napster jelenlegi tulajdonosának, a Rhapsody-nak illetve új tulajdonosának, a spanyol telekommunikációs cégnek, a Telefonica-nak a terveit vesszük alapul. De menjünk sorban, hiszen nem ez az egyetlen fejlemény a Rhapsody-Napster vonalon.
Az akvizíció előtt nem sokkal jelent meg a hír, hogy a francia mobilszolgáltató SFR valamennyi új 4g előfizetője részére ingyenesen elérhetővé teszi a szolgáltatást, extra előfizetési díj nélkül. A megállapodásnak köszönhetően a Rhapsody immár 14 európai országban- Ausztria, Belgium, Dánia, Finnország, Franciaország, Írország, Olaszország, Luxemburg, Norvégia, Portugália, Spanyolország, Svédország, Svájc valamint Hollandia érhető el, amely által az európai streaming piac egyik meghatározó szereplője lehet, akár rövid időn belül is.
A branding tekintetében a Rhapsody elképzelés az volt, hogy a Napster brand lesz a vezető az Egyesült Államokon kívül, míg a tengerentúlon a Rhapsody név maradhat meg. Mindennek az oka egyelten egy dolog lehet: a Napster névhez Amerikában a híres-hírhedt per sokkal jobban, erőteljesebben tapad, mint Európában, ahol ellenben sokkal inkább az ezredforduló első internetes zenei szolgáltatást ismerik ezen név alatt.
A Telefonica szerepvállalása persze ezen is változtathat- bár az első jelentések alapján a spanyol cég is a Napster márkanevet favorizálja majd a legtöbb piacon. Az igazi változást ugyanakkor az hozza, hozhatja majd el, ami magának a tranzakciónak az oka: a Telefonica ugyanis saját zenei szolgáltatást szeretett volna, melyet hatalmas, több százmilliós ügyfélköre részére különböző csomagokba integrálhat, értéknövelt szolgáltatásként.
Az akvizíció utáni első lépésként a Telefonica, valamennyi, jelenleg Sonora nevű zenei szolgáltatásának előfizetőjét automatikusan átmigrálja majd a Napster-be, illetve megjelenik a Latin-Amerikai piacokon is. A közeljövőben pedig a kiadandó Firefox telefonokon is elérhető lesz a szolgáltatás.
A lépés nagyon sok tekintetben beleillik a Telefonica eddig követte, igen-igen aktív digitális stratégiájába, melynek során korábban is előfordult már, hogy érdekes, izgalmasnak tűnő digitális szolgáltatásokat vásárolt meg (Boku vagy az Everything.me esetében) más esetekben pedig stratégiai együttműködéseket kötött- mint például a Pinterest-el.
Érdekes lesz ugyanakkor kivárni, milyen hatással lesz az akvizíció a Telefonica és a Napster ércvényben levő szerződéseire. A Napster ugyanis többek között szerződésben áll a fent említett SFR-en felül a Vodafone-al, vagy a tengerentúlon a MetroPCS-el, míg a Telefonica Spanyolországban, jelenleg a Spotify partnere. A spanyol cég vezetői az akvizíció bejelentése kapcsán hangsúlyozták, hogy az érvényben levő szerződéseket továbbra is betartják, a partneri együttműködéseket fenntartják. Ez persze nyilván nem örökké lesz így…
Az akvizíció a Rhapsody/Napster páros számára viszont nagy lehetőséget jelent. A Telefonica mintegy 300 millió előfizetője hatalmas potenciális piacot jelent a szolgáltatás számára, amelyet, hogyha ki tud használni, nagyon gyorsan a jelenleg piacvezető Spotify és Deezer közvetlen közelébe zárkózhat fel!