Arról nem nagyon van vita a zeneipar különböző szereplői között hogy az audio streaming piac egyértelmű és megkérdőjelezhetetlen vezetője a svéd Spotify. Regionálisan ugyanakkor markáns, egyre markánsabb különbségek kezdenek kibontakozni.
A Keleti piacokon, mint Kína, vagy India ugyanakkor sok tekintetben más üzleti modellel operáló Keleti, elsősorban kínai streaming zenei szolgáltatók dominálnak.
A jövőbeni növekedés ( túlnyomó része) ezekről illetve a latin amerikai piacokról származik majd, presztízs szempontból ugyanakkor a legfontosabb hogy a világ legnagyobb zenei piacán, az Egyesült Államokban mi a helyzet, ki a piacvezető.
Mindez azért is kulcskérdés, mert a Spotify üldözőinek legnagyobb része ( Apple Music, Amazon Music, Youtube Music) tengerentúli technológiai vállalat projektje. Maga az Apple Music indulásakor kimondva- kimondatlanul azt kommunikálta, hogy a globális elsőség mellett a tengerentúli piacvezető pozíció, amit reálisnak gondol.
Ezek ismeretében talán még sokkolóbb az adat, amit az Emarketer közölt és ami alapján svéd cég tengerentúlon több, mint 100 millió előfizetőt hallgatót tudhat a magáénak. Ez pedig több, mint a listán második és ötödik helyet Amazon Music és Apple Music hallgatóink száma, összesen!
A piackutató cég adataiból az -az Apple számára fájdalmas- adat is megerősítésre került, hogy ahogy globálisan is, úgy a tengerentúlon is a Spotify igazi üldözője már nem is az Apple, hanem az Amazon.
Az,ami tengerentúli piacokon történt, a presztízsen felül még egy nagyon érdekes kérdésre választ ad, ez pedig a három markánsan eltérő üzleti stratégia sikeressége. A Spotify által képviselt freemium modell az adatok alapján egyértelműen kifizetődőbb, még az olyan érett piacokon is, mint az amerikai, mint az Apple. De ha azt vetjük össze, hogy az Amazon által képviselt, hiperszegmentált és hardver integráción alapuló vagy az Apple által felvállalt és képviselt prémium hardvert prémium szolgáltatással ötvöző az, ami a nyertes koncepció.( Ha hihetünk a fenti adatkban, akkor az Amazon választott megfelelő taktikát, stratégiát.
És persze a harmadik kérdés ezek után az, hogy mit fog tenni az Apple? Az az Apple, amely anno az iTunes Music-kal tulajdonképpen létrehozta a digitális zenefogyasztást, azonban azóta, immár a második digitális zenei kísérlete tűink úgy, mint ami kudarcba fulladt.