Az iTunes Radio indulása előtt, amikor az okokat latolgattuk, amiért az Apple az újfajta zenei piacra való belépés mellett döntött, az egyik legfontosabb ok az volt, hogy a streaming jellegű szolgáltatás segítségével reményeik szerint az egyedi dalvásárlások is ösztönözhetőek lennének. Azaz gyakorlatilag az iTunes Radio segítene zenemegismerésben, a megismert és megszeretett zenéket pedig aztán az iTunes áruházban meg is vásárolhatjuk.
A Sound Thinking Musc Forecasting kutató cég által január végén közzétett elemzés alapján ugyanakkor mindez a valóságban nem így történik. A kutatás alapján ennek több oka is van!
Az egyik talán legfontosabb- és ez nem csak az Apple számára fontos- eredmény, hogy a zenekedvelők különböző formában fogyasztanak továbbra is zenei tartalmakat és ezen nem is nagyon szeretnének változtatni. Ezek egyik formája valóban az on-demand rádiók hallgatása, annak érdekében, hogy újabb zenei tartalmakat ismerjünk meg, de ott van mellettünk az autóban való, hagyományos rádióhallgatás illetve a saját zenei gyűjtemény darabjaink hallgatása is.
Ami egyértelműen kiderült a kutatásból az az, hogy a meghatározott zene hallgatási módok során a zenekedvelők nem nagyon szeretnek más fogyasztási módokat belekeverni. Azaz hiába felelték azt a kutatásban, hogy az iTunes Radio-ban elhelyezett vásárlás gomb jól látható, már-már eltéveszthetetlen, azt is hozzátették, hogy nem szeretnék megszakítani a zenehallgatást. Az online rádióktól ugyanis a legfontosabb elvárás, hogy folyamatosan, magas színvonalú, a hallgató ízlésének megfelelő zenéket szólaltassanak meg, és ezt az élményt nem szeretnék zenevásárlással megszakítani.
Érdekes módon a kutatás alapján az is nyilvánvalóvá vált, hogy amennyiben zenét szeretnének vásárolni, úgy azt közvetlenül az iTunes áruházban teszik meg. Azaz a zenemegismerés és a zenevásárlás nem kapcsolódik össze a zenekedvelők fejben, miközben technológia megoldás már létezik rá, és az iTunes Radio-ban el is érhető, a Kívánságlista funkció révén.
A kutatás eredményeit alapul véve egyrészt kijelenthető, hogy az Apple alaptörekvése – az iTunes Radio révén növelni az iTunes bevételeit- nem járt sikerrel és ahhoz, hogy sikerrel járjon alapvető fogyasztói szokásokat kell, kellene megváltoztatnia.
Az Apple kudarcén felül a kutatás azonban a többi digitális zeneipari szereplő számára is sok megszívlelendő megállapítást tartalmaz, legfontosabb tanulsága pedig az, hogy a zenekedvelők meghatározott, igencsak célhoz kötött módon fogyasztanak zenei tartalmakat!